Stirlingmotortråden! :)
Stirlingmotortråden! :)
Eftersom det snackas så mycket om stirlingmotorer i andra trådar så tänkte jag att jag skulle göra en allmän stirlingmotortråd där vi kan dela med oss om tankar och idéer, eller bara ställa frågor till dom som vet bättre.
Vad tror ni om en dylik konfiguration? Jag har inte sett den någonstans när jag har kollat runt på nätet. Skulle det funka? Troligen. Skulle det vara effektivt?
Varma sidan till höger och kalla sidan till vänster. Regeneratorn skulle ju behöva sitta mellan varma och kalla sidan.
Här är en video, ignorera strecken (det är måttsättningarna, det går inte att animera en skiss om man inte har skissen öppen...)
http://www.youtuberepeater.com/watch?v= ... e=youtu.be
Vad tror ni om en dylik konfiguration? Jag har inte sett den någonstans när jag har kollat runt på nätet. Skulle det funka? Troligen. Skulle det vara effektivt?
Varma sidan till höger och kalla sidan till vänster. Regeneratorn skulle ju behöva sitta mellan varma och kalla sidan.
Här är en video, ignorera strecken (det är måttsättningarna, det går inte att animera en skiss om man inte har skissen öppen...)
http://www.youtuberepeater.com/watch?v= ... e=youtu.be
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Stirlingmotortråden! :)
I läget där gasen strömmar mot den varma sidan är den varma kolven nästan i botten och där blir liten uppvärmd yta efter regeneratorn som gasen kan möta, kan inte minnas att jag har sett någon konstruktion där inte kolven som flyttar gasen är betydligt större än arbetskolven.
Philips forskade mycket på Sterling-motorer på 60-, 70-talet och de har gjort en fantastisk bok som sammanfattar det hela som du kan hitta på några bibliotek om du söker, experiment med väte, natriumånga på 800 grader och annat tekniskt underbart och helt livsfarligt, inte undra på att de hade dödsolyckor i labbet...
Edit: Denna är det http://libris.kb.se/bib/4952173
Philips forskade mycket på Sterling-motorer på 60-, 70-talet och de har gjort en fantastisk bok som sammanfattar det hela som du kan hitta på några bibliotek om du söker, experiment med väte, natriumånga på 800 grader och annat tekniskt underbart och helt livsfarligt, inte undra på att de hade dödsolyckor i labbet...
Edit: Denna är det http://libris.kb.se/bib/4952173
Re: Stirlingmotortråden! :)
Hade en tanke på det, och jag har en "lösning" på det också (bra eller dålig låter jag vara osagt). Återkommer om en stund
Edit: Nu så:
Om man tänker sig att varma sidan ser ut något i stil med denna:
Man minskar slagvolymen men ökar uppvärmningsytan flera gånger. Notera att det här bara är "tankeskisser" utan hänsyn till vad som är direkt praktiskt. De vertikala hålen skulle vara för att låta värme (från t.ex. en låga) tränga in jämnare i blocket. Om man också tänker sig att man i varje "mynning" har en liten vortex-generator, eller i.a.f. turbulens-generator så borde man öka uppvärmingstakten på gasen och därigenom effektiviteten. vortex-generator torde vara bäst, men man kanske tappar mer effektivitet än man vinner tack vare det högre flödesmotståndet. Jag tänker mig att varje "kolv" inte behöver vara tätad, istället är kolven bakom tätad mot ett ytterhölje.
Edit: Nu så:
Om man tänker sig att varma sidan ser ut något i stil med denna:
Man minskar slagvolymen men ökar uppvärmningsytan flera gånger. Notera att det här bara är "tankeskisser" utan hänsyn till vad som är direkt praktiskt. De vertikala hålen skulle vara för att låta värme (från t.ex. en låga) tränga in jämnare i blocket. Om man också tänker sig att man i varje "mynning" har en liten vortex-generator, eller i.a.f. turbulens-generator så borde man öka uppvärmingstakten på gasen och därigenom effektiviteten. vortex-generator torde vara bäst, men man kanske tappar mer effektivitet än man vinner tack vare det högre flödesmotståndet. Jag tänker mig att varje "kolv" inte behöver vara tätad, istället är kolven bakom tätad mot ett ytterhölje.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Stirlingmotor bör rimligen vara lösningen på många energiproblem, den går att köra på tex pellets (i liten skala) eller överskottsvärme från sopförbränning (i stor skala). Lyckas detta kommer det ha stor inverkan på vår handelsbalans = vår välfärd. Dvs vi kan rädda det lilla som finns kvar.
Ett grundläggande problem är att det idag finns exakt 0 (noll) stirlingmotor att köpa på Ebay eller Alibaba. Det finns reservdelar till en scoter / oljepanna / kinesisk lastbil som heter "Stirling" och väldigt mycket slilversmycken med "Stirling" i namnet men någon motor som man kan köpa och börja köra hemma för att få el ... nej, zipp, noll.
Hobbyking har en modell för skrivbordet som går på T-röd men ... den är så att säga "fin", inget som faktiskt kan driva något.
Så ... utöver fantastiska drömmar ... vad finns det? Varför finns det inget att köpa? Varför finns det inte 20-tal modeller på Alibaba man kan välja mellan? Som med allt annat? Om den nu är så enkel att tillverka och har så få rörliga delar ... varför finns den inte på marknaden? Det är ju inte så att det direkt fattas spillvärme eller annat att köra den på?
Ett grundläggande problem är att det idag finns exakt 0 (noll) stirlingmotor att köpa på Ebay eller Alibaba. Det finns reservdelar till en scoter / oljepanna / kinesisk lastbil som heter "Stirling" och väldigt mycket slilversmycken med "Stirling" i namnet men någon motor som man kan köpa och börja köra hemma för att få el ... nej, zipp, noll.
Hobbyking har en modell för skrivbordet som går på T-röd men ... den är så att säga "fin", inget som faktiskt kan driva något.
Så ... utöver fantastiska drömmar ... vad finns det? Varför finns det inget att köpa? Varför finns det inte 20-tal modeller på Alibaba man kan välja mellan? Som med allt annat? Om den nu är så enkel att tillverka och har så få rörliga delar ... varför finns den inte på marknaden? Det är ju inte så att det direkt fattas spillvärme eller annat att köra den på?
Re: Stirlingmotortråden! :)
Saken är väl att den inte är enkel att tillverka. För att få bra verkningsgrad måste man ha hög temperatur och högt tryck, då blir det väldigt svårt att få till tätningarna. Men principen är väldigt lätt, jag gissar att det går att bygga ihop något som funkar av prylar man hittar i ett vanligt kök. Men att få verkningsgrad på bygget är en helt annan sak. Det finns ett gammalt kickstarter projekt, men vd det blev av det vet jag inte.
Re: Stirlingmotortråden! :)
När jag blir pensionär ska jag dra igång ett testprojekt.
En lite nerskalad historia, med fokus på att få värmeväxlare och brännare att fungera.
Själva motorn tror jag, till att börja med, for bli en fungerande standardlösning.
netrunner:
Visst finns det Stirlingmaskiner att köpa.
Fast kanske inte på Alibaba.
En fungerande stirlingmaskin är inte helt lätt att kopiera.
En lite nerskalad historia, med fokus på att få värmeväxlare och brännare att fungera.
Själva motorn tror jag, till att börja med, for bli en fungerande standardlösning.
netrunner:
Visst finns det Stirlingmaskiner att köpa.
Fast kanske inte på Alibaba.
En fungerande stirlingmaskin är inte helt lätt att kopiera.
Re: Stirlingmotortråden! :)
I Åmål kan du handla stirlingmotor, men det kostar skortan.
http://www.cleanergy.com/
http://www.cleanergy.com/
Re: Stirlingmotortråden! :)
oh, darn!
Nu har jag letat lite. Det finns många företag som vill ... ja, det är inte helt klart vad dom vill. Hitta investerar, troligen ja, lista all media som rapportera om dom ja, sprida osammanhängande svammel ja. Jag vet inte varför ALLA företag måste berätta vad elektricitet kan användas till i detalj men det är tydligen någon lag på det, för det gör dom. Jag, precis som många andra är troligen fullt medvetna om att elektricitet kan användas till att tex pumpa vatten, sluta berätta om det och fokusera istället på vad ni faktisk kan göra.
Så, nu slutar jag med mitt svammel.
Här är en kille som faktiskt, nästan, "säljer" en 1kW motor via indiegogo. Han har redan kört ett rejs där han "sålde" motorn för 150USD. Det var inte så lätt som han trodde och pengarna är slut. Nu kör han ett varv till och vill ha 900USD.
Nu är det extremt svårt att få ett pris för en motor alls men tydligen ligger det på ca 10'000 per kw (typ är en av dom få uppgifter som finns http://www.genoastirling.com/engine-available.php )
Men, men... För den som känner för att riskera 5760kr för att kanske få en 1kW motor så är länken här:
och en blogg har han också http://volodesigns-sterlingproject.blogspot.se/
Jag älskar stirlingmotorer och framförallt att någon faktiskt göra något som ska vara praktiskt användbart, så jag är bra sugen.
Synd att killen insisterar på att göra allt på egen hand. Mycket bättre om han hade kontakt med några olika små kinesiska verkstäder som kunde tillverka delarna billigt.
Nu har jag letat lite. Det finns många företag som vill ... ja, det är inte helt klart vad dom vill. Hitta investerar, troligen ja, lista all media som rapportera om dom ja, sprida osammanhängande svammel ja. Jag vet inte varför ALLA företag måste berätta vad elektricitet kan användas till i detalj men det är tydligen någon lag på det, för det gör dom. Jag, precis som många andra är troligen fullt medvetna om att elektricitet kan användas till att tex pumpa vatten, sluta berätta om det och fokusera istället på vad ni faktisk kan göra.
Så, nu slutar jag med mitt svammel.
Här är en kille som faktiskt, nästan, "säljer" en 1kW motor via indiegogo. Han har redan kört ett rejs där han "sålde" motorn för 150USD. Det var inte så lätt som han trodde och pengarna är slut. Nu kör han ett varv till och vill ha 900USD.
Nu är det extremt svårt att få ett pris för en motor alls men tydligen ligger det på ca 10'000 per kw (typ är en av dom få uppgifter som finns http://www.genoastirling.com/engine-available.php )
Men, men... För den som känner för att riskera 5760kr för att kanske få en 1kW motor så är länken här:
och en blogg har han också http://volodesigns-sterlingproject.blogspot.se/
Jag älskar stirlingmotorer och framförallt att någon faktiskt göra något som ska vara praktiskt användbart, så jag är bra sugen.
Synd att killen insisterar på att göra allt på egen hand. Mycket bättre om han hade kontakt med några olika små kinesiska verkstäder som kunde tillverka delarna billigt.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Stirlingmotortråden! :)
Det var inga blåbär direkt som forskade på detta hos Philips i 10-tals år utan att komma till något kommersiellt gångbart, så det skulle krävas rätt mycket innan jag skulle välja att satsa pengar i något nytt projekt. Att bygga en motor med bra prestanda är nog inte något större problem med den kunskapen som finns men att få samma tillförlitlighet som en diesel eller ång- eller gasturbin är nog ett rätt saftigt tekniskt problem att tackla.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Oh boy, har min hjärna svårt att sluta tänka på nåt när den väl har börjat? Dessutom är det ofta väldigt "out of the box", mest baserat på okunskap förstås
Ikväll har min tankeresa gått från nåt i stil med det jag postade tidigare till något slags futuristiskt nanotrådsmaterial som sitter mellan varma sidans kolv och hot-end. Det skulle då värmas via konduktion när det pressades mot hot-end. Sen gick tanken vidare till att ha som en balja med flytande metall, och ett slags nät som "hänger" från displacer-kolven (det skulle då vara någon vertikal beta-historia).
Sen gick det vidare till magnetisk flytande metall runt kraftig neodyniummagnet som tätning, och där föddes idén om en svänghjulslös elektriskt återkopplad stirlingmotor
Jag borde nog låna den där boken...
Ikväll har min tankeresa gått från nåt i stil med det jag postade tidigare till något slags futuristiskt nanotrådsmaterial som sitter mellan varma sidans kolv och hot-end. Det skulle då värmas via konduktion när det pressades mot hot-end. Sen gick tanken vidare till att ha som en balja med flytande metall, och ett slags nät som "hänger" från displacer-kolven (det skulle då vara någon vertikal beta-historia).
Sen gick det vidare till magnetisk flytande metall runt kraftig neodyniummagnet som tätning, och där föddes idén om en svänghjulslös elektriskt återkopplad stirlingmotor
Jag borde nog låna den där boken...
Re: Stirlingmotortråden! :)
Denna länken har ni säkert funnit, här säljer de ritningar av sin maskin eller en helt komplett och provad sådan.(En del färdiga delar till motorn säljer de med)
http://www.ve-ingenieure.de/projekt_st05g_cnc_engl.html
http://www.ve-ingenieure.de/projekt_st05g_cnc_engl.html
Re: Stirlingmotortråden! :)
Synd att dom tar 211 euro för ritningarna =/ABBZ skrev:Denna länken har ni säkert funnit, här säljer de ritningar av sin maskin eller en helt komplett och provad sådan.(En del färdiga delar till motorn säljer de med)
http://www.ve-ingenieure.de/projekt_st05g_cnc_engl.html
Re: Stirlingmotortråden! :)
Ja aske, sedan har nog alla här en egen ide hur man kan värma den vilket betyder att den inte kommer ha lika dimensioner.
För min del är en tanke att i så fall prova i nedre luckan på min vedpanna där det finns ett uttag att sätta oljebrännare i, där i nedre förbränningsrummet nås temperaturer över 1000 grader.
För min del är en tanke att i så fall prova i nedre luckan på min vedpanna där det finns ett uttag att sätta oljebrännare i, där i nedre förbränningsrummet nås temperaturer över 1000 grader.
-
- Inlägg: 7803
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Stirlingmotortråden! :)
När det gäller att driva en motor med förbränning av ved, olja, gas osv. så finns det ju ett antal väl beprövade lösningar så i de fallen ser jag inte så stor nytta med stirlingmotorn.
Det som jag skulle rösta på är en lösning för att omvandla små temperaturskillnader till rörelseenergi. Alltså inte nödvändigtvis hög temp.
Om man tänker sig ett djupborrat hål för bergvärme i tex norra Sverige där man plockar upp +5 C och kopplar in en värmeväxlare i slingan. Den varma värmebäraren (alkohol eller vad det nu brukar vara) stiger uppåt passerar värmeväxlaren, kyls av och sjunker tillbaka i returröret för att åter värmas upp nere i hålet.
Rent teoretiskt så skulle en stirlingmotor kopplad på systemet kunna driva en generator utan att det ens skulle behövas en circulationspump. Säg att det är minus 30 grader. det ger en tempskillnad på 35 grader som kan driva motorn. Givet att hålet ger samma temp så blir det bättre ju kallare klimatet är. Man skulle ju givetvis kunna använda en del av elenergin till att driva en pump för att öka flödet av värmeenergi.
Kan man konstruera en stirlingmotor med hyfsad verkningsgrad vid små temperaturskillnader så menar jag att då börjar det bli intressant.
Det som jag skulle rösta på är en lösning för att omvandla små temperaturskillnader till rörelseenergi. Alltså inte nödvändigtvis hög temp.
Om man tänker sig ett djupborrat hål för bergvärme i tex norra Sverige där man plockar upp +5 C och kopplar in en värmeväxlare i slingan. Den varma värmebäraren (alkohol eller vad det nu brukar vara) stiger uppåt passerar värmeväxlaren, kyls av och sjunker tillbaka i returröret för att åter värmas upp nere i hålet.
Rent teoretiskt så skulle en stirlingmotor kopplad på systemet kunna driva en generator utan att det ens skulle behövas en circulationspump. Säg att det är minus 30 grader. det ger en tempskillnad på 35 grader som kan driva motorn. Givet att hålet ger samma temp så blir det bättre ju kallare klimatet är. Man skulle ju givetvis kunna använda en del av elenergin till att driva en pump för att öka flödet av värmeenergi.
Kan man konstruera en stirlingmotor med hyfsad verkningsgrad vid små temperaturskillnader så menar jag att då börjar det bli intressant.
Senast redigerad av SeniorLemuren 10 mars 2013, 12:43:45, redigerad totalt 1 gång.