Sida 2 av 3

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 26 december 2013, 17:09:57
av säter
Jag har ingen ny telefon. :)

Jag får kolla upp det här med kameran.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 26 december 2013, 17:23:33
av tecno
Läsplattan då, har inte den kamera?

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 26 december 2013, 20:48:59
av säter
Det kan väl inte vara så att bildsensorn tar stryk av röntgen?

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 26 december 2013, 21:13:14
av tecno
Bra fråga, vad 'deras' röngen apparater spyr ut vete väl fan.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 26 december 2013, 21:25:43
av Forsgren
Varför röntgar du kameran? Nytt sätt att föra över bilderna? Annars brukar en USB-kabel fungera rätt bra..

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 26 december 2013, 22:26:31
av säter
På flygplatsen.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 2 januari 2014, 23:50:59
av säter
Jag svarvade lite igår, dock inte så hård körning.
Det hördes en tydlig ökning av varvtalet när skäret tog slut.
Spänningen ökade endast 0.2V.

I morgon ska jag svarva lite tuffare.
Få se vad det ger för resultat.
Ingenting hittills tyder på att tachospänningen sjunker vid belastning.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 3 januari 2014, 07:08:27
av H.O
Under förutsättning att tachon sitter direkt på motorn och inte på spindeln måste det alltså vara remmarna som slirar, eller?

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 3 januari 2014, 09:17:11
av PeterH
Beror väl på om den hörbara varvtalsökningen kommer från motorn eller från spindeln? Slirar det så bör motorhastighet vara konstant medans chuck/spindel ändrar hastighet...

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 3 januari 2014, 09:39:32
av H.O
Sant, men om tachon sitter på motorn så "kan det ju inte" vara motorn man hör ändra varvtal eftersom tachospänningen visar att varvtalet är konstant. Man hör varvtalet ändras men tachon säger att det inte är motorn - alltså måste det vara spindeln som ändrar varvtal och därmed är det något i kopplingen mellan motor och spindel som slirar.

Om det nu inte är nåt extremt konstigt som att något elektriskt fel gör att tachospänningen lastas ner, vilket såklart "ser ut som" att motorn sackar, varpå drivaren trycker på mer för att hålla det nu fiktiva varvtalet konstant men det låter ganska osannolikt.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 3 januari 2014, 13:52:19
av säter
Tachometern sitter direktmonterad på motorn.
Sedan är det remtransmission till den 4-växlade växellådan.
Pulsgivare för matning/gängning är kugghjulsdriven 1:1 från spindeln.

Det är svårt att avgöra om det enbart är spindeln som sackar.
Jag skulle tippa att det är mest bearbetningsljud man hör.
Jag ska filma lite när jag kör, då hörs nog ljudet.

Jag håller med om att det lutar mot slirande remmar.
Man tycker det borde höras något slirljud, typ att det skriker.
Det gör det inte.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 4 januari 2014, 17:25:27
av säter
Första grovskäret sackade den betydligt.
Man hörde även att den gick ner i varv successivt under svarvningen.
Spänningen sjönk från 51,0V till 50.6V.

På andra skäret, det som är filmat, sjönk inte varvet lika mycket.
Men det är klart hörbart.


Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 4 januari 2014, 17:30:10
av tecno
Klart skillnad i varv, har du inte möjlighet att kolla med optisk varvräknare för att se hur mycket den tappar? Har detta kommit 'bara så där' eller är det nåt som krupit successivt?

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 4 januari 2014, 20:28:56
av H.O
Tachon indikerar en varvtalsändring på mindre än 1% så jag tror inte att det är motorn som sackar.

I brist på lös tachometer: Om din multimeter har ett läge för att mäta frekvens (eller om du har en frekvensräknare eller ett oscilloskop) så kan du mäta på en av kanelarna från enkodern (den var väl mekaniskt kopplad till spindeln och inte motorn?) Då ser du vad som händer med spindeln.

Om du mäter frekvens med multimetern kan det vara värt att kolla upp hur hög frekvens den klara och vad du borde få vid aktuellt varvtal - bara så man inte lurar sig genom att försöka mäta nått som instrumentet inte klarar.

Re: Spindeln sackar vid belastning (svarv)

Postat: 4 januari 2014, 21:34:46
av säter
Multimetern verkar klara 20kHz.
Men jag borde väl kunna mäta på pulsen som kommer en gång per varv?

Tyvärr har jag ingen mer grovsvarvning för tillfället, så vidare felsökning får bero ett tag.
Jag tror allt mer på slirande remmar.
Jag har slut på remspray, var köper man sådant nuförtiden?
Biltema?

Däremot har jag ett annat intressant fel på revolvern.
Det tar vi i en separat tråd.
Jag ska se om min kamera duger till att fota elritningarna.
Utan dessa blir diskussionen meningslös.