Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Hej, jag är ny här, ny på svarvfronten och helt grön på CNC.

Mitt mål är att CNC-styra mitt nya inköp, en Åsbrink. Jag har sett byggen med Myford super 7 och liknande vilket inspirerat mycket.

Vart jag vill komma med tråden är lite att bli lotsad till utgångspunkterna för att särskilja teori och praktik och faktiskt få reda på hur jag ska gå tillväga. Vilka stegmotorer ska jag ha, eller är det servo som gäller. Finns det någon sats man kan köpa som ger mig ett försprång osv. Vilket moment erfodras för längd och tvärmatning. Behöver man en stegmotor eller styrd motor till spindeln med osv.

Jag vill kunna gänga, skapa underhjulen till ett engelskt hjul och falsmaskin och andra mindre arbeten i olika material, dvs maximera svarvens potential med hjälp av lite elektronik. Mach 3 verkar grymt som styrprogram. Så var går jag från här?

Jag har sett stickyn med massa länkar, och märker att det finns massa att lära. Men jag känner på mig att någon här gjort nåt ganska liknande och kanske mer exakt kan peka på vad jag behöver köpa.

Och till sist, jag har sett att många som byggt CNCsvarv har använt kuggrem med hjul för drivning av både spindel och matningarna, är det tillförlitligt och ger bra upplösning, eller är det mer en nödlösning för att komma enkelt undan?

Mvh. Nicke-the rookie. =)
Senast redigerad av helipop 22 juli 2012, 19:50:11, redigerad totalt 2 gånger.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: CNC-styra en Blomqvistsvarv

Inlägg av thewho »

Nu ska vi se om jag får med alla frågor :roll:

Du kan högst troligt använda stegmotorer. Storlek och kraft är beroende på hur snabbt och hårt du vill kunna bearbeta.

"stegmotor eller styrd motor till spindeln"
Troligtvis inget du kommer behöva. Styrprogrammet vill bara ha pulser från spindeln vid gängning (1/varv för mach3 medan linuxcnc kan hantera mycket högre upplösning)

Kuggrem är en av dom bättre lösningarna, om det är rätt dimensionerat såklart. Och någon form av utväxling kommer du nog att behöva med stegmotorer. Jag skulle säga att precision går före snabba matningar när det är en hobbymaskin.
För om du vill ha båda borde du nog gå på ett servosystem. Vilket är 3-4gånger priset..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: CNC-styra en Blomqvistsvarv

Inlägg av Walle »

Vår Monforts bjässesvarv använder kuggrem för drivning av spindeln och spindelencoder. Helt klart inte en nödlösning ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Blomqvistsvarv

Inlägg av tecno »

Antar att den gamla 'blomman' har trapetsskruvar så det är nog det första du skal titta på hur du löser vändglappet för det är jag övertygad om att det är en hel del.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Blomqvistsvarv

Inlägg av helipop »

Det visade sig vara en Åsbrink som jag köpt. Hämtade den idag. En svarv med massa tillbehör för 3500. Och det var nog en med någonstans 800-1000mm dubblängd, så det är sjukt nice ändå.

Bild kommer så kan vi fortsätta bena ut vad som kan göras vart osv. Men längdmatningsskruven är en trapets som föranat. Antar att man konverterar och byter den mot en lagerskruv eller Acme, vad det nu heter?!

Stegmotor = ger bara en direktion till motorerna men får ingen signal tillbaka, typ som simplex eller halv duplex i nätverk?
Servo = Ger direktiv och stämmer av, kan man säga så lite enkelt sett? Därför det är dyrare? Lite som paritet och checksumma eller vad man nu ska likna det vid? Kanske dåliga liknelser, men jag menar att det bara är en signal till stegmotorerna medans servo talar om vad den utfört osv mer? = Bättre men kostsammare?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Blomqvistsvarv

Inlägg av X-IL »

Välkommen till klubben av Åsbrink-ägare. Det är inte jättlätt att byta till kulskruv på en sån här maskin utan att förlora den manuella möjligheten, men jag kan ha fel.

Dina tankar angående stegmotor och servo stämmer väl i stort, stegmotor = open loop (ingen feedback), servo= closed loop (feedback och styrning utefter det).
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Blomqvistsvarv

Inlägg av helipop »

Alright, tack. =) Jag kommer att köpa en storebro 195 med, så manuell svarvning kan jag erhålla i den. =) Men dock kanske det känns lite synd att göra någon permanent åverkan i den gamla fina Åsbrinksvarven. Jag har redan fallit lite för den. Dock har jag inte satt första skäret i något än. Men den känns rätt okay i glappsynpunkt i spindeln iallafall. Gick inte känna nåt glapp när man slet i chucken.

Jag har en fråga till om Mach3 eller linuxvarianten vilket nu som är att föredra?! Nämligen, en fråga kring matningen då varvtalet på spindeln är konstant = skärhastigheten ökar/minskar propotionerligt med diametern, kompenserar mach3 det genom att köra matningen saktare/snabbare beroende på diametern den är och arbetar på i realtid? När den kommer in på en tunnare diameter så borde den väl mata tex. längdmatningen saktare än om den går ut på en större diameter där skärhastigheten ökar? Annars kanske man borde överväga att styra spindelmotorn med så att den anpassar hastigheten så att man erhåller ett jämnsnabbt svarvflöde?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Ett tips är att du laddar ner manualen till Mach3 Turn och fördjupar dig i ämnet.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av thewho »

Matningen ändrar inte med diametern :wink: Men däremot skärhastigheten, därför brukar man öka varvtalet med minskad diameter men då behöver man såklart öka matningen oxå.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Okay okay, det låter rimligt ja, men jag tänkte såhär, om man har en axel på 50mm och räknar enkelt så blir ett varv ett skär på 150mm, och om då längdmatningen flyttat sig 0,2mm det varvet så blir det ju inte samma ytfinish som om den svarvat 0,2mm på ett varv där axeln istället varit 10mm i diameter där skäret varit ungefär 30mm långt i omkrets. Med andra ord så ger ju samma förflyttning av längdmatningen två typer av ytfinish. Det var därför jag undrade om matningen kompenserades med varvet. Så om man svarvade en chackpjäs, en bonde tex och matningen var konstant men diametern skilde sig så skulle det ju bli olika ytfinish eftersom på dom 0,2mm i exemplet per varv så kanske skäret samtidigt måste röra sig radiellt samtidigt som axiellt, och om då inte matningshastigheten påverkas beroende på varvtalet så kommer finishen bli ojämn i radierna av figuren man skär ut.

visualisera detta:
0,2mm flytt i sidled för 30mm
0,2mm flytt i sidled för 150mm = proportionen för avståndet som flyttats har minskat här där den flyttats kortare sträcka i förhållande till skärlängd vilket borde generera en jämnare yta?

Snacka om att få nåt att låta mer komplicerat än det säkert är. Puh, hoppas ni står ut... ;)

Ska ladda ner manualen och läsa lite. =)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av säter »

Du tänker fel.
Det är enbart matningen/varv som genererar ytjämnheten.
Ø50 eller Ø150 spelar ingen roll, med samma skärdata blir ytjämnheten den samma. :)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Jag kom på en fråga till. Om jag nu finner stegmotorer och utväxlar dom för att få högre upplösning så antar jag att jag ger värden till Mach3 så den vet hur mycket förflyttning som sker per varv? Så att programmet kan "ge signal" till stegmotorerna hur många varv som krävs för respektive förflyttning. Det är inget standardmått eller så som man måste anpassa utväxlingen för eller så?

Jag såg en person som styrde en fräs och skrev att mach skulle flytta en tum, och sen executade han, och läste av via indikatorklocka och angav det verkliga värdet som den flyttade i X-led, sen gjorde programmet en automatisk kalkyl för att kompensera. Det är så det kommer funka i mitt fall sen med. Så vilken typ av stegmotor osv är inte av största vikt, utan bara att den orkar driva skruvarna och är snabb nog? Eller finns det nåt speciellt kit ni kan rekommendera. Funkar det här tex: http://www.ebay.com/itm/2-Axis-Stepper- ... 547wt_1046
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

säter skrev:Du tänker fel.
Det är enbart matningen/varv som genererar ytjämnheten.
Ø50 eller Ø150 spelar ingen roll, med samma skärdata blir ytjämnheten den samma. :)

Okay tack, jag kanske komplicerar allt i min skalle. Så man kan säga att den enda haken med att varvet inte kompenseras vid mindre diametrar är att det tar längre tid? Om man bortser från att medvetet vilja svarva för att skapa någon slags ytvärme eller liknande som man sett folk göra på nätet, så dom svarvar och anlöper ytan samtidigt eller hur det nu funkar.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Stegmotor = ger bara en direktion till motorerna men får ingen signal tillbaka, typ som simplex eller halv duplex i nätverk?
Det finns stegmotorer med enkoder och tillhörande driver som fungerar ungefär som det vi brukar kalla servomotorer. Drivmodulen till en sådan stegmotor tar hand om återkopplingen från stegmotorns enkoder och styr den så att den går de steg man önskar precis som i ett system med servomotorer.

Jag har gjort en lite djupare analys av en sådan lösning och drivarna fungerar utmärkt i kombination med bpden Mach3 och LinuxCNC. Priset för en 10 Nm stegmotor med enkoder och drivare kostar strax under 7 000 kronor plus moms. Men det skulle även gå att köpa en billigare stegmotor och montera på en enkoder som man kopplar till LinuxCNC som då får ta hand om feedbacken från enkodern. Det blir billigare men enkodrar med hög noggranhet brukar kosta en skaplig slant.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Men vändglappet har man likförbenat. Man får ha positionsåtermatning på rörelsen istf skruven om man ska lösa det med servon. Dock skall ju alla glapp minimeras mekaniskt allra först.
Skriv svar