Stirlingmotortråden! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av tecno »

3D modell :tumupp:
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av d_da »

Letade i mina gamla arkiv och hittade motorn, ser dock att det saknas lite skruvar och lager, men alla viktiga mått stämmer. tog lagrena från en gammal pc fläkt.
Sedan måste man borra balanseringshål efter ihopsättning för att få den att fungera. man tejpar på vikter på svänghjulet då motorn är ihopskruvad (förutom bottenplattan), sedan när den är helt i balans markerar man ut placeringen mittemot, väger motvikten och räknar ut hur mycket material man ska borra bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Gizmo »

SV-2-MK-II-Stirling-engine-generator-assembled-1-600x450[1].jpg
Hittade precis Dave Kirk’s SV-2 Stirling Engine Generator Project.
video där han pratar om verket.
Det här är lite spännande. Den är helt enkelt en moderniserad version av det lite äldre portabla Philips-stirling-elverket.

Jag undrar, är kopparröret i mitten regenerator? Tyvärr verkar han inte vilja dela ritningar då det är ett rent forskningsprojekt. Men han är generös med bilder på sidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Walle »

Regeneratorn sitter innanför "koppen", precis där kopparröret slutar på högersidan.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av exile »

Nja, utan det är snarare R på bilden nedan
SV-2-MK-II-Stirling_edit.jpg
H = heat
R = regenerator
C = coling

Man kan se hans regenerator i videon och den ser inte ut att vara genomtänkt, liten yta samt "termisk kortslutning" (eller hur man säger).
Och förutom att den troligt vis inte gör så mycket så addera den död volym som sänker effekten på motorn.
re.png
Likheterna med "Philips-stirling-elverket" är inte så många,
hans är alpha om jag förstått det rätt och Philips-verket är beta-typ
ph_s.png
Vid första anblick kan det verka smart att använda ett "färdigt" motor-block med till hörande kolvar vevstake m.m.
Problemet på den varma sidan på motor så har man ofta en "lång" kolv vilket gör vikten ökar på den sidan och att vevstaken inte är balanserad för den extra vikten, det gör att man måste balansera om vevstaken och addera vikt på den andra kolven för att få "jämvikt".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Gizmo »

Måste ju bumpa denna intressanta tråd lite. Någon som byggt något? Eller hittat bättre ritningar?
Kikar på aliexpress.com och är lite sugen på en modellmotor, har varken maskineriet eller tiden att bygga något själv även om jag gärna skulle vilja.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av lond »

Dock inte en stirlingmotor, men en varmluftsmotor som min morbror har byggt från scratch:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tog honom bara 23 år att färdigställa :vissla: :bravo:

Har blivit uppvisad på bland annat motorns dag i Målilla.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vackert! När kommer den vackra Videon med ljudet?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av lond »

Tyvärr finns motorn norr om Stockholm, men inte jag...

/// Marcus
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Henry »

Intressant tråd.

Håller själv på att titta på så att säga änden av sterlingmotordelen nämligen cryokylare där i princip alla är baserade på sterling principen men omvänd då man tillför energi på "axeln" så att säga och får en ren värmepump som inte driver något.

En hel del bök med att få reda på storlekar på ditt och datt för att inte tala om regeneratorn och dess konstruktion som är bland det viktigaste i dessa pga de extremt låga temperaturerna men också hög effektivitet och där det långt ifrån går att använda vad som helst i materialväg. Det finns dock inte så värst mycket info att hitta om det hela men har hittat en del men ingen info om tex storlekar på kolvar, detaljer och vet inte allt, suck.

Dessa har sedan helium som arbetsgas (går visst även ok med väte) vid ett tryck på 25 - 30 bar och har tänkt att det var något standard tryck som användes eller så men jag råkade nyligen hitta att det var baserat på en massa grejer och inte alls så enkelt, dubbel suck.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av hcb »

Dessutom He av allra renaste sorten = trippeldyrt ...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Henry »

Och det behövs verkligen också när det handlar om tätande glidande ytor som ligger 0.01 - 0.02 mm från varandra utan att någonsin nudda och använder trycksatt helium som smörjmedel, de är ju hermetiskt slutna så inget går heller att byta.

Man hade kunnat kommit undan med sämre kvalitet än analysgrad men bara det bästa är gott nog och man riskerar förstås inget med sämre. Men som hobbytest så funkar säkert tex Teknikmagasinets tillräckligt bra efter lite rening från vatten och småsten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av danei »

Ballonggasen innehåller 20% syre, det är för att inte ta öd på folk som tycker att det är kul att andas gasen.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av bearing »

Oj, haha, det visste jag inte. Jag fick en helium-tub (ballonggas) som hade "ramlat ur systemet". Eftersom att Helium är inert försökte jag att TIG-svetsa med gasen. Men det funkade väldigt dåligt. Gick bättre med Argon/CO2-blandning.

Henry, angående tryck, jag har för mig att i en Stirling-motor dubbleras effekten om trycket dubbleras. Så på en del motorer används trycket som "gas-reglage". Sen går det väl inte att pumpa i 1000bar, bara för att få högre effekt, om inte rördimensioner, värmeväxlare, vevstakar, vevaxlar, och liknande är dimensionerade för gasmängden/trycket, och vridmoment/effekt.
hcb skrev:Dessutom He av allra renaste sorten = trippeldyrt ...
Varför behöver gasen vara så ren?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Stirlingmotortråden! :)

Inlägg av Henry »

En anledning jag kan tänka mig, som jag skrev i ett tidigare inlägg, så har cryokylare mycket små avstånd mellan väggen på de rörande kolvarna och cylinderloppet. Det är tillverkat så för att agera kompressionsförsegling men samtidigt också agera som en lageryta men som i detta fall aldrig får röra vid varandra. Någon olja hade givetvis inte gått att använda så det är gjort så att heliumgasen läcker ut mellan utrymmena på speciella ställen och som mha lite konstruktionstekniska tekniker har ett lite högre tryck än gasen runt omkring vilket då agerar som ett FDB lager fast istället använder en gas och inte en vätska.

För att detta skall fungera som det är tänkt så måste avståndet mellan kolv och cylinder kontant ligga inom några högst fåtal 100-dels mm och detta avstånd ser jag absolut som en av orsakerna till att gaserna måste vara rena så att inga partiklar kan göra varken repor eller, för det värsta som kan hända, att något skär. Det hade säkert fungerat med inte lika ren gas som analysgrad då de är rätt rena från partiklar ändå men man tar förstås inga som helst risker. Kryokylare slits ändå så att partiklar kommer ut i gasen men är den redan extremt ren från början tar det tid innan detta börjar orsaka problem

En annan anledning är även för att då cryokylare kan gå ned riktigt lågt i temp så vill man inte riskera att ev andra gaser kondenserar inne i den för det kan skapa alla typer av problem och säkert även förstöra den i längden. Helium har den lägsta kokpunkten och är den lättaste så den en optimal att använda då vanliga cryokylare normalt inte kan gå ned så lågt i temp att detta kondenserar.

Även de billigaste kryokylare kostar en vacker slant så man tar sedan inga som helst risker utan använder så rent helium som möjligt.



Visst är det så att ju större massavolym man pumpar desto mer utfört jobb får man så att säga. Det finns dock som jag förstått optimala tryck för i alla fall cryokylare som tex kan vara baserat på regeneratorns längd, cylinderns längd och vet inte allt men som för cryokylare verkar ligga på allt mellan 20 - 30 bar.


danei skrev:Ballonggasen innehåller 20% syre, det är för att inte ta öd på folk som tycker att det är kul att andas gasen.
Har också hört om detta men jag snackade för 2 år sedan med Teknikmagasinet om det var rent helium i denna flaska och inget annat och det trodde hon men jag ville förstås veta så hon tog kontakt med tillverkaren och de sade, lite överraskande, att det var 100% ren helium i denna.

Om detta var falskt kan jag dock inte testa men hade den innehållit syre så tycker jag de hade sagt det för jag frågade specifikt om det var 100% helium och inga andra gaser i den. Men om det ändå hade varit 20% syre i den så hade det ändå inte spelat någon som helst roll för mina framtida test då jag hade haft extremt svårt att tro att den dagen jag slängt ihop en cryokylare kunnat gå ned till syres kokpunkt, jag hade varit glad för 1 minus.


Testade själv för något drygt år sedan på ett mycket enkelt sätt att TIG-svetsa med denna gas mha en invertersvets jag har och en tunnare volframstav. Det var ett rent helvete att tända bågen men efter runt 15 strykningar så tände den och jag fick till en ca 3 cm lång ej glänsande fog då jag hade väääldigt lågt flöde för att spara gas så luft kom onekligen in, sedan var gasen slut och 350:- som uppeldat. :evil: Tyckte inte jag använt i närheten av några 160 liter men tom var den.
Skriv svar