Nästan portabel smältugn
Nästan portabel smältugn
Jag har länge velat ha möjligheten att gjuta aluminium och har skissat på olika lösningar för att smälta metallen. Surfat runt en del och hittat gasolbrännare med både fläktar och tryckluft men också brännare för oljor. Min plan var att mura en kammare inuti en gammal hydrofortank och sedan tillverka en gasolgrännare. När jag jag sökte efter en tank på blocket trillade jag över denna oljepanna, en enklare lösning då allt var klart och fungerande till en rimlig peng.
Sedan köpet har jag satt på hjul så att det går att flytta den hjälpligt enkelt, jag har också fixat av och på knapp samt en tank för disel. Det går att dela brännaren och pannan med snabbkopplingar, tanken är att det enkelt ska gå att ta in brännaren när den inte ska användas och låta resten stå ute.
Jag har kvar att göra en degel och ett besök på den lokala bilskroten för att köpa något gammalt topplock att börja med.
Sedan köpet har jag satt på hjul så att det går att flytta den hjälpligt enkelt, jag har också fixat av och på knapp samt en tank för disel. Det går att dela brännaren och pannan med snabbkopplingar, tanken är att det enkelt ska gå att ta in brännaren när den inte ska användas och låta resten stå ute.
Jag har kvar att göra en degel och ett besök på den lokala bilskroten för att köpa något gammalt topplock att börja med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Nästan portabel smältugn
Fasen vad kungligt!
Gjuta aluminium är roligt! Jag var på skandinaviska gjuteriföreningen och gjöt denna för några veckor sedan i aluminium (en färdig grej, fråga inte vad det är, som även har kärna som gjordes i sand som härdades med koldioxid). Jäkligt smidigt om man har rätt grejor.
Jag antar att det är sangjutning vi pratar om? Hur ska du göra med sand? Ska du köpa oljesand (mycket smidig att jobba med när man ska ramma etc.)? En flaska bör väll införskaffas med eller?
Lycka till och glöm inte att skicka bilder när du kommer igång...
Gjuta aluminium är roligt! Jag var på skandinaviska gjuteriföreningen och gjöt denna för några veckor sedan i aluminium (en färdig grej, fråga inte vad det är, som även har kärna som gjordes i sand som härdades med koldioxid). Jäkligt smidigt om man har rätt grejor.
Jag antar att det är sangjutning vi pratar om? Hur ska du göra med sand? Ska du köpa oljesand (mycket smidig att jobba med när man ska ramma etc.)? En flaska bör väll införskaffas med eller?
Lycka till och glöm inte att skicka bilder när du kommer igång...
Det får nog bli en period av tester och olika varianter för att lära sig att få bra resultat.
Vad menade du med koldioxidhärdad? är det en efterbehandling av aluminiumen eller är det sandkärnan som härdades på detta sätt?
Jag har tänkt prova lost foam, men också traditionell sandgjutning. Hittade ett recept på gjutsand där man blandar bentonit (kattsand) och olevinsand (bläster).
Jag tänkte att mina första försök ska vara att gjuta delarna till flaskor så att jag kan förena nytta med nöje.
/Micke
Vad menade du med koldioxidhärdad? är det en efterbehandling av aluminiumen eller är det sandkärnan som härdades på detta sätt?
Jag har tänkt prova lost foam, men också traditionell sandgjutning. Hittade ett recept på gjutsand där man blandar bentonit (kattsand) och olevinsand (bläster).
Jag tänkte att mina första försök ska vara att gjuta delarna till flaskor så att jag kan förena nytta med nöje.
/Micke
Det är kärnan som härdas med koldioxid.
Har för mig att man kan använda gjutsand (utan olja eller liknande inblandat) som man fuktar med vattenglas, när man sedan format kärnan blåser man koldioxid genom sanden som då härdar och blir hård.
Har för mig att man kan använda gjutsand (utan olja eller liknande inblandat) som man fuktar med vattenglas, när man sedan format kärnan blåser man koldioxid genom sanden som då härdar och blir hård.
- Mizzarrogh
Ja, en bekant visade mig hur man gjorde en gång, han blandade vattenglas och kaolinlera(?) till en deg i en blandar apparat (kommer inte på vad de heter med korrekt ord nu...) sedan pressade han blandningen i en form med ett hål i toppen där han blåste in koldioxiden efter att ha säkerställt att gasen kommer åt överallt, detta hade han till kärnor och liknande med kompilcerade former.
Kul tråd!
Kul tråd!

Coolkidz
>Det går att dela brännaren och pannan med snabbkopplingar,
Har arbetat med pannan brännaren för uppvärmning av eldfast stampmassa i elungnar.
Det stora problemen är brännarens värmetålighet.
Fungera bra när brännaren går på full låga.
MEN vid stopp vill brännaren smälta ner när luftfläkten stannar.
Måst dra bort brännaren från ugnen medan den brinner för fullt.
För att undvika skador.
>Det går att dela brännaren och pannan med snabbkopplingar,
Har arbetat med pannan brännaren för uppvärmning av eldfast stampmassa i elungnar.
Det stora problemen är brännarens värmetålighet.
Fungera bra när brännaren går på full låga.
MEN vid stopp vill brännaren smälta ner när luftfläkten stannar.
Måst dra bort brännaren från ugnen medan den brinner för fullt.
För att undvika skador.
Läckert!
Jag är sugen på att börja gjuta aluminium. Jag har byggt en portabel ugn till min mor som hon har och Raku bränner i, den drivs med gasol.
Jag har provat på handformning på jobbet och det gav mycket mersmak. Fast då gjöt vi järn.
Jag måste bara få tummen ur och bygga mig en flaska.
Det skulle vara kul om vi kunde skriva upp "recept" på sand blandningar och hur bra det fungerar.
Jag har läst någonstans att man kan använda sand + 8-10% lera och ca 5% aska men jag har inte provat.
Skriv gärna om ni har black på formen.
Härligt med bilder visa gärna fler. Vi kanske skulle ha en "Visa upp vad vi gjutit" tråd om det är fler som håller på.
(Men det kanske inte är så många som håller på och intresset kanske inte är så jättestort)
Jag är sugen på att börja gjuta aluminium. Jag har byggt en portabel ugn till min mor som hon har och Raku bränner i, den drivs med gasol.
Jag har provat på handformning på jobbet och det gav mycket mersmak. Fast då gjöt vi järn.
Jag måste bara få tummen ur och bygga mig en flaska.

Det skulle vara kul om vi kunde skriva upp "recept" på sand blandningar och hur bra det fungerar.
Jag har läst någonstans att man kan använda sand + 8-10% lera och ca 5% aska men jag har inte provat.
Skriv gärna om ni har black på formen.
Härligt med bilder visa gärna fler. Vi kanske skulle ha en "Visa upp vad vi gjutit" tråd om det är fler som håller på.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Klart intressant ämne, tror nog att det är fler som är intresserade men kanske inte har möjlighet till detta pga plast/läge/eller så. Är också intresserad av värmebehandling/härdning.
Så nu är julfirandet över så nu kan man greja igen.
Jag har funderat över om brännaren skulle klara sig utan fläkten vid avsvalning, men med GFEF´s erfarenhet är det lika bra att se om man kan se till att fläkten går hela tiden. Jag återkommer med detta när jag har varit ute och kollat hur det ser ut.
Recept på greensand som jag hittat är:
100 lbs finkornig sand, typ olivine
12 lbs Bentonit (finns kattsand med 100%)
7 lbs vatten
Man kan köpa oljesand
http://www.tebeco.se
http://www.slöjddetaljer.se 2kg 166kr
http://www.kinn.com 5kg 265kr
Hos slöjddetaljer kan man också köpa nikt
Vanligt bordssalt binder slagg och hälls direkt i smältan.
När man gjuter aluminium ska man vara försiktig med rostfritt då det kan kontaminera smältan
Det var ett intressant tips om vattenglas, men blir lite fundersam på om det verkligen kan användas med aluminium då det kan bildas vätgas vid kontakt se http://www.apoteket.se/privatpersoner/D ... eknisk.pdf
Är det så lite att det inte är någon risk när man står utomhus och jobbar?
/Micke
Jag har funderat över om brännaren skulle klara sig utan fläkten vid avsvalning, men med GFEF´s erfarenhet är det lika bra att se om man kan se till att fläkten går hela tiden. Jag återkommer med detta när jag har varit ute och kollat hur det ser ut.
Recept på greensand som jag hittat är:
100 lbs finkornig sand, typ olivine
12 lbs Bentonit (finns kattsand med 100%)
7 lbs vatten
Man kan köpa oljesand
http://www.tebeco.se
http://www.slöjddetaljer.se 2kg 166kr
http://www.kinn.com 5kg 265kr
Hos slöjddetaljer kan man också köpa nikt
Vanligt bordssalt binder slagg och hälls direkt i smältan.
När man gjuter aluminium ska man vara försiktig med rostfritt då det kan kontaminera smältan
Det var ett intressant tips om vattenglas, men blir lite fundersam på om det verkligen kan användas med aluminium då det kan bildas vätgas vid kontakt se http://www.apoteket.se/privatpersoner/D ... eknisk.pdf
Är det så lite att det inte är någon risk när man står utomhus och jobbar?
/Micke
Här kommer eftermiddagens resultat, 5kg "tackor" gjutna. Det gick bättre än väntat att smälta ner en transmissionkåpa och ett insugningsrör.
I förrgår gjorde jag mig en degel av ett skorstensrör, jag hittade en bit som bestod av två rörbitar i varandra. Det inre är gjutjärn och det yttre ca 2mm plåt, jag svetsade i en 5mm botten. Denna blev ganska tung och den rymmer nästan 4 liter, så jag satte ihop en liten vagn att hantera den med, vilket visade sig vara riktigt smidigt vid själva gjutningen. Det blev bra kontroll över gjutningen och dessutom kan man vara 1,5 meter från den värsta faran om något skulle hända.
Lite saker att förbättra till nästa gjutning:
-Ett lättare sätt att låsa luckan, i dag skruvar jag i 3st M8:or
- Det sitter en liten givare för att kolla om brännaren har tänt, denna smälte något i dag, behöver nog ha en i beredskap.
- förvara pannan inlindad i en presenning så slipper man röken medan den torkar.
/Micke
I förrgår gjorde jag mig en degel av ett skorstensrör, jag hittade en bit som bestod av två rörbitar i varandra. Det inre är gjutjärn och det yttre ca 2mm plåt, jag svetsade i en 5mm botten. Denna blev ganska tung och den rymmer nästan 4 liter, så jag satte ihop en liten vagn att hantera den med, vilket visade sig vara riktigt smidigt vid själva gjutningen. Det blev bra kontroll över gjutningen och dessutom kan man vara 1,5 meter från den värsta faran om något skulle hända.
Lite saker att förbättra till nästa gjutning:
-Ett lättare sätt att låsa luckan, i dag skruvar jag i 3st M8:or
- Det sitter en liten givare för att kolla om brännaren har tänt, denna smälte något i dag, behöver nog ha en i beredskap.
- förvara pannan inlindad i en presenning så slipper man röken medan den torkar.
/Micke
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja jä-r vilken seriös vagn
Du får väl flytta på hällpipen lite då den är lite på sniskan nu.

Du får väl flytta på hällpipen lite då den är lite på sniskan nu.
Senast redigerad av tecno 30 december 2012, 20:55:35, redigerad totalt 1 gång.