robotbygge "2"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Efter en titt i databladet till IRL520, såg jag att den har ett R(DSon) på
0,18 ohm, vid 5 Volt in på gaten.......

Det betyder att om du skall mata 4A genom reläspolen så ger det upphov till en effekt på: (4^2)*0,18=2,88W!

Å dä ä möe dä (Och det är mycket, det)

Kanske det är ännu bättre med en IRL540, när allt kommer omkring.

R(DSon)=0,055 Ohm vid 5V på gaten.
Detta medför en effekt på (4^2)*0,055 =0,88 W
Jag säger bara, fundera lite kring bygget. Det finns så många fällor..... ju
:roll:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Nu har jag fått allt att fungera med hjälp av transistorer.. tillsvidare får det gå med dem.

Har nu lyckats få ihop en legobil som kan köra omkring och med hjälp ut av en irsensor i fronten så kan den upptäcka hinder och då svänga på hjulen, backa lite, räta ut hjulen och sen köra vidare tills den stöter på nästan hinder..
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

ok eagle..........du har nog rätt. :oops:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

mullemeck skrev:Nu har jag fått allt att fungera med hjälp av transistorer.. tillsvidare får det gå med dem.

Har nu lyckats få ihop en legobil som kan köra omkring och med hjälp ut av en irsensor i fronten så kan den upptäcka hinder och då svänga på hjulen, backa lite, räta ut hjulen och sen köra vidare tills den stöter på nästan hinder..
fan vad schysst. Bra jobbat. Men sitter det bara en IR sensor? Tryck dit en på varje sida så kan den svänga åt "rätt" håll om den kommer in mot hindret snett.

Film och bild!!!
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jusst nu är den bara på teststadiet.. var bara tvungen att se om de kunde fungera.. den kommer utökas med en bunke sensore till senare.. och fjärrstyrning
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Synd att man inte kan programmera BS med radioförbindelse. Iaf inte med envägs förbindelse. Det är nån signal som måste tillbaka till datorn för att den ska kunna programmera. Iaf vad jag förstod av databladet.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Vet inte hur det är med BS, använder somsagt en Pic som hjärna.

menade du att man skulle programera den trådlöst så man slipper en sladd till datorn eller?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

EagleSpirit skrev:Synd att man inte kan programmera BS med radioförbindelse. Iaf inte med envägs förbindelse. Det är nån signal som måste tillbaka till datorn för att den ska kunna programmera. Iaf vad jag förstod av databladet.
Det går visstå alldeles utmärkt, med rätt prylar. Hittade ett 900MHz radipaket som fixade biffen innan. Tyvärr är länken bortflugen :(
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag funderade mer på en grej jag byggde för ett tag sen som har BS. Datorn vill ha tillbaka en signal från BS. Går inte så bra vid envägsförbindelse. Problemet i PIC är att det behövs en spänning på 12v för att den ska kunna programmeras.

$tiff: Den kostar nog en del också ;)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Nå, nu var det ett tags sedan ni hörde av er om roboten, hur går det med den?

Eller är den bortglömd? :cry:

Den va ju skitcool, specielt joystick-styrningen!
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jo bygget går frammåt... håller för tillfället på att uppgradera roboten med en Pic16f877a istället för den gamla 16f84a.

du kan kolla på hemsidan, där står lite mer om det

http://moffa.nu/stiff/robot
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Va bra :)

Har kollat in sidan för ett tag sedan, hade inte hänt nått sen dess...

Vill oxå kunna bygga egna robotar, hehe... Nä, nu ska ajg gå o lägga mig o läsa elektronik för alla del 2, så man kan lära sig vad som behövs för o bygga en robot nån gång, hehe! :)

Ni gjorde den som arbete i skolan va? Får ni jobba med mkt sånt där? Eller vad gör ni mest på dagarna? (är ltie intresserad, ska nämligen gå el nästa år...)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag går just nu tredje året på teknisk linje. Vi har haft lite kurser i mekanik och så men inget som riktigt rör robotar. Och några el-kurser har vi inte haft alls så all min kunskap till roboten är hämtad från nätet..

Håller just nu på med en kurs som heter Styrteknik, just nu håller vi på å ska programera PLC enheter till att styra en 4 våningars modell hiss. Så småningom hoppas jag vi får hålla på lite med robotar i den kursen.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vi har inte hunnit leka så mycket på sistone mer än att vi håller på att gå över från PIC16F84A till 16F877A, som mulle sa. Tar tid att bli kompis med en ny processor :D

Sen är det skolan också. Massa prov nu innan jul :(

Att vi gör den som projektarbete är egentligen mest för att vi skulle hitta något kul att göra med den kursen. Hjälp i skolan får vi inge, vi är helt på egen hand. Farbror Google är vår bästa vän!
Jag, som går NV, har inte läst någon kurs alls som har med elektronik/robotar att göra, förutom möjligtvis fysik (A/B).

I början av nästa år ska vi förhoppningsvis ha hunnit meka en massa som vi kunnat fota och lägga upp!
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

$tiff skrev: Sen är det skolan också. Massa prov nu innan jul :(
Har ni prov i slutet av era terminer? Vi har kakkalas, bullkalas, saftkalas och såna saker istället. :) Nu har ju redan lärarna satt betygen för nån vecka sen.
Skriv svar