Hjälp mach3 home speed
Hjälp mach3 home speed
hej
jag vill ändra i mach3 så att när jag kör hem axlarna i maskinens nollpunkt så den går i ca 2000mm/min till brytaren och sen kryper av i ca 10mm/min
så som det är nu att den går snabbt på och av tror jag inte blir någon precision
är det någon som vet hur man programerar om det?
jag vill ändra i mach3 så att när jag kör hem axlarna i maskinens nollpunkt så den går i ca 2000mm/min till brytaren och sen kryper av i ca 10mm/min
så som det är nu att den går snabbt på och av tror jag inte blir någon precision
är det någon som vet hur man programerar om det?
- ghost_rider
Re: Hjälp mach3 home speed
> så som det är nu att den går snabbt på och av tror jag inte blir någon precision
Har du kollat?
Jag kan tänka mig att den absoluta nollpunkten kan flytta sig något beroende på med vilken hastighet man kör (och hur "slöa" brytare man har) men det har väl inte någon större betydelse så länge positionen är reperterbar.
Det går inte att köra i olika hastigheter till och från brytaren så att säga. Men det går att göra så att den ref-kör två gånger med olika hastigheter. Det kräver dock lite makrokod. Jag kan visa dig hur man kan göra det men testa först om du verkligen behöver det.
ghost_rider,
Lite svårt det där. För att soft-limits skall fungera måste maskinen vara ref-körd. Annars vet den ju inte vart den är och således inte vart den skall börja bromsa för att inte kracha in i ändläget.
Har du kollat?
Jag kan tänka mig att den absoluta nollpunkten kan flytta sig något beroende på med vilken hastighet man kör (och hur "slöa" brytare man har) men det har väl inte någon större betydelse så länge positionen är reperterbar.
Det går inte att köra i olika hastigheter till och från brytaren så att säga. Men det går att göra så att den ref-kör två gånger med olika hastigheter. Det kräver dock lite makrokod. Jag kan visa dig hur man kan göra det men testa först om du verkligen behöver det.
ghost_rider,
Lite svårt det där. För att soft-limits skall fungera måste maskinen vara ref-körd. Annars vet den ju inte vart den är och således inte vart den skall börja bromsa för att inte kracha in i ändläget.
det måste ju gå att köra i olika hastigheter
om man kanske döper om ref home knapparna och skriver ett nytt macro till dom,
eller det går att skriva om macrot som redan finns?
om man kanske döper om ref home knapparna och skriver ett nytt macro till dom,
eller det går att skriva om macrot som redan finns?
> det måste ju gå att köra i olika hastigheter
Nej det går inte göra så att den kör med en hastighet TILL switchen och en annan hastighet när den backar från switchen. Det är inte så enkelt som att med från ett macro köra axeln och i en loop vänta på att ingången går till. Om man gör SÅ får du nog problem med precisionen. Homingen i Mach3 (när man kör med LPT-porten alltså) är en funktion i LPT-port drivaren. Ingången för givaren kollas MINST lika ofta som det skickas en stegpuls till motorn. Därför är jag lite skeptisk till att repeterbarheten verkligen ökar för att man kör långsammare.
Det går, som jag skrev tidigare, att med ett nytt macro göra så den ref'ar varje axel två gånger - först med 2000mm/min sedan med 10mm/min.
Nej det går inte göra så att den kör med en hastighet TILL switchen och en annan hastighet när den backar från switchen. Det är inte så enkelt som att med från ett macro köra axeln och i en loop vänta på att ingången går till. Om man gör SÅ får du nog problem med precisionen. Homingen i Mach3 (när man kör med LPT-porten alltså) är en funktion i LPT-port drivaren. Ingången för givaren kollas MINST lika ofta som det skickas en stegpuls till motorn. Därför är jag lite skeptisk till att repeterbarheten verkligen ökar för att man kör långsammare.
Det går, som jag skrev tidigare, att med ett nytt macro göra så den ref'ar varje axel två gånger - först med 2000mm/min sedan med 10mm/min.
ja jag är kanske ute och cycklar,
vill du hjäpa till med en andra rep
vill du hjäpa till med en andra rep
Visst, det kan jag göra, men har du kollat hur mycket skillnad det gör i verkligheten?
Sätt upp en indikatorklocka och kör 10 ref-körningar i 2000mm/min (eller någon rimligt hög hastighet) och skriv upp hur stor skillnaden är sinsemellan. Dvs. nolla klockan efter första körningen, skriv upp +/-0.xxx för resternade nio körningar. Gör samma sak med en lägre hastighet. Hur mycket mindre diffar det mellan körningarna i den lägre hastigheten jämfört med den högre?
Vad har du för ref-brytare?
Jag är nyfiken då frågan du ställer har dykt upp ett par gånger och jag är inte helt övertygad om att en lägre hastighet verkligen gör det mer repeterbart.
Under tiden ska jag fila på ett macro som gör det i två omgångar med olika hastigheter.
Sätt upp en indikatorklocka och kör 10 ref-körningar i 2000mm/min (eller någon rimligt hög hastighet) och skriv upp hur stor skillnaden är sinsemellan. Dvs. nolla klockan efter första körningen, skriv upp +/-0.xxx för resternade nio körningar. Gör samma sak med en lägre hastighet. Hur mycket mindre diffar det mellan körningarna i den lägre hastigheten jämfört med den högre?
Vad har du för ref-brytare?
Jag är nyfiken då frågan du ställer har dykt upp ett par gånger och jag är inte helt övertygad om att en lägre hastighet verkligen gör det mer repeterbart.
Under tiden ska jag fila på ett macro som gör det i två omgångar med olika hastigheter.
nollan flyttar sig ca 2mm om jag ligger på 5% resp 100% matning
annars ändrade det sig inte något när man repeterade
men det käns ändå bättre om maskinen inte går så stressigt, det är en stor maskin så jag vill vara säker på att det blir likadant alltid.
och någon dag kanske brytarna går lite trögare
och det är lite problem med mina brytare dom är för spetsiga så dom går förbi
dom ser ut ungefär som tecknen här ><
så jag får väl göra nya klackar
men det hade varit bra om den hade reffat två gånger
annars ändrade det sig inte något när man repeterade
men det käns ändå bättre om maskinen inte går så stressigt, det är en stor maskin så jag vill vara säker på att det blir likadant alltid.
och någon dag kanske brytarna går lite trögare
och det är lite problem med mina brytare dom är för spetsiga så dom går förbi
dom ser ut ungefär som tecknen här ><
så jag får väl göra nya klackar
men det hade varit bra om den hade reffat två gånger
OK, då var det som jag förväntade mig. Dvs den absoulta positionen flyttar sig men reperterbarheten påverkas inte i någon större utsträckning.
Det här är inte testat i verkligheten, bara simulerat, men det "ska" fungera. Ta det försiktigt.
Notera att om du exempelvis nödstoppar mitt i refkörningen med den lägre hastigheten så kommer inte originalinställningarna att återställas.
Det här är inte testat i verkligheten, bara simulerat, men det "ska" fungera. Ta det försiktigt.
Kod: Markera allt
Option Explicit
' Skapa variabler för att lagring originalinställningarna.
Dim Default_X As Double
Dim Default_Y As Double
Dim Default_Z As Double
' Hämta originalinställningarna.
Default_X = GetParam("XRefPer")
Default_Y = GetParam("YRefPer")
Default_Z = GetParam("ZRefPer")
' Ref-kör axlarna med orignalinställningarna.
DoOEMButton(1024) ' Ref Z
DoOEMButton(1022) ' Ref X
DoOEMButton(1023) ' Ref Y
' Ändra ref-speed till 5%
SetParam("XRefPer", 5)
SetParam("YRefPer", 5)
SetParam("ZRefPer", 5)
' Ref-kör axlarna igen, med den lägre hastigheten.
' Återställ orignalinställningarna.
SetParam("XRefPer", Default_X)
SetParam("YRefPer", Default_Y)
SetParam("ZRefPer", Default_Z)
Välj Operator -> Edit Button Script. Då börjar de knappar som har ett script bakom sig att blinka.
Klicka på Ref All Home knappen för att öppna scriptet "bakom" den knappen.
Byt ut det som finns där mot koden jag postade.
Spara och stäng editorn.
Välj View->Save Current Layout för att spara ändringen tillbaka in i .set filen.
Notera att det nu bara är just DEN ref all knappen som har den nya funktionen.
Klicka på Ref All Home knappen för att öppna scriptet "bakom" den knappen.
Byt ut det som finns där mot koden jag postade.
Spara och stäng editorn.
Välj View->Save Current Layout för att spara ändringen tillbaka in i .set filen.
Notera att det nu bara är just DEN ref all knappen som har den nya funktionen.
Ändrade lite här
men det funkar bara när man kör steg för steg
inte när man kör hela programmet då går den snabbt båda gångerna
men det funkar bara när man kör steg för steg
inte när man kör hela programmet då går den snabbt båda gångerna
Option Explicit
Dim Default_X As Double
Dim Default_Y As Double
Dim Default_Z As Double
' Hämta originalinställningarna.
' Ref-kör axlarna med orignalinställningarna.
SetParam("XRefPer", 5%)
SetParam("YRefPer", 5%)
SetParam("ZRefPer", 5%)
' Återställ orignalinställningarna.
SetParam("XRefPer", 70%)
SetParam("YRefPer", 70%)
SetParam("ZRefPer", 70%)
OK, nu är det lite oklart.
Funkade det bra innan du ändrade men inte efter eller funkade det innan du ändrade heller?
Först tyckte jag det såg fel ut att du lagt till % efter siffrorna i SetParam-anropet men jag testade och det funkar tydligen det också - med det behöver inte vara där. Om du ändå "hårdkodar" en specifik hastighet så behöver vi ju inte spara originalinställningarna heller.
Jag har lagt till två grejjer. Dels en liten paus mellan det att parametern för hastighet ändras och själva ref-körningen startar. Inte helt säker på att den behövs men vi testar att ha med den. Det andra är att vänta tills Y-axel är ref-körd innan vi fortsätter.
Funkade det bra innan du ändrade men inte efter eller funkade det innan du ändrade heller?
Först tyckte jag det såg fel ut att du lagt till % efter siffrorna i SetParam-anropet men jag testade och det funkar tydligen det också - med det behöver inte vara där. Om du ändå "hårdkodar" en specifik hastighet så behöver vi ju inte spara originalinställningarna heller.
Jag har lagt till två grejjer. Dels en liten paus mellan det att parametern för hastighet ändras och själva ref-körningen startar. Inte helt säker på att den behövs men vi testar att ha med den. Det andra är att vänta tills Y-axel är ref-körd innan vi fortsätter.
Option Explicit
' Sätt hastighet till 70%
SetParam("XRefPer", 70)
SetParam("YRefPer", 70)
SetParam("ZRefPer", 70)
' Vänta på Mach3's update loop.
Sleep(150)
' Ref-kör axlarna med hög hastighet.
' Vänta på att sista axeln ska bli färdig innan vi fortsätter.
While IsMoving()
Wend
SetParam("XRefPer", 5)
SetParam("YRefPer", 5)
SetParam("ZRefPer", 5)
' Vänta på Mach3's update loop.
Sleep(150)
det blev likadant innan anledningen till att jag ändrade var för att se om det blev någon skillnad.
Nu fungerar det med det du gjorde,
men hur ska koden se ut för att hämta standard speed
Nu fungerar det med det du gjorde,
men hur ska koden se ut för att hämta standard speed
jag tror att det blir bättre om den går hem sakta för att mina givare är så tajta så temperaturen i verkstan kan spela roll om dom går lätt eller trögt,
och går maskinen snabbt så kan det kanske skilja någon tia från dag till dag
har ej kollat detta, men det känns bättre nu
Precis som jag visade från början, med ändringarna i version två införda.
Option Explicit
Dim Default_X As Double
Dim Default_Y As Double
Dim Default_Z As Double
' Hämta originalinställningarna så vi kan återställa dom i slutet.
' Ref-kör axlarna med originalinställningarna.
' Vänta på sista axeln.
While IsMoving()
Wend
SetParam("XRefPer", 5)
SetParam("YRefPer", 5)
SetParam("ZRefPer", 5)
' Liten pause...
Sleep(150)
' Ref-kör axlarna igen, denna gång med den lägre hastigheten.
' Vänta på sista axeln.
While IsMoving()
Wend
' Återställ orignalinställningarna som vi "sparade" i början.
SetParam("XRefPer", Default_X)
SetParam("YRefPer", Default_Y)
SetParam("ZRefPer", Default_Z)