Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27023
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Svarvtypen känns igen, har för mig att DW har en sådan så han kan nog sia bättre om värdet. Fräsen känns gammal och dyr men det är vad jag tycker.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Okay, då kanske det inte känns som ett lika självklart val längre. som sagt, 55000 för båda, och skicket var till synes i nyskick, verktyg i hållarna. Ska återkomma så fort jag vet mer om exakt modell osv.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Om jag hittar en för 12500kr då, en EMCO turn 120 med CNC Tronic TM02 osv, är det köpläge då? Verkar billigt i förhållande till vad den andra ska ha. Även den en skolmaskin till synes i nyskick.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Om du hittar en Emcoturn 120 med Tm02 som fungerar för 12500 skall du slå till direkt. En sån maskin skall kosta minst 30000 + moms. Se bara till att den verkligen fungerar för du har inte råd att fixa styrningen om den skulle vara paj. Och ett agument från säljaren att den visst funkar...behöver bara köra in parametrarna igen...då skall du akta dig. Det kan bli dyrt.

Förövrigt är det en fantastiskt bra svarv...jag har en själv :)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Vad innebär Tm02 då? Är det drivsystemet?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Och vad är skillnaden på 120 och 120p förutom plåtlådan?
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Tm02 är Emcos egna styrsystem. Fanns både Tm1 och TM02. Skillnaden är inte så stor, dom har en del gemensamma komponeter. Den stora skillnaden är att Tm02 har riktiga tangenter medans TM1 har touchknappar.

Skillnaden mellan 120 och 120P är att 120P har pneumatiskt chuck samt dubbdocka...dvs den kräver en kompressor för att fungera.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Jag köpte nyss 120 och 120p båda i skolskick för 20000kr tillsammans. Så det borde varit en bra deal då med andra ord?! =) Nu eller aldrig-affär kändes det som.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Grattis till ett par förstklassiga maskiner :)

Ett litet tips när du skall frakta dom...ta ur styrkortet för spindeln innan du börjar baxa omkring maskinen. Kortet är skittungt och har en tendens till att gå sönder vid frakt.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Okay, är det lätt att slita ut då? Så jag inte knäcker eller skadar det vid isärtagning osv? Vore inte kul att paja den på väg hem...

Förresten, vilka typer av arbeten och stycken kan man göra och spänna upp i svarven? Vilken diameter kan jag spänna upp s.a.s?

Verkar vara sjukt svårt att finna någon vettig info om svarvarna på nätet. Har hittat lite pdf kring styrprogrammen, men inte spec på svarvarna osv.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Alla korten sitter rackmonterade i styrskåpet så det är inga problem att ta ur. När du skruvat av bakstycket till styrningen så är det kortet som sitter längst till vänster som du skall ta ur.

Max svarvdiameter är ca 100mm och längd ca 180... inom dessa värden är det bara fantasin som sätter gränser för vad som går att göra :-)

En sak att tänka på dock är att den pneumatiska chucken öppnar inte mer än ca .5mm större än det du spänner fast så om du byter diameter på materialet ofta så är den inte så praktisk...gäller att ha en massa olika backar till den i så fall :wink:
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Mer allsidigt med en backchuck då låter det som. Sitter det hylsor i pneumatiska chucken då? Som i verktygshållare för pinnfräsar typ? Tack för alla svaren. =)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Dessa två rör det sig om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Åhå...en PC turn 120...lite skillnad det...se till att du får med en komplett pc med alla program...annars är du rökt...

Nope, det sitter fasta backar i chucken som måste bytas om du skall svarva nån annan diameter.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Så plötsligt så är det inte så självklar affär ändå? Jag har ännu inte officiellt köpt dom, men är det en bra deal ändå, förutsatt att dator följer med då och att dom funkar? Gäller fortfarande det där med styrkortet du nämnde? :O

Hur styr du din svarv? är detta något man inom rimlighetens ramar skulle kunna styra med mach3 eller Linux CNC i värsta fall? Mvh. Nicke
Skriv svar