Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Jag påbörjade detta projektet för några månader sen men valde att slänga upp en projekttråd först nu. Jag är inte allt för bra att skriva projekttrådar osv. men det blir väl lite bilder när det går framåt.

Vilket som så har jag köpt mig en julafräs och ska rusta upp och konvertera den till en CNC. Jag håller på att göra det som ett projektarbete i skolan, jag har tillgång till en DMG DMU 60 (5-axlig fräs) och en Mazak Integrex 200-IV ST (9-axlig svarv).

Kan väl tillägga att det var Morgons som fick mig att göra detta projektet, jag var lite sugen på att bygga en CNC så han rekommenderade att kika in på EF i uffes julafräs tråd, och nu är jag fullt uppe i en julafräskonvertering. :lol:

Nu till det roliga, lite bilder! :tumupp:
1.JPG

Jag tillverkade lite detaljer till den nya drivningen av X och Y-axlarna. Originalet är under all kritik, det är fortfarande lite vändglapp men det är mycket mindre än förut. Kan hända att jag löser det senare.
Originalderarna som jag ska återanvända(basen/stommen, X/Y-led och bordet) var mycket grader på så de har jag även filat bort.
2.JPG
3.JPG
10.jpg
11.jpg

Ihopbyggnaden påbörjad! :D
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG

Hade inte så mycket att göra en dag så jag körde ett par rattar till stegmotorerna, eftersom motorerna jag har köpt(3Nm från JBCNC) hade dubbla axlar döljer jag den bakre axeln med en handratt.
9.jpg

Har även börjat på elskåpet, saknas dock fortfarande lite grejjer.
12.JPG
13.jpg

Jag har även filmat lite när jag har fräst.

DMG - DMU 60 Fräsning med C-axel

DMG - DMU 60 Fräsning med 5-axlar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8257
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av X-IL »

Väldigt snygga bilder!
Har du hunnit testa Gecko-drivarna något? Jag kommer antagligen att använda ett gäng såna snart (förhoppningsvis) så är lite nyfiken på dem. Köpte du dem direkt från Gecko eller av ÅF i Europa? Vad blev priset för 3 inkl allt?

Återigen, snyggt jobb och snygga bilder.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Tackar! Jag köpte 3st av dessa: http://www.ebay.com/itm/290665557593 Hade tänkt att beställa G203V direkt från gecko men sen såg jag att G213V på ebay låg på samma pris och var en modell bättre så jag köpte de. Dock vad jag inte tänkte på var att jag fick tulla för de då. Slutnotan hamnade runt 4000kr för 3st.

Jag har inte provat de än, håller på att vänta på lite delar till CNC datorn, troligen kommer de i början av nästa vecka. :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8257
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av X-IL »

Ah, Hubbard har jag också sett. Mitt eventuella projekt kommer inte att vara sååå kostnadskänsligt dock så det blir nog direkt från Gecko iaf.

Keep up the good work.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Jag har meckat vidare på projektet. Jag har kört 2st distanser till motorerna och även monterat dit de. Jag är ruskigt nöjd! :D

Får ju även ge cred till Morgons för han har hjälpt till!

20130322163.JPG
20130322164.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Kan ju ge en liten snabb update ang. CNC-datorn. Jag rotade ihop lite gammal hårdvara jag hade liggandes och byggde ihop datorn. Jag installerade även XP, SolidWorks, EdgeCAM och Mach3.
Förra veckan beställde ett chassi och ett instickskort med dubbla parallell-portar, jag tror jag får de på tisdag. Då blir det att slänga i komponenterna i chassit och provköra 2 axlar! :D
IMG_9622 copy.jpg
Hårdvaran:
AMD FX8120
ASUS M5A99X EVO
Sparkle GTX 260 (BIOS editad överklockning och utbytt kylare)
ADATA 2x4GB 1600MHz Cl9
Kingston SSDnow V+ 128GB
Corsair TX950W
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av tecno »

Jag installerade även XP och Mach3
Så skall en dedikerad styrdator vara installerad dvs inga 'onödiga' program!
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av ralvejd »

Snyggt bygge :tumupp:

Någon tanke med att bordet sitter vänt åt fel håll?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

tecno, Jag vet inte hur din styrdator funkar men jag vill gärna kunna bereda och eventuellt modellera på den med.

ralvejd, Tackar! Ingen direkt tanke bakom det mer än att det blev snyggare såhär. :roll:
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av ralvejd »

En godkänd tanke :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Terho »

tecno skrev:
Jag installerade även XP och Mach3
Så skall en dedikerad styrdator vara installerad dvs inga 'onödiga' program!
Håller med dig där.... Den ska enbart styra inte vara någon cad/cam station.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Electricguy »

Mr3D skrev:Kan ju ge en liten snabb update ang. CNC-datorn. Jag rotade ihop lite gammal hårdvara jag hade liggandes och byggde ihop datorn.
Hrm.. Din "gamla hårdvara" spöar skiten ur min primära maskin.. :roll:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Terho, Det optimala hade ju varit att endast ha Mach3 på den, ja. Men jag vill även ha möjlighet att köra CAD/CAM beredning på den med. Jag tror inte de ska påverka direkt, det är ju inte som att jag ska ha igång både Mach3 och ex. EdgeCAM samtidigt.

Electricguy, Hehe. :roll:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Terho »

Beror lite på.... Mach3 är känsligt för processer som händer i Windows. När ja var i startfasen med Värnamon med bägge installerade i så var ja tvungen och starta om datorn efter varje gång ja hade haft caden i gång. Om ja cadade först och sen startade mach3 efter utan omstart och startade en fräsning började mach3 hacka till då och då under körning.

Ser att du ska använda mach3 på en nyare rigg.... Nyare riggar kan orsaka fel, testade min bruksdator hemma för mach3 och fick massa skumma jitter, testade och labba runt i bios med irq,dma osv och byte LPT kort men ingen skillnad.... Bytte moderkort från Asus till MSI men ingen skillnad, vart märkbart skillnad när ja bytte LPT kort på MSI kortet, klockade även ner processorn och det med gav märkar skillnad också. Testade ett AM3 moderkort och en Sempron processor och allt funkade bra. Nu så kör jag bara med USB styrkort när ja testat med nyare riggar och det har funkat bra. Har tänkt på det efter och forskat lite så kan det ha att göra med att processorn hade 4 kärnor och mycket mhz som orsakde jittret.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av tecno »

Åter igen tjatar jag om detta, man bör köra en dedikerad dator till styrningen med Mach3 och följa de minimikrav som finns på Machsupports hemsida.

Men vill du ha problem så fortsätt med din inslagna bana, du lär bli varse är jag övertygad om.
Skriv svar