Jag har tillgång till svarvar, rundslipar, planslipar, gnistar osv. på jobbet (Har inte frågat om jag får använda de efter arbetstid men tror inte det ska vara några problem.) så det vore skoj att bygga en lite mer avancerad spindel.
Första frågan, ang. dragtappar. Det finns olika vinklar på dragtappar, de jag har sett är 45, 60 och 90 grader. Vad är för- och nackdelarna med de olika vinklarna? Jag hade tänkt att tillverka en flänsad gripper, eller vad de nu heter. (Ingen kulgripper iaf)
Andra frågan, Vad jag vet finns det 3 olika typer av drivningar till en spindel. Remdrift, direktkopplad(DCS) och direktdriven(DDS). Jag hade tänkt att direktkoppla spindeln för det blir för svårt för mig att bygga en direktdriven spindel och remdrift låter lite väl högt. Men hur löser man då öppning/stängning av grippern? Sätter man en motor på spindeln får det inte plats en luftkolv och sätter man en luftkolv där får det inte plats en motor... Iaf i mina tankebanor. Men jag vet att det är möjligt för jag har sett maskintillverkare göra det.
Tredje frågan, bör man kyla spindelhuset på något vis? Ex. vattenkanaler i huset eller funkar det lika bra/bättre utan kylning?
Fjärde frågan, Vilket stål bör man välja? Ska det vara samma material till spindelskaftet och spindelhuset, eller kan man välja olika pga. kanske blir för dyrt med ett högkvalitets stål till huset. Kanske något Uddeholms stål? Självklart ska spindelaxeln härdas, men ska man även härda huset?
De frågorna har jag nu, kommer troligtvis återvända med fler frågor senare!
Tacksam för svar, varesig de är baserade på fakta eller teorier.