Kostnadseffektiv RepRap & linuxcnc(emc2) kompatibel elektr.?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danielpublic

Kostnadseffektiv RepRap & linuxcnc(emc2) kompatibel elektr.?

Inlägg av danielpublic »

Det är säkert många av oss här som gärna skulle vilja ha en någon form av 3dprinter från släktträdet och helst ska vitaminerna (elektronik/steppermotor/kullager osv) till denne om möjligt vara något att växa i sas, lämplig för DIY och dessutom rimlig kostnad för vem som egentligen.

På senaste tiden har en del kostnadseffektiva DIY RepRap elektronikset tagits fram i bla samband med Race to the bottom-tävlingen.
Flertalet av dessa system använder sig av TB6560AHQ(.pdf) vilket drar ned kostnaden rätt rejält jämfört med ett system med pololu steg drivers. TB6560AHQ kan dessutom hantera mer ström än pololu och iom det större stegmotorer för CNC bruk. Det mest prisvärda och DIY-vänligt av deltagarna i tävlingen verkar vara Nr:3 (Gen7TM). Kostnaden för komponenter allt som allt hamnar på ca: $50. (~330kr) enligt utvecklaren. Beroende givetvis var man skaffar komponenter och mängd..

· Dock bör man tänka på att ändra i firmware:
"#define STEPPER_INVERT_ENABLE"
-->
"//#define STEPPER_INVERT_ENABLE"
Annars avlider det lilla livet när röken rymmer sin väg.

Tidigare har jag sett bla Mantis 9.1(org. sida & waybackmachine) och nu verkar det t. ex dyka upp Mantis Electron 0.9, vilket "nog" kan modifieras för självreplikation rätt enkelt. I skrivande stund är jag i flyttaget och kommer äntligen få möjlighet till substraktionstillverkning utan att jag ska riskera höra grannarna gnissla tänder, mao ställer jag mig inte helt främmande inför bla en modifierad sådan där och därav tråden.

Vidare, så vitt jag förstår är LinuxCNC(tidigare namn 'emc2') begränsat gällande hårdvara av vad en realtids linux kärna och HAL kan kommunicera med. Vilket är anledningen till att linuxcnc i regel rekommenderas att användas tillsammans en parallellport (dvs "skrivarport - äldre modell"). Där finns dock bla mjukvara som t.ex Emc2Arduino som ser till att man kan använda Linuxcnc över usb och via arduino styra cnc'n. Det finns även en hel del dokumenterat på RepRap wikin ang LinuxCNC för tillfället och de flesta elektroniksystem för RepRap's är baserade på just arduino.
Visst kan man generera fram gkod för mindre arbeten t. ex så här: One step conversion of an image to gcode för bla PCB-plotting syfte, men vad jag dock inte riktigt förstår är om man eller snarare:

· Hur kan man använda sig av befintlig RepRap elektronik med LinuxCNC?

Skulle vara skojs om man kunde få hjälp att bena upp det här lite mer konkret. :)
All input på området uppskattas och matnyttig info hamnar på nämnd wikisida för alla att ta del av.
Tack på förhand!