Centrallåsservo till bil för att avfyra kamera...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Harald
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 november 2003, 15:50:50
Ort: Östersund

Centrallåsservo till bil för att avfyra kamera...

Inlägg av Harald »

Hej,
De flesta digitalkameror har ingen möjlighet till elektrisk avfyrning och det är ganska stökigt att ge sig in i kameror och ansluta något. Har funderat på om inte ett centrallåsservo skulle kunna användas. De jobbar troligen med 12 V likström men hur stor kraft och slaglängd har de? Finns det något fabrikat som lämpar sig bättre än andra?
/Harald
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Slaglängden är väll gansak rejäl, på ett centrallås, så det blir nog för bra!.
Jag skulle nog satsat på en liten elektromagnet från någon gammal bandspelere eller liknande!.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

En dörrlåsmotor lär nog bli lite seg och en magnetspole lär nog dra lite mycket ström.
Lyssna på Fagge, det är nog bästa lösningen.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

eller kanske ett litet mikroservo
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Centrallåsmotor blir onödigt starkt (och klumpigt), jag tror också på ett servo - ett sådant som sitter i radiostyrda bilar/båtar etc.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Många kameror går att styra via usbporten även om det inte räknas upp som en feature för just den modellen. Min gamla olympus exempelvis går att sätta i en speciell servicemode (som ej nämns i manualen) och kan sedan kontrolleras via ett freeware program, tex att ta bilder med tidsintervall. sök på cam2com, finns även andra program.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Inlägg av zealotry »

Annars finns det ju små spionkameror som går att styra via radio/ir. Har för mig att de finns en på dino tom.
Skriv svar