Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop

Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)

Inlägg av helipop »

Har precis övertagit en gammal arboga NCfräs. Jag håller på att skala ner storleken på den till en mer amatörverkstadsenlig storlek.

Jag skulle vilja få en uppfattning om hur jag ska kunna göra ett Mach3 projekt av den, vad jag kan använda och vad jag behöver köpa är alltså huvudfrågorna.

1. Kan jag använda befintliga servos?
2. Behöver jag någon form av digitalskalor eller räknar Mach 3 bara på position av kulskruvar osv?
3. Behöver jag spara tidigare elprylar, isåfall vilka? Har transformatorer för 120V och 24V

4. Vad kan jag använda som alternativ till att driva kulskruvarna annars? Är nema, gecko och allt sånt man läst om tidigare aktuellt för mig?

Som synes på bilden så verkar kulskruven ge rörelse på 10mm per varv. Fräsen är ganska stor med, så jag antar att det behövs ganska bra vridmoment för att matningarna ska ta ut sin rätt.

Bilder att utgå ifrån:

Bild
Bild 1
Bild
Bild 2
Bild
Bild 3
Bild
Bild 4
Bild
Bild 5
Bild
Bild 6
Bild
Bild 7
Bild
Bild 8
Bild
Bild 9
Bild
Bild 10
Bild
Bild 11
Bild
Bild 12
Bild
Bild 13
Bild
Bild 14
Bild
Bild 15
Bild
Bild 16
Bild
Bild 17
Bild
Bild 18
Senast redigerad av helipop 6 oktober 2013, 18:47:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Re: Lite CNCfräs-funderingar

Inlägg av säter »

Har du någon beteckning på maskinen?
Vilket styrsystem är den utrustad med?

"Behöver jag spara tidigare elprylar, isåfall vilka"

Jag skulle nog spara allt tillsvidare.
helipop

Inlägg av helipop »

Jag tror att det var tnc155 innan, haidenhain. Men den monitorn och programboxen är borta, lika så haidenhainskalorna. Resten är kvar. Arboga combimatic ll 640 fräs
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hmm, är det inte en sådan Lundgren skrotar just nu?
Styrsystemet är väl till salu.
helipop

Inlägg av helipop »

Det är just den fräsen ja. Fast jag vill banta ner den och göra nåt kul med den. Annars får det bli skrot sen. Styrsystemet är för övrigt sålt tror jag. Men jag vill som sagt göra något modernare typ mach om den går till rimlig peng och arbetsbörda. :)

Går det?! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är väl rätt kraftiga servon på en sådan här maskin, så du bör absolut försöka använda original motorer och drivare.
Dessa var väl felfria?

Vissa maskiner med linjärskalor har även enkodrar monterade.
Då brukar man kunna välja skala eller enkoder.
Du kan ju alltid hoppas att det sitter enkodrar monterade.

"Går det?! :)"

Klart att det går.
Har du som enda mål att få igång styrning av de tre axlarna är det fullt görbart.
Problemet, som jag ser det, är att få till allt annat "lull lull".
helipop

Inlägg av helipop »

Okay :) hur kan jag se om det sitter encodrar på då? Framgår det av bilderna på nåt sätt? Servona fungerade innan. Dock så räddades fräsen mitt under skrotning så att alla kablar utifrån skåpet är klippta. Men det går nog att lösa med lite tålamod.

Jag är nöjd om man kan styra fräsen så tillvida att man kan använda den som joggfräs manuellt eller liknande. Om den kan komma till användning sas. Annars är det bara utrymmeskrävande skrot.

Men det vore ju sjukt kul om man kunde snurra igång den så att man kan styra den. Om det tar tid och pengar så må det vara värt det bara för att utveckla sig en erfarenhet av att lyckas med något nytt och främmande :) verkstan är ju till för att utveckla sin kunskap i.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det som heter "Simodrive", kan man nog anta är drivaren för spindelmotorn.
Burkarna som heter "Labod", är nog servodrivare.

Har du någon bild och beteckning på servomotorerna?
Även beteckning på Labod-burkarna?

Viktigt!
Fick du med el-dokumentationen till maskinen?
helipop

Inlägg av helipop »

Jag ska ta bilder och kolla upp om det finns eldokumentation. Jag vet bara att det var sanyoservos tror jag. Ska kolla skyltarna på dom, men jag minns att den ena saknade text då det blekts/nötts ut. Men det går nog reda ut. Men om jag kan få rätt ström till servona, kan jag styra dom med någon annan utrustning sen isåfall? Typ geckodrive eller liknande?

Vad ska jag ta mer bilder på imorgon? Kan iof ta på alla lådor som finns i skåpet och motorerna.
helipop

Inlägg av helipop »

Den stora lådan är mycket riktigt spindelservons drivenhet, och dom svarta labod är en main och en x,y,z drivenhet.

Hur kan man sammanfatta vad jag behöver för att komma igång?

Dator med programvara, strömförsörjning till resp. servo, styrenhet till resp. servo, ändlägesgivare, nödstopp osv. Hur kan jag få en vettig signal från och till drivenheterna som datorn kan förstå då i mach 3 månntro?! Är det troligt att jag kan landa detta till en rimlig peng? Jag har ju fräsen, kulskruvarna, servona, styrningar och trafos. Dator och monitor samt mach 3 är ju lätt ordnat. Frågan är hur jag går från där. Hur många signaler / ledare kan det gå till varje servo, vad är det för information man skickar till och mottager från dom?

Bilder kommer så fort jag skapat en tydlig schematisk bild av skåpet nu. Men jag vill definitivt banta ner storleken så att jag kan använda det gamla luftiga skåpet som verktygsskåp med. Perfekt storlek :)
helipop

Inlägg av helipop »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av helipop 25 september 2013, 20:28:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du inte ladda upp bilderna här på forumet istället?
Det är en pina att öppna tråden.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Möjligtvis din bil som ska säljas? http://www.blocket.se/kalmar/Austin_min ... 0.htm?aw=1 :)
helipop

Inlägg av helipop »

Yes sir ;)

Köp den!
Senast redigerad av helipop 25 september 2013, 13:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du någon lösning på hur man ska kunna se bilderna?
Skriv svar