Ett litet svarvbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Ett litet svarvbygge

Inlägg av Uttis »

Eller rättare sagt ett framtida bygge när ritning och diverse funderingar är utredda.

Jag tänkte börja med själva spindeln, tänkte lagra den med ett vanligt kullager bak och 2vk lager fram (back to back).

Vk lagrena har ingen tätning så jag undrar hur den samt smörjning ska se ut? Klarar man sig med en tätning I framkant som håller undan smuts eller behöver man nått som håller smörja på plats också?

Mao räcker det att fetta in lager och sen svarva en labyrintbricka I framändan eller rymmer fettet då?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Uttis »

1.jpg
Lite gjort på den tråkiga biten dvs fundera ut hur allt ska vara.

Är det någon som har köpt färdiga kina lagerhus till kulskruvar som är nöjda med dom? Har läst att lagrena är kassa men blir dom ok om man petar i riktiga nya vk lager?

Det är dessa jag tänker på för fasta sidan.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
eppi
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 oktober 2013, 21:47:43

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av eppi »

Hur många år får bädden ligga ut i regn och rusk så spänningar förvinner 15 år var väl ett måste? Det är väl ute ( på tal om ute) i dagens läge eftersom dom nu har så hög hastighet på spindlen så den inte hinner förmedla några vibartioner. Allt har bara blivit bättre skulle man förmoda?
Har dom gummiupphängda stålhållare? :D :D Jag ser på ritningen att du bara skall dirigera muntligt en man som vevar på andra sidan svarven, eller den skall bli helt styrd?

På tal om ritning så hade en professor ägnat en hel förmidag att rita på datorn, han var väldigt stolt över sin bedrift. Finns det något som kan få någon att bli stol så är det när denne någon gör något någon inte kan, jag är skitstol här.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

När det gäller inbyggda spänningar i en konstruktion så kan man välja att avspänningsbehandla i ugn, det går betydligt fortare och är en vanlig metod. Beroende på hur man bygger sin konstruktion, så är det inte ens säkert att det uppstår några spänningar av betydelse som man behöver ta hand om.

Den sista meningen fattar man inte mycket av, som den är skriven, men om man lägger till bokstaven t på ett par ställen och antar att du menar att professorn, istället för att rita på sin dator, gjort en ritning med hjälp av sin dator, så kan man tro att du förringar TS ritning och själv är stolt över de.

Frågan om "gummiupphängda stålhållare" och "en man som vevar på andra sidan" förstärker mitt intryck av att det är på det viset.

Jag kan ju ju ha fel förstås, i så fall ber jag om ursäkt. Kanske det bara är ett menlöst försök att vara rolig på någon annans bekostnad. :?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av ochkl0620 »

OT. Sorry men jag vet inte hur många gånger jag läst, Ett litet svartbygge :-p haha
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Uttis »

Hah om det ändå vore så väll spargrisen gråter redan :(
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Uttis »

DSCF0686 (Small).jpg
DSCF0687 (Small).jpg

Har inte gjort nått i eg på länge och givetvis så har jag slarvat bort receptet så det blev några provkakor, nr 2 är min favorit baserat på utseendet.


Innehåll

Kaka 2

Stenkross 2-8mm 300g 54%
Sand 0,2-0,7 mm 90g 16%
Sand 0,1-0,7 mm 90g 16%
Epoxy 74g 13%



Kaka 3

Stenkross 2-8mm 300g 46.5%
Sand 0,2-0,7 mm 135g 21%
Sand 0,1-0,7 mm 135g 21%
Epoxy 74g 11.5%


Kaka 4

Stenkross 2-8mm 300g
Sand 0,2-0,7 mm 50g
Sand 0,1-0,7 mm 50g
Epoxy 58g
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av NeoTech »

blitt mer o mer nyfiken på grus epoxy, sett de flera ggr.. vart köpte du epoxyn?
Använder du vakum för o dra bubblorna ur de innan eller innan härdning?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Uttis »

Var inte så noga med dom här bitarna så jag har bara vibrerat lite lätt, blev inte mycket luft kvar I alls.

Epoxyn är köpt från r-g.de men det blev inte direkt billigt I slutändan då dom skickar som farligt gods som blir både dyr och tar sin tid att få hem.

Det finns en tråd som heter epoxygranit eller epoxybetong där tipsades det om nån affär som hade billigare frakt.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av NeoTech »

ah ok, ja jag hitta lite trådar på tyska forum där folk byggt graverings maskiner bland annat. Inte hittat ngt projekt som gjort det i fräs storleks skala dock - men inte letat så noga.. Får ta en djupdykning. =)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Meduza »

Kolla på tråden på CNCZone :)
http://www.cnczone.com/forums/epoxy_gra ... frame.html

När du har läst den... ja då har du läst en stund, den har varit aktiv i sex år nu... och nära fyrahundra sidor :)
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av NeoTech »

Ah jo plöjde igenom den igår natt, de fanns en del o läsa helt klart.

Googlar man "Mineral casting" så hittade man ännu mer liknande information sen och mer kommersiell information än om man googla epoxy granit eller epoxy concrete. =)

--- edit ---
hitta även denna efter en del googlande: http://www.cnc-arena.com/en/forum/epoxy-granite--481
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av anders_bzn »

Krille har en del om epoxygranit i sin frästråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=44084
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Uttis »

Här går det sakta, i väntan på att brevbärarn ska komma med linjärlager har jag gjort spindelhuset. Huset ska breddas lite och nånstans ska motorn monteras, i den fyrkantiga urfräsningen passar en stålplatta som lagerhus kan skruvas i.

Jag skulle behöva en chuck nån som har tips på märke och inköpsställe? ska vara nått budgetalternativ 100-200mm tre/fyra backar gärna skruvmontering från framsidan.
headstock.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Ett litet svarvbygge

Inlägg av Meduza »

Chronos har en del olika varianter av chuckar som kanske kan vara intressanta:
http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Lath ... ories.html
Skriv svar