Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av swapper »

Mycket elegant med fläkt baffeln så, man blir bra sugen på en 3d-printer ibland :)
Du pratade tidigare i tråden om att du skulle ha två nätdelar till stegmotorerna?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Tack,

Ja, det pratade jag nog om. Men det slutade med att jag köpte ett kraftigare nätagg än först planerat. Den är kanske fortfarande lite i klenaste laget - 6A. Motorerna drar 4.2A, men jag räknar med att det är inte särskilt ofta som jag kör alla tre under längre tidsintervall.
Som jag förstår det, drar motorerna bara 4.2A vid max belastning, dvs när man köttar på allt man kan i någon stålbit tex.
Det tar nog ett bra tag innan jag inte "mysfräser" längre och då kommer jag säkert ändå ha uppgraderat lite andra saker innan dess.
Resonerar jag rätt, eller tror du jag får problem dag 1?


"Chansa, det kan funka" :wink:
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av mr_ping »

Jag kör mina Nema 23 på snäppet över 4.2A vad det nu är. Funkar bra för mig i min BF30 maskin.
Kör alla möjliga material, men mest Ti6al4v.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Hur kraftigt nätaggregat har du?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Sakta men säkert...
Har inte monterat Z-motorn än, men håller på att koppla in X och Y samt givare så länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jonsa81
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 april 2010, 12:23:18

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av jonsa81 »

Snyggt! :tumupp:

Står själv inför en konvertering av en BF20 men skulle mycket hellre ha en Mattsson Zetterlund VF600...svåra att hitta! :(
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Tack!
Ja, de växer väl inte på träd, men det brukar komma ut en 4-6st/år på blocket. Just nu ligger det en för 25kkr ute med digitaler.
Det är rätt fina maskiner, även om priset är relativt högt om man jämför med lite större maskiner. Jag har inte använt min så mycket än, men jag inser redan att mina ofödda barn får nog sälja den när jag dör. Riktigt smidig maskin :tumupp:



Det går vidare: Stegmotorer inkopplade och även limit switcharna. Håller på att åtgärda lite backlash på X och Y (i mekaniken, inte i mjukvaran) men annars verkar det stämma rätt bra. Några funderingar och frågor dyker dock upp:

1. Kan man spegelvända motorrörelsen någonstans? Mina är remdrivna och inte direktdrivna - när man ökar tex X i mach3 rör sig bordet egentligen åt fel håll.

2. När man utlöser limit switchen har jag för mig man kunde stänga av dem temporärt och jogga bort från switchen manuellt. Men jag hittar inte var man inaktiverar switcharna i Mach3 (förutom på ports and pins, men det känns lite krångligt).

3. Jag tänkte koppla in fem givare totalt (x+ x- y+ y- z+) och satte alla dessa på samma ingång. Det resulterade i att alla givarna måste lösa ut för att varningen skall dyka upp i mach3.
Hade fyra ingångar över på kortet, så jag fick skippa y+ tills vidare, men hur ska jag koppla för att kunna ha mer än en givare per ingång?

4. Hur ser G-koden ut för ett program som kör tex 3mm fram och tillbaka 20ggr?

5. Skärmningen på motorkablarna - man ska ansluta den till jord för att den skall göra någon nytta, va?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av X-IL »

1. För att byta riktning på motorerna kan du endera göra det i Mach3(polarity på DIR) eller byta plats på motorlindningar (anslutningar till stegmotordrivare).

2. Vet ej

3. Man brukar koppla dem i serie NC, då triggar den så fort nån av dem öppnar. Limit är vettiga att göra så, kommer du utanför spelar det ju ingen roll vilken du bryter mot. Homing kan vara bra att koppla enskilt om du vill ha så snabb homeing som möjligt (säger jag som aldrig kopplat in en limit eller home på mina maskiner...)

4.

Kod: Markera allt

G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
G1 X3
G1 X0
osv....
Eller så lär man sig loopar och subprogram, men det kan jag inte i huvudet.

5. Skärmning brukar vara en vanlig diskussion, oftast tror jag att man väljer att bara koppla skärmen i ena änden.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Sastrom »

G0 X0 Y0
M98 P02 L20




O2
G01 X3 F400
X0
M99
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Sastrom »

Man brukar väll ha en hårdvaru knapp / Brytare som sluter slingan så man kan jogga därifrån medans man håller ner knappen
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Hmm får slänga dit en knapp för att stänga av switcharna då. Hade bara för mig att jag läste någonstans att funktionen fanns i mach3, men jag måste ha drömt.
X-IL skrev:3. Man brukar koppla dem i serie NC, då triggar den så fort nån av dem öppnar. Limit är vettiga att göra så, kommer du utanför spelar det ju ingen roll vilken du bryter mot. Homing kan vara bra att koppla enskilt om du vill ha så snabb homeing som möjligt (säger jag som aldrig kopplat in en limit eller home på mina maskiner...)
Ah, såklart man seriekopplar dem. Logist när du säger det och om man bemödat sig att titta på de förenklade kopplingsscheman jag snott från nätet så hade jag ju insett det där. Tack!
Ska jag köra Homing, blir det bara en limit switch/axel. Den andra blir homing.
Man kan ju konfigurera dem som både och i mach3, men jag antar att den får flipp då eftersom den inte kan skilja funktionerna åt.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Sastrom skrev:G0 X0 Y0
M98 P02 L20




O2
G01 X3 F400
X0
M99
Det här var svar på #4 antar jag?
Blir spännande att dra igång det där programmet, jag har ingen aning om vad siffrorna innebär. :lol:
(tack för hjälpen!)
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

X-IL skrev:1. För att byta riktning på motorerna kan du endera göra det i Mach3(polarity på DIR) eller byta plats på motorlindningar (anslutningar till stegmotordrivare).
Var ute och kollade ikväll, men hittade inte den där funktionen. Varken på Ports & Pins eller Motor Tuning...

Om man byter motorlindningarna - A mot B och A (med streck) mot B (med streck) antar jag?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av X-IL »

Så här som beskrivs här? https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=16220.0

EDIT: Motorlindning byt bara plats på anslutningarna på en av faserna.
Folxam
Inlägg: 145
Blev medlem: 1 mars 2011, 22:42:27
Ort: Eskilstuna

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Folxam »

Anders K skrev:
Sastrom skrev:G0 X0 Y0
M98 P02 L20




O2
G01 X3 F400
X0
M99
Det här var svar på #4 antar jag?
Blir spännande att dra igång det där programmet, jag har ingen aning om vad siffrorna innebär. :lol:
(tack för hjälpen!)
Jag blev nyfiken själv och hittade detta:
http://machmotion.com/cnc-info/m-codes.html/

M98 (hämta subrutin) P02 L20 (Program 02 20 ggr)

02 (subrutin)
G01 X3 F400 (gå med matningshastighet 400 till X3)
X0 (antar att G01 fortfarande gäller, samma med F)
M99 (Return from subroutine/repeat, i detta fall repetera 19 ggr, tillbaka till main routine)

Däremot vet jag inte hur man gör med filerna ... om subrutin är en egen fil?

Shit det var femtielva år sen jag skrev nån G-kod... känner mig inte sugen på att börja igen :D
Skriv svar