L297 nybörjare...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Larzolov
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 augusti 2005, 23:24:54

L297 nybörjare...

Inlägg av Larzolov »

Hej.
Jag hittade det här forumet i dag! Hoppas på lite hjälp.

För några år sedan fick jag för mig att jag ville bygga en datordriven fasettslipningsmaskin för (ädel)stenar. Jag kan inte mycket om elektronik men jag är en nyfiken och envis jävel! Så med mycket hjälp fixade jag ett kretskort med L297 & L298 som ska driva 3 stegmotorer. Sen hamnade projektet i lådan inågra år.....
Så nu undrar jag om ni kan hjälpa mig att komma igång, igen?
Jag vill få snurr på motorerna! Vill använda visualbasic via parralellporten, någon här som har hållit på med sånt?

:O)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför VB?

Rita dina 'jobb' i 3D, CAM bered och låt Mach styra din maskin.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Först o främst kan jag nog ge tecno rätt men OK, iblant vill man lösa vissa saker på vissa sätt.

Om du har WinXP som operativsystem kan du inte komma åt paralkellporten direkt, där måste du har en speciell driver. Jag använder "ioport32.dll" och det finns en länkdu kan använda för att gå vidare.
Larzolov
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 augusti 2005, 23:24:54

Inlägg av Larzolov »

Trevligt med svar från morgonpigga! :o)

Tecno: VB.... bara för att jag kan det ...lite ;) Sen tycker jag det är kul att försöka programmera. Plus att min maskin inte funkar som en "CNC"-maskin....... i mitt fallså håller "roboten" i materialet och lägger den mot en slipskivan.

Icecap: Jo... informationen jag fann om ioport32.dll var mest på Italienska....... finns det nån annan dll för parralellporten till XP?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hmmmm... Plus att min maskin inte funkar som en "CNC"-maskin.......
Vad är det för skillnad? Ett antal axlar som ska styras eller hur.

Blir väl lite svårt att visualisera sin skapelse på ett vettigt sätt med VB, eller? Föreställer mig att skapa komplicerade ytor är mycket enklare i typ RHINO och därifrån är det 'enkelt' att gå vidare..

Googla efter ioport, det finns en del att välja därute....
Lycka till med slipandet
Larzolov
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 augusti 2005, 23:24:54

Inlägg av Larzolov »

Jo... den funkar kanske som en CNC, ändå.
Lyckas jag bara kontollera motorerna från VB, så ska grejja resten ;)

Jag ska nu försöka med en dll som heter Inpout32.dll från http://www.logix4u.net/index.htm Men j ... ite hjälp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu är jag ju inte tillhängare av VB till att styra saker med men det är inte så farligt ändå.

Steg 1: Försök implementera inpout32.dll så att du kan vippa en pinne eller 2 på paralellporten, detta är ett stort steg att få till att fungera. I dokumentationen på Logix4U har jag för mig att det finns exemplen att tillgå.

Steg 2: Anslut drivkretsen med stegmotor och se att du kan röra den fram o tillbaka via mjukvaran.

Steg 3: När dessa 2 moment är klara börjar det riktigt besvärliga, nämlig all mjukvara för att styra. Då måste du ha klurat ut hur data ska anges osv så att du kan skicka data till stegmotorstyrningen på rätt sätt.

De 2 första moment kan nog ta en o annan kväll i anspråk skulle jag tro.

Jag har i övrigt använd just inpout32.dll i min Borland C++ Builder och den fungerar riktigt bra.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Jag har inte letat efter info om L297/98 (du kanske har nån länk), men innehåller de tillräckligt med "logik" för att styras direkt från VB via parr porten ? Har du funderat på att komplettera me någon lokal processor som agerar som "tolk" mellan VB och L-kretsarna ? Då skulle du antagligen även komma köra via serie porten direkt från VB med standard Windows APIer utan special drivers för att få hårdvarukontroll på portarna.

Som sagt, jag vet inte om det behövs, ville bara visa på möjligheten...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det ända som krävs för att styra L297 kretsen är 2 pinnar!. Stepp & Dir!.
Pulsar man Stepp pinnen så stegar motorn ett steg per puls & Dir pinnen bestämmer vilket håll motorn ska köras på Hög=medurs & Låg=Moturs!.
Larzolov
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 augusti 2005, 23:24:54

Inlägg av Larzolov »

Tack för hjälpen! Ska klura lite och se om jag kommer nån vart.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> "Det ända som krävs för att styra L297 kretsen är 2 pinnar!. Stepp & Dir!. "

Jo, det var det jag befarade, VB programmet måste alltså hålla reda på varje inviduellt steg hos stegmotorn. Vore bättre att ha något imellan som man kan beordra t.ex "kör motor 2 200 steg", eller något liknande. Det skulle inte behöva vara något komplicerat, en PIC eller AVR eller vad man nu föredrar. Denna processor skulle också snabbare kunna reagera på t.ex ändlägesbrytare eller något annat "nödstopp" utan att VB programmet behöver vara inblandat.
Det blir också enklare att utöka antal strysignaler utöver parr portens 8 (?) linjer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag vill ge sodjan rätt (här med), enligt databladet måste pulserna även timas från VB och det kommer att bli långsamt och trögt.

Jag hade gjort en extern styrning som kan ta emot kommandon av typen:
"kör till position X, Y, Z med W hastighet"
"Utför kalibrering"
osv.

Att hålla reda på stegen och timingen i VB kommer som bäst att vara kaotiskt och som sämst en ren katastrof. Men långsamt kommer det att gå!
Larzolov
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 augusti 2005, 23:24:54

Inlägg av Larzolov »

Ja kanske det är bäst att ha en "extern styrning" men tror inte jag klara av att fixa en sån.
Jag ska jobba på lite med VB och se om jag får igång motorerna. Nu har jag i alla fall lyckats med att kunna tända och släcka dioder med VB och paralellporten......och jag är stolt som ett barn :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Men då så! Då har du ju lär dig något och allvarligt: testa att få motorerna att rulla, vem vet, just du kan vara den som kan få det att fungera bra, om inte har du kul under tiden.
Larzolov
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 augusti 2005, 23:24:54

Inlägg av Larzolov »

Ok... Jag får motorerna att röra sig lite..... men inte så bra. Måste ha ett bättre sätt att skicka schyssta pulser. Nån som har nått tips?
VB's "timer" är kanske inte så lyckad i det här fallet....
Skriv svar