Nåja, fasten belts, vidare i kontexten.
Säkerhet är A och O!!!
Se till att LÄS PÅ, planera och konstruera verktyg som gör det enkelt och smidigt i arbetet, lägg 98% av energin på förarbete. Klar knopp och utvilad kropp! (Exempel ca: 0:35)
Främst vill jag lyfta fram en.. dels då den är en ständigt förbättrande reprap-resurs sida, men även iom det är ganska lätt att se sammanhanget med en RepRap 3dprinter (intro video) och möjligheten med att ta valfri utskrift och resultat av en metod gjutning i en 50/50 gips & sand mix(archive.org backup url) istället för t.ex "gjutsand". Resultat kan säkerställas ytterligare med en enkel DIY vakuumpump av valfri modell för att dra ur gips luftbubblor samt därefter urbränning använda en cykelpump i brist på kompressor för att med ett kraftigt tryck, blåsa ur ev. aska.
Myfordboy har en hel del intressanta videos med mycket info (om gjutsand, vattenglas(sodium silicate)-pluggar osv osv) om sug inte finns än.
Lektyr:
Foundry Manual, 1958
Nyttiga trådar
Inspirationer för smältugnsbygge:
Modulär smältugn. Konstruktionen möjliggör dels enklare bygge samt underhåll, men även mer avancerade konstruktioner.
Med LECA-kulor som isolering och dryga ut gjutmaterial.
Reverb-varianter:
Rocco's
"Reverb" Aluminum Furnace by Henryfreiburg
Backyard Furnace - Aluminium by ElectraFlarefire
Brännare för bla spillolja, dvs i Sverige matfett, inte motorolja etc med tanke på förordningar och respekt för ens närmiljö.

(source Läs hela sidan1!!) Se även: här.
Slutligen, FRÅGA PÅ samt har du andra resurslänkar dela med Er eller känner att Er berättarröst tillhör de på Internets som har Fel; för all del lär gärna mig och "resten av världen" då jag eller någon annan prospekterande individ tutar in det på nämnd reprapsida när väl tid/tillfälle infinner sig, dvs det kommer alla till nytta.