Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Körning i det här programmet:

Kod: Markera allt

(1002)
(T4  D=8. CR=0. - ZMIN=-2.5 - FLAT END MILL)
G90 G94 G91.1 G40 G49 G17
G21
G28 G91 Z0.
G90

(2D CONTOUR1)
M5
M9
T4 M6
S1000 M3
G54
M9
G0 X-19.2 Y-45.4
G43 Z10. H4
Z5.
G1 Z1. F100.
Z-1.7 F333.
G19 G3 Y-44.6 Z-2.5 R0.8
G1 Y-43.8 F100.
G17 G3 X-20. Y-43. R0.8
G2 Y3. R23. F125.
Y-43. R23.
G3 X-20.8 Y-43.8 R0.8 F100.
G1 Y-44.6
G19 G2 Y-45.4 Z-1.7 R0.8
G0 Z10.
G17

M9
G28 G91 Z0.
G28 X0. Y0.
M30
resulterade i 38.82mm (skulle vara 38.0mm)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2fast4u
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2015, 11:01:16

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av 2fast4u »

Om du kör programmet igen på samma bit, blir den mindre för var gång för att konvergera mot 38mm? Om ditt bygge har glapp eller saknar styvhet antingen i matning eller i spindeln så kommer skärkrafterna spänna upp maskinen på ett sådant sätt att resultatet blir en större diameter. Koden borde funka om jag läste den rätt och den stänger ju av verktygskompensationer med G40 i början så några sådana borde ju inte ligga aktiva. Har du satt upp nån backlashkompensation i Mach3 som stojar till det?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Nja, jag verkar haft lite fel för mig - har kört lite manuellt idag (fräst två motsatta ytor och mätt dessa med skjutmått) och avvikelsen är lika stor upptäckte jag. Så man kan inte beskylla fusion360 för felet.

Har inte hunnit felsöka närmare, mer än justerat motorutväxlingen i mach3 och kommit ner på några hundradelar i precision. Men det kändes inte riktigt som en rätt lösning (har inte hunnit undersöka om skalan stämmer på längre mått eller där plötsligt blev fel).
Ingen backlash i mach3 aktiverad.

Kör 2:1 i utväxling (16 kuggar på stegmotor, 32 på kulskruv) på remmarna, 5mm pitch på skruvarna och hade 800 i mach3 som utväxling tidigare (i motor settings). Nu ligger jag kring 790 när jag snabbt testade lite.
Ska försöka hitta lite tid i slutet av påskhelgen att grotta ner mig i det.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Tog två steg tillbaka och konstaterade att det nog är fräspinnarna som spelar mig ett spratt (som någon skrev här)

De pinnar jag köpt på mig verkar alla ligga under angiven diameter.
Tex 10mm treskär blir 9.1mm spår när man fräser ett spår med den.
image.jpg
För mig är verkligen detta nyheter... Jag har ändå lagt ett antal timmar på att handjagat prylar i jobbets fräs och där har jag aldrig stött på liknande. Fast jobbet kanske har mer påkostade pinnfräsar...

Nytt försök i fusion360 och därefter ny fräsning imorgon! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av tkgb »

Det måste ju vara omslipade 10 mm pinnfräsar då.
Har du köpt dom nya eller begagnade?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av PeterH »

Jula? Biltema? Harald Nyborg? Kina via Ebay? Det finns många ställen det kan gå fel på, säger inte att det måste vara så men just i detta fall är det ju en STOR skillnad på frässtålets märkning och faktisk diameter. Är alltså intressant var inköpet gjordes så att man kan undvika det...
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Det mesta har varit Tradera-fynd. Dock inga begagnade, utan "oanvända".
Får granska dem lite ikväll och se om jag kan leta fram någon sprillans ny... :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av tecno »

Nu har du ju kvitto på Ø så ställ om i inställningarna i F360 = tuta och kör.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Såja!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Det gick som sagt över förväntan. Är lite osäker på om pinnen är 9.1 eller snarare 9.11-9.12mm pga det var lite svårt att mäta i spåret pga lite fräsrester. Ville inte bryta kanten och riskera att mäta någon grad som skapats eller liknande.
Ska köra om testet med en känd diameter någon gång senare och se om jag kan kapa någon hundradel till.

Mätte upp cirkeln och den ser ut så här;
Y: 38.01
X: 38.07
Diagonalt: 38.11
Diagonalt: 38.16
image.jpg
Egentligen har jag inga bitar i dagsläget som kräver precision på hundradelarna, men det hade ju ändå varit fint att bli av med någon hundradel till i X-led, samt förstå varför diagonalerna ballar ur.

Men jag kanske får nöja mig med det här? Ska ju trots allt varken tillverka kugghjul eller H7-mått. Inte i dagsläget i alla fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2fast4u
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2015, 11:01:16

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av 2fast4u »

Funkar fräsen bra? Allt strul löst?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Ja, det mesta har funkat rätt bra hittills faktiskt. Har fortfarande något glapp någonstans på Y-axeln som är för litet för att jag i dagsläget ska orka bry mig. Borde ta itu med det någon gång, men fräsen har funkat bra till det jag använt den till.

Mitt största problem är egentligen att fräsen inte höjt effektiviteten på mina projekt, snarare tvärt om. Dels ska man ju bereda en massa program i datorn, men största problemet är egentligen att man fastnar ståendes i trans framför fräsen och tittar på när den jobbar. Jag kan inte sluta fascineras och istället för att jobba med annat så står man bara där och glor. :lol:


Två uppgraderingar måste lösas - någon form av spåntransport måste fixas och smörjning till att fräsa alu. I dagsläget handblåser jag mycket.
Måste även kapsla in fräsen - den sprider sjukt mycket spånor överallt i dagsläget och det finns andra där hemma som protesterar över att de återfinns inne på parkettgolvet...


Kylning har hittills gjorts med tryckluft och kinamunstycke för en femtiolapp. Det funkar sådär - Kompressorn är en vanlig 24L liten version, vilket gör att jag "bara" blåser med ett bars tryck. Eftersom trycket är så lågt, orkar den inte suga i sig oljan (4-5 bar behövs snarare). WD40 eller liknande hade funkat, men jag vill inte spraya ut det i rummet och impregnera allt inkl mig själv med det. Här står jag lite still i dagsläget. vet inte om jag kommer föra in plasksmörjning, men det kanske är enda lösningen?


Nummer två är kapslingen. Notchar ibland lite profiler och gör en del annat jobb där sakerna sticker utanför bordet så den behöver vara demonterbar. Var inne på att utnyttja några utstick och ställa (alu)panelerna på och sen låsa dem med neodynmagneter, men om det blir så eller bara med skruv får framtiden utvisa.
Öppningen blir ugnslucka och den blir delvis öppen uppåt så som bilderna visar.

Om jag ska köra plaskkylning så får den nog uppgraderas ytterligare, och då blir det plötsligt svårare att enkelt demontera den. Inputs är välkommet.
Har tight med plats i garaget. Annars hade jag nog kapslat in hela fräsen och inte bara själva bordet. Tror ni det funkar med att bara göra bordet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2fast4u
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2015, 11:01:16

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av 2fast4u »

Det finns flera varianter på temat MQL (Minimm Quantity Lubrication).

1) Enklaste är nån form av dimsmörjning med venturianordning för att dra in smörja i luftflödet. Nackdel är att aerosol med väldigt små droppar bildas, på grund av de lokalt höga lufthastigheterna, som hamnar överallt utom där dom bör. Svårt att reglera oljemängd och ganska lite olja träffar rätt. Ingen komplexitet alls i hårdvara.

2) Mest komplicerad är att ha en deplacerande doserpump som trycker ut oljedroppar i en separat tunn oljeledning som ligger koaxialt i luftflödet. Ger större droppar som hamnar där man riktar luftstrålen och inte i en diffus dimma. Lätt att dosera olja. Komplex hårdvara.

3) Trycksatt oljebehållare, jag kör med 1 bar i min. Dosera olja med variabel strypning. Separat oljeledning som ligger koaxial i luftledningen. Ger samma fina resultat som med pump, men lite pyssligare att reglera.

Trycksätt burken och rocka :tumupp:
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av Anders K »

Trycksätta burken och därefter strypa ledningen till munstycket menar du?
Ingen luft inblandat?

Aerosol är ju inget vidare. Vill inte olja ner bilen. :lol:
Överväger ändå traditionell kylvätska om jag ska kapsla in utrymmet, men har såklart inte bestämt mig helt än. :roll:
2fast4u
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2015, 11:01:16

Re: Mattsson Zetterlund VF600 (blivande CNC-maskin)

Inlägg av 2fast4u »

Olja i dropform för smörjning matas i en egenledning som ligger koaxialt i luftledningen. Luften kyler och håller bort spånor.

Googla MQL. Mycket smidigare än plasksmörjning enligt min erfarenhet.
Skriv svar