Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Rolig liten pennvässare det där. Kanske något att utgå ifrån, men just nu så verkar kulorna landa på att köpa en fräs, en Abene till "verkstan" som börjar ta form sakta bit för bit.
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2007, 01:53:29
Ort: Umeå

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av Beast »

jihe skrev:Testa att montera tillbaka länkremmen. Jag har aldrig fått tillfälle att testa, men som jag förstår det är det långtifrån en nödlösning utan tvärtom tystare, vibrationsfriare och som bonus enklare att hantera. Men rätt dyrt i inköp.
Har en på min blomma och kan bekräfta att det köpet gjorde maskinen underbar, man slipper dunket av skarven på gamla remmen som påverkade ytfinishen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

fiiin, har du variabel styrning på motorhastigheten med? =) på min rem är det ingen skarv som dunkar dock =) dock slirar den i början men det är remmen från motorn till "svänghjulet" och det är någon tandad biltemarem (a.k.a nödlösning) = putta igång chucken manuellt så den kommer igång snabbare. =)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

men du beast har en skruv som går igenom hållararmen för mellandrevet och sen sitter det en hylsa formad som ett t med större diametern liggande mot "armsidan" och sen mellanhjulet över hylsan, sen en mutter och bricka som låser hylsan mot armen, och sen snurrar hjulet på hylsan med hjälp av oljesmort bronslager? är det så det ska sitta på min med? Höll på att tillverka en stång som skulle gå genom armen, med en gängad ände och sen trä över hylsan och sen sitter hjulet över hylsan. Men är osäker på om det är rätt att göra så?!
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2007, 01:53:29
Ort: Umeå

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av Beast »

har du variabel styrning på motorhastigheten med?
Svar ja
är det så det ska sitta på min med?
Antagligen ska det se ut så på din med.

Kod: Markera allt

Men är osäker på om det är rätt att göra så?
Du måste ju ha någon lagring oxo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

det var 021 jag menade, sån hylsa alltså, för den har jag. och i hjulen sitter det bronsringar eller kopparringar, så lagringen du syftar till är väl helt enkelt glidlagret, att hjulet helt enkelt snurrar på hylsan, och hylsan är fixerad med muttern och brickan. Nu vet jag hur det ska se ut iallafall, och tack så mycket för bilden! Mvh. Nicke
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Nu har du en bra referens och mål att jobba mot med din svarv helipop. Får du till den så vacker som den på Beasts bild så kan du känna dig mycket nöjd.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

Beast
Så skall en fin renoverad Blomqvist se ut :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8260
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Så nu är svarven till salu? http://www.blocket.se/kalmar/Asbrink_sv ... 2.htm?aw=1

Fick du tag i en CNC-svarv eller är det något annat som fick dig att tänka om?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

har köpt abene vhf-3, storebro gk 195, gisebosläp, palltruckar, metallbandsåg, och betalat transporter med mera. så pengarna går ut snabbare än in. så det är för att köpa ett stort släp till och då får jag en truck på köpet. därför åsbrink blir lågprio nu. :) kul att du observerade det. du kan få köpa remmen. har en extra drevsats med förutom dom i annonsen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8260
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Drev och rem är intressanta till rätt pris.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Dreven lägger jag nog ut på blocket sen, eller tradera. Men remmen kan du få köpa. =)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Någon som vet på rak arm vilken prisnivå EMCO PC mill 100 och EMCO turn 120, i bra skick som stått på skola. Är 35000 ett rimligt pris styck? Jag tycker mig ha sett EMCO turn listat för 10 000kr på en maskinåterförsäljare, kan det verkligen stämma? Vet inte riktigt vad jag vill ge. Jag har ett erbjudande att köpa båda maskinerna i klockrent skick för 55000. Har sett dom med.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Har du bilder så man ser exakt vilken modell det är frågan om, lättare att sia om priset.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

http://www.klaravik.se/uploads/extrabil ... _large.jpg

http://www.edstroms.com/begmaskiner/mas ... /12136.jpg

tror att det är dom. Vilket aktuellt styrsystem som är på dom i dagsläget vet jag ej, inte heller om det följer med extra kontrollbord.
Skriv svar