Nu är jag lat o frågar istället de som kanske vet hur man gör.
Jag har ett litet problem då jag har tagit över ansvaret för 50meters viltmålsbanan o fick börja med ett wire-haveri. Efter några tankevurpor så satt nya wiren på plats o gränslägena var injusterade. Driften består av en två hastighets asynkronmotor med broms som driver en wiretrumma via kilrep. Gränsläges boxen drivs av kedja från wiretrumman. Styrningen är en relästyrning. Inga konstigheter men mycket små justeringsmöjligheter av driften.
På ingående figur så har vi ca 30m 5mm wire ute via brythjul som bromsar figuren, den flexar ju ganska bra så ingående wire på trumman som då är 1.5-0.5meter får ett slak som gör att den hoppar ur läge på trumman. Det funkar men sliter onödigt på wiren.
Mellan tumme o pekfinger så väger vagn o måltavla ca 50kg o gör på snabba löpet ca 5m/s. Retardationssträckan är ca 1m. Om jag antar en linjär retardation. Hur stort blir momentet på wiren? Om jag antar en linjär bromskraft vilket jag tror är mer rimligt, vad blir max moment på wiren då?
Funderar på att göra en spännare som tar upp slacket på wiren med inkommande figur när den bromsar. momentet på wiren är iofs helt ointressant men jag tänkte att jag det vore intressant att veta för den blir utsatt för samma moment själv vid inbromsningen av utgående figur.
Någon som är duktig på att räkna på sådant?
retardation - moment
- ElectricMan
- Kontakt:
Re: retardation - moment
Tog just paus i tentapluggandet av fysik, men det här var en roligare uppgift.
\(m = 50\; kg
v_0 = 5\; m/s
v = 0\; m/s
s = 1\; m\)
Definitionen för kraft är
\(F = m\cdot a\)
Vi behöver alltså accelerationen för att få reda på kraften i linan.
\(v^2=v_0^2+2a(s-s_0)
a=\dfrac{v^2-v_0^2}{2s}\)
Sätter in ovanstående ekvation i kraftekvationen
\(F = m \cdot (\dfrac{v^2-v_0^2}{2s})
F = 50 \cdot (\dfrac{0^2-5^2}{2\cdot 1}) \rightarrow F = -625 N\)
Om jag nu tänker rätt så är kraften i linan 625 N vid inbromsande.
Juste. Jag tror du har blandat ihop kraft och moment, jag antog det var kraft i linan du var ute efter.
\(m = 50\; kg
v_0 = 5\; m/s
v = 0\; m/s
s = 1\; m\)
Definitionen för kraft är
\(F = m\cdot a\)
Vi behöver alltså accelerationen för att få reda på kraften i linan.
\(v^2=v_0^2+2a(s-s_0)
a=\dfrac{v^2-v_0^2}{2s}\)
Sätter in ovanstående ekvation i kraftekvationen
\(F = m \cdot (\dfrac{v^2-v_0^2}{2s})
F = 50 \cdot (\dfrac{0^2-5^2}{2\cdot 1}) \rightarrow F = -625 N\)
Om jag nu tänker rätt så är kraften i linan 625 N vid inbromsande.
Juste. Jag tror du har blandat ihop kraft och moment, jag antog det var kraft i linan du var ute efter.
Re: retardation - moment
Tack för hjälpen!!!
Självklart har jag blandat ihop termerna, kraft o moment.
De siffrorna som du kommer fram till låter rimliga men... Jag får inte ihop kraften 625N med töjningen av 30m 5mm wire. Vi har spänt wiren med mera än så. Det borde inte bli någon lös wire vid retardation.
Löswiren uppstår precis vid stoppet av vagnen. Jag får anta att retardationen inte är linjär. Känns lite o ser ut som att sista decimetern av stoppet nyper till ordentligt. Ungefär som en nybörjare som övningskör o inte lättar upp bromsen när bilen ska stanna.
Det får bli någon fjäderlösning som är spänd mot en bit sträckt wire, när wiren slackar så drar fjädern upp slacket.
Självklart har jag blandat ihop termerna, kraft o moment.

De siffrorna som du kommer fram till låter rimliga men... Jag får inte ihop kraften 625N med töjningen av 30m 5mm wire. Vi har spänt wiren med mera än så. Det borde inte bli någon lös wire vid retardation.
Löswiren uppstår precis vid stoppet av vagnen. Jag får anta att retardationen inte är linjär. Känns lite o ser ut som att sista decimetern av stoppet nyper till ordentligt. Ungefär som en nybörjare som övningskör o inte lättar upp bromsen när bilen ska stanna.
Det får bli någon fjäderlösning som är spänd mot en bit sträckt wire, när wiren slackar så drar fjädern upp slacket.