H-brygga och stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
d98mp
Inlägg: 21
Blev medlem: 9 april 2005, 13:21:00

H-brygga och stegmotor

Inlägg av d98mp »

Hoppas inte ni tycker ämnet är uttjatat. Jag håller på att bygga en kameravridare där en datorstyrd (PIC) stegmotor ska dra runt en skruv med ca 5 rpm när kameravridaren drivs framåt och så snabbt som möjligt när den skruvas tillbaka. Efter att ha läst en del om h-bryggor och stegmotorer (bl a här) har jag fått ihop en enkel design som borde fungera, dock har jag aldrig kommit i kontakt med stegmotorer tidigare. Till frågorna.

Om man ger motorn "rätt" spänning behöver man inte oroa sig för att strömmen blir för hög har jag läst, däremot kan man inte köra lika snabbt med bibehållet vridmoment. Vad är "snabbt" i de här sammanhangen? Vad jag undrar är om jag bara kan slå på och av strömmen en gång per fas (ca 60ms) och tro att det kommer att fungera eller om jag måste använda något mer avancerat som högre spänning i kombination med PWM eller chopper.

Sen undrar jag vilka mått och steg man måste ta för att undvika oönskade bieffekter som strömspikar och andra störningar. Jag kan inget om sånt. Eftersom det förekommer strömspikar ska man ha dioder mellan motorn och spänningskällan. Ska man använda zenerdioder, och i så fall vid vilken backspänning ska de släppa igenom?
Behöver man något mer skydd för sina kretsar? Kan nämna att jag tänker använda optokopplare mellan PIC-kretsen och motorkretsen.
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

5rpm är lungt, det kan räknas som långsamt, motorn är ganska stark upp till varvtal på flera varv/s
att ge rätt kombination med pulser: ström av, ström på räcker för att driva motorn
det finns två typer av steg, helsteg och halvsteg, för helsteg skickas 4 sekvenser till motorn, vid halvsteg 8
för att undvika back-EMK så räcker det att ansluta vanliga dioder i riktning motsatt drivpolariteten

använder du bipolär eller unipolär motor?
bipolär har 4 anslutningar, unipolär har 5 eller 6
har du en unipolär behövs ingen H brygga, då räcker det med t.ex. en ULN2003 för att driva motorn, den har också inbyggda skyddsdioder
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Dels var 5rpm bara i ena riktingen, i den andra var det "så snabbt som möjligt"...

Det är inte heller riktigt tydligt om stegmotorn direkt driver "skruven", eller om det är någon växel mellan (d.v.s att motorn kanske har et högre varvtal en "skruven").

Kanske d98mp kan förtydliga lite på dessa punkter ?
d98mp
Inlägg: 21
Blev medlem: 9 april 2005, 13:21:00

Inlägg av d98mp »

Tack för svaren!

Jag tänker inte använda någon växel, det ska inte behövas. Kameravridaren består av två armar, där stegmotorn skruvar upp den ena armen med ca 15 grader/timme för att kompensera för jordens rotation. När man skruvat upp armen så mycket som det går vill man skruva tillbaka den, och då spelar hastigheten ingen roll, bortsett från att det ska gå så snabbt som möjligt. Men det kan jag prova mig fram till.

Motorn är bipolär. Jag har bara tänkt köra den med helsteg.
Skriv svar