oidentifierad stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

oidentifierad stegmotor

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag har slaktat ett par gamla laserskrivare från skolans soprum och plockat ut lite intressanta saker.

En av den var en rätt så stor stegmotor med ett kugghjul på som jag filat fyrkantigt för att det ska passa i det fyrkantiga hål som finns ca 15 cm under hantaget för att låsa dörren.

Men jag har ingen aning om vilka volttal som motorn kör på eller pinout.

Det enda som finns tryckt på den:

MSCM048A14
6X04

Det går ut 4 kablar från den:
brun
orange
gul
blå
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det är strömmen som kan skada en stegmotor! Så bara kör du med den drivningen du har & se till så motorn inte blir förvarm, så kommer det nog att funka fint!.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

drivningen var helintregerat på ett jättestort kretskort med 1000000 komponenter eftersom den var ansluten med kabel-kretskort-kontakt direkt till kretskortet. Och banorna från kontakten sprider sig överallt så det går inte att hitta vilken del som är drivningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26440
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du bra ska köra den ett kvarts varv ett par gånger i timmen kan du nog kräma på ganska duktigt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Japp ett kvarts varv, men dörren kommer användas lite granna så det blir kanske 2 X 0.25 kanske en 5 gånger timmen.

Problemet här är att jag vet inte vilka av dom 4 kablarna brun orange gul blå som är GND och så vidare.
Vågar inte prova mig fram då det sitter ett litet kort vid ingången av motorn och det är (!!!!) ytmonterat så det går ju inte å laga ifall något går sönder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17199
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ytmonterat går att laga, typ lika bra som hålmonterat. Hålmonterat i genompleterade hål är ju mycket värre :)

Behöver du kortet på ingången? går det inte att demontera och driva spolarna direkt istället?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

har hittat något mer:

Texten "sankyo" infräst i plasten på baksidan.
Har mejlat företaget och frågat om de har några datablad för den aktuella motorn.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är det inte så att det är en helt vanlig bipolär stegmotor? Isåfall behöver du "bara" två h-bryggor och lite intelligens för att driva den.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26440
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det måste det vara.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

det var en bipolär stegmotor.

Men vad för transistorer ska jag använda till den dubbla H-bryggan?

Ange gärna elfanummer eftersom jag ofta handlar där.

Intelligensen kommer vara några vippor samt några räknare. Så jag får en 5v ingång, så länge den är spänningssatt så är dörren upplåst, annars låser motorn dörren.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Glöm inte att se till att det alltid går att öppna dörren manuellt!

om den nu är upplåst när den är spänningssatt, låser den alltså automatisk om strömmen går? jobbigt om det börjar brinna och strömmen går eller att elektroniken buggar...
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Nej, det är intelligensen som kommer låsa dörren när den inte får insignal längre. Jag kommer göra ett "hack" med vippor och logiska grindar.
Men om strömmen går så kommer intelligensen också förlora strömmen och den får ingen tid på sig för att låsa.

Jag har filat till en "nödnyckel" som gör att det går att öppna dörren från utsidan manuellt. Jag har ännu inte fixat någon manuell lösning på insidan men det får väl bli ett skruvmejselspår i motoraxeln som jag fixar med dremeln.
Skriv svar