Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 15.10 2018-12-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.09 2013-12-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
Jag har ingen ny telefon. :)

Jag får kolla upp det här med kameran.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.23 2013-12-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22645
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Läsplattan då, har inte den kamera?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.48 2013-12-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
Det kan väl inte vara så att bildsensorn tar stryk av röntgen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.13 2013-12-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22645
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Bra fråga, vad 'deras' röngen apparater spyr ut vete väl fan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.25 2013-12-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.45 2003-10-24
Inlägg: 975
Ort: Orsa
Varför röntgar du kameran? Nytt sätt att föra över bilderna? Annars brukar en USB-kabel fungera rätt bra..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.26 2013-12-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
På flygplatsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.50 2014-01-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
Jag svarvade lite igår, dock inte så hård körning.
Det hördes en tydlig ökning av varvtalet när skäret tog slut.
Spänningen ökade endast 0.2V.

I morgon ska jag svarva lite tuffare.
Få se vad det ger för resultat.
Ingenting hittills tyder på att tachospänningen sjunker vid belastning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.08 2014-01-03 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4888
Ort: Ronneby
Under förutsättning att tachon sitter direkt på motorn och inte på spindeln måste det alltså vara remmarna som slirar, eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.17 2014-01-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.57 2006-03-15
Inlägg: 7691
Ort: Gävle/Valbo
Beror väl på om den hörbara varvtalsökningen kommer från motorn eller från spindeln? Slirar det så bör motorhastighet vara konstant medans chuck/spindel ändrar hastighet...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.39 2014-01-03 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4888
Ort: Ronneby
Sant, men om tachon sitter på motorn så "kan det ju inte" vara motorn man hör ändra varvtal eftersom tachospänningen visar att varvtalet är konstant. Man hör varvtalet ändras men tachon säger att det inte är motorn - alltså måste det vara spindeln som ändrar varvtal och därmed är det något i kopplingen mellan motor och spindel som slirar.

Om det nu inte är nåt extremt konstigt som att något elektriskt fel gör att tachospänningen lastas ner, vilket såklart "ser ut som" att motorn sackar, varpå drivaren trycker på mer för att hålla det nu fiktiva varvtalet konstant men det låter ganska osannolikt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.52 2014-01-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
Tachometern sitter direktmonterad på motorn.
Sedan är det remtransmission till den 4-växlade växellådan.
Pulsgivare för matning/gängning är kugghjulsdriven 1:1 från spindeln.

Det är svårt att avgöra om det enbart är spindeln som sackar.
Jag skulle tippa att det är mest bearbetningsljud man hör.
Jag ska filma lite när jag kör, då hörs nog ljudet.

Jag håller med om att det lutar mot slirande remmar.
Man tycker det borde höras något slirljud, typ att det skriker.
Det gör det inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.25 2014-01-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
Första grovskäret sackade den betydligt.
Man hörde även att den gick ner i varv successivt under svarvningen.
Spänningen sjönk från 51,0V till 50.6V.

På andra skäret, det som är filmat, sjönk inte varvet lika mycket.
Men det är klart hörbart.

http://www.youtube.com/watch?v=_W9nRDWmTzU


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.30 2014-01-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22645
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Klart skillnad i varv, har du inte möjlighet att kolla med optisk varvräknare för att se hur mycket den tappar? Har detta kommit 'bara så där' eller är det nåt som krupit successivt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.28 2014-01-04 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4888
Ort: Ronneby
Tachon indikerar en varvtalsändring på mindre än 1% så jag tror inte att det är motorn som sackar.

I brist på lös tachometer: Om din multimeter har ett läge för att mäta frekvens (eller om du har en frekvensräknare eller ett oscilloskop) så kan du mäta på en av kanelarna från enkodern (den var väl mekaniskt kopplad till spindeln och inte motorn?) Då ser du vad som händer med spindeln.

Om du mäter frekvens med multimetern kan det vara värt att kolla upp hur hög frekvens den klara och vad du borde få vid aktuellt varvtal - bara så man inte lurar sig genom att försöka mäta nått som instrumentet inte klarar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.34 2014-01-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14416
Ort: Säter
Multimetern verkar klara 20kHz.
Men jag borde väl kunna mäta på pulsen som kommer en gång per varv?

Tyvärr har jag ingen mer grovsvarvning för tillfället, så vidare felsökning får bero ett tag.
Jag tror allt mer på slirande remmar.
Jag har slut på remspray, var köper man sådant nuförtiden?
Biltema?

Däremot har jag ett annat intressant fel på revolvern.
Det tar vi i en separat tråd.
Jag ska se om min kamera duger till att fota elritningarna.
Utan dessa blir diskussionen meningslös.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010