Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D

Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel

Inlägg av Mr3D »

Jag har små funderingar på att bygga en ny BT30 spindel till min fräs. Inte för jag behöver det kanske men mest för att det vore kul med en mekanisk utmaning. (Och för att frässpindlar fascinerar mig :roll: )

Jag har tillgång till svarvar, rundslipar, planslipar, gnistar osv. på jobbet (Har inte frågat om jag får använda de efter arbetstid men tror inte det ska vara några problem.) så det vore skoj att bygga en lite mer avancerad spindel.

Första frågan, ang. dragtappar. Det finns olika vinklar på dragtappar, de jag har sett är 45, 60 och 90 grader. Vad är för- och nackdelarna med de olika vinklarna? Jag hade tänkt att tillverka en flänsad gripper, eller vad de nu heter. (Ingen kulgripper iaf)

Andra frågan, Vad jag vet finns det 3 olika typer av drivningar till en spindel. Remdrift, direktkopplad(DCS) och direktdriven(DDS). Jag hade tänkt att direktkoppla spindeln för det blir för svårt för mig att bygga en direktdriven spindel och remdrift låter lite väl högt. Men hur löser man då öppning/stängning av grippern? Sätter man en motor på spindeln får det inte plats en luftkolv och sätter man en luftkolv där får det inte plats en motor... Iaf i mina tankebanor. Men jag vet att det är möjligt för jag har sett maskintillverkare göra det.

Tredje frågan, bör man kyla spindelhuset på något vis? Ex. vattenkanaler i huset eller funkar det lika bra/bättre utan kylning?

Fjärde frågan, Vilket stål bör man välja? Ska det vara samma material till spindelskaftet och spindelhuset, eller kan man välja olika pga. kanske blir för dyrt med ett högkvalitets stål till huset. Kanske något Uddeholms stål? Självklart ska spindelaxeln härdas, men ska man även härda huset?

De frågorna har jag nu, kommer troligtvis återvända med fler frågor senare!
Tacksam för svar, varesig de är baserade på fakta eller teorier. :tumupp:
MatsN

Re: Sv: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel

Inlägg av MatsN »

Sätt motorn upp å ner kan du ha remdrift utan bekymmer. Kylning har du nog inte behov av om den inte ska gå i produktion,
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel

Inlägg av Mr3D »

Varför skulle det spela någon roll om motorn sitter upp och ner eller ej? Vilket som vill jag undvika remdrift om möjligt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var många frågor. :)

"Vilket stål bör man välja? Ska det vara samma material till spindelskaftet och spindelhuset, eller kan man välja olika pga. kanske blir för dyrt med ett högkvalitets stål till huset. Kanske något Uddeholms stål? Självklart ska spindelaxeln härdas, men ska man även härda huset?"
Vore det min sak, skulle jag välja ett seghärdningsstål till spindeln.
Ex. SS2244 eller SS2541, sedan nitrerhärda detta efter bearbetning.
Eventuellt gör man en sista slipning efter härdning.

Huset behöver inte härdas.
Vanligt SS2172 duger bra där.

"sätter man en luftkolv där får det inte plats en motor"
Nog borde det väl gå att montera motorn längst ut?
Dvs. utanför dragcylindern.
Ska ändå lägga ner så mycket jobb, kanske du skulle konstruera spindelblåsning också?

Angående dragtappar, jag har sett både 45° och 60°, tillsammans med gripper.
Välj de som är vanligast/billigast.

Är det någon speciell anledning till att välja BT-spindel?
Jag inbillar mig att utbudet på verktyg är större till DIN-69871.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Tackar för svar! :bravo:

Ang. stålet till spindelaxeln, nu vet jag inte hur stor skillnad det är på 2244 och 2242(Uddeholm Orvar Supreme) men Orvar kan man härda till 54HRC(rekommenderat max) men rekommenderas att härdas till ungefär 44-46HRC. Verktygshållarna ligger runt 54-60HRC och det är vad jag vet rekommenderat att lägga spindelhårdheten (iaf ytan på konan) lite över det. Jag har ingen erfarenhet av det men det är bara en tanke. Säg gärna emot mig om jag har fel.
Att slipa efter härdning har jag utgått ifrån. Dels för att vi gör så på jobbet.

Ang. dragcylindern, hur menar du nu? Sugen på att visa en bild? :humm:
Spindelblåsning hade varit riktigt trevligt! Det får jag kolla på/lägga till på "features" listan. Haha! Spindelblåsning går genom spindelskaftet, right?

Ang. dragtapps vinkeln, hmmm.... Om det inte spelar någon roll lutar det åt att köra 90* bara för jag tror det är lättare att tillverka en gripper till det.

Till min nuvarande <something>30(Skulle vara en BT30 spindel men jag kör allt som passar i den) spindel kör jag BT/SK/ISO verktyg. Dock så använder jag bara en skruv som dragstång och då är jag inte så begränsad. Jag äger både BT30 och SK30 hållare och får låna några ISO30 hållare från jobbet ibland. Jag hade iaf tänkt ha spindeln kompatibel med både BT och SK verktyg, även om jag kallar det en BT spindel. I teorin bör det funka att tillverka ett litet specialchims för att shimsa in en BT dragtapp till rätt längd på en SK hållare.
Skärmklipp2.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det du kallar SK-30, är det jag kallar DIN-69871. :)
Eller har du tänkt kunna använda vanliga ISO-30 verktyg, med hals i änden?
Jag tror inte du behöver shimsa dragtappen, det finns dragtappar att köpa i rätt längd.

Jag misstänker att hårdhetsvärdena du anger, gäller seghärdningen igenom hela materialet.
Den behöver inte vara så hård, nitreringen fixar hårdheten på ytskiktet.
Det gamla klassiska sättet, att tillverka i SS2511, härda och slipa, är inget bra val.
Man får problem med deformation vid härdning, något som är nästan obefintligt vid nitrering.

Här är H.O's tråd om sitt BT-30 bygge.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=18639

Den enda ritning jag har är på min Niigata.
Visserligen är den kugghjulsdriven, men du ser grippern och dragcylindern.
Bild
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Japp, jag kör det lätta namnet för DIN-69871. ;)
Jag hade tänkt använda JIS B 6339(BT) och DIN-69871(SK) verktyg till spindeln. Inga ISO verktyg med halsar. (Noterade bara att jag kan köra de med min nuvarande spindel, men det kommer inte att gå med denna).
Att det finns BT dragtappar för SK verktyg hade jag ingen aning om!

Det jag menar är genomhärdning, ja. Jag vet att man får deformation vid härdning men eftersom man slipar efter härdning försvinner väl den deformationen? Ang. nitrering, kan man nitrera säg Orvar till 62HRC även om rek. max är 45HRC och fortfarande få bra resultat bara för det är ett så tunt ytskikt? Och kan man nitrera bara vissa delar av en detalj, ex. bara konan. Isåfall skulle man ju kunna svarva spindelaxeln med slipmån, skicka på genomhärdning, slipa alla ytor till tolerans, skicka på nitrering och endast nitrera konan.

H.O's spindeltråd har jag kollat igenom allt för många gånger! :D Hans design min nuvarande spindel är baserad på.

Problemet kvartsår ju fortfarande, hur får man fast både luftkolven och motorn över spindeln? Som sagt, jag vet att det är möjligt. Har sett maskiner med det, finns även lite om det i någon Siemens PDF jag har kollat i. Men det står inget om hur det funkar (Bara deras motorer och spindlar).
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Utan motor
Bild

Med motor.
Bild
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Jag bör tillägga att jag redan har en motor som jag kommer använda isåfall och den har inget ihåligt skaft.

https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/s ... medium.JPG
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det ska inte behövas hålaxel.
Du sammankopplar motoraxeln med dragcylinderns bakre gavel.
Hela cylindern roterar med motoraxeln.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Ahhh! Jag visste inte att det fanns roterande cylindrar. :P

Vet någon var man kan köpa såna?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nej, hela cylindern roterar med spindel och allt.
Utanpå cylindern sitter en svivel, för att kunna mata in olja/tryckluft.

Ta en titt på en dragcylinder till svarv, med stånggenomgång.
MatsN

Re: Sv: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel

Inlägg av MatsN »

Mr3D skrev:Varför skulle det spela någon roll om motorn sitter upp och ner eller ej? Vilket som vill jag undvika remdrift om möjligt.
var lite trött då jag läste, fattade att du ville inte ha nåt som byggde på höjden. Möjligheterna blir ju större med remdrift om du ska nyttja den motorn du visade. Text kylning, renblåsning blir ju knepigt med svivel.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Så det är något i stil med denna jag vill ha? http://www.directindustry.com/prod/micr ... tem_669041

Vet någon vart man kan få tag på det, inte allt för dyrt? (Någon/några tusen men inte upp i 5-siffriga belopp.)

Jo, det är ju smidigare med remdrift men direktkopplat är ju coolare/svårare att bygga och även tystare. :P
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MicroCentric, ingenting för tunna plånböcker. :)

Jag tror jag har någon liknande dragcylinder liggande.
Ska du köra med tryckluft eller hydraulik?
Skriv svar