Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Alldeles riktigt, men som jag har förstått det hela så är det blandad kompott av maskiner som strulat dvs starka som svaga.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

Finns det fler som kör svarv via mach3 här på EF mer än tecno. Någon som vet?

-jo, som tillägg vad gäller mach3 i övrigt. Jag körde ett antal detaljer till kund i min Blomqvist som blev väl så bra,
så jag vill inte på något sätt slänga skit på mach3 i övrigt, bara synd att det blev lite segt med gänglösningen.

Det är nog svårt att se på bilderna men på X axel sitter det 2st verktygshållare som är av typ Malcus fäste.
De sitter på fast avstånd men är roterbara 360´ var för sej (en i var ände av bordet) i mitt fall blev det så att detaljen
som skulle tillverkas hade en del vinklar som hade krävt en del specialstål i Emco´n trots verktygsrevolver.
Dock får man skriva g-koden tvärrtom när man nyttjar bakre fästet och det kan bli
lite lustigt ibland när man provkör :humm:
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Hur 3500kr kan se ut:

I gömmorna finns även en Mattei Lamellkompressor, stor blästerklocka, kallsåg, luftdriven verkstadstvätt, svets och lite annat gutt. Snart en storebror till lillsvarven med. Blev inget av med storebro 195an tyvärr tack vare "oseriös" säljare eller ja, missförstånd kanske.. Kommer bli en mekverkstad på sikt med inriktning mot blästring till bilentusiaster med mera...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av DW »

helipop:
Mitt tips är nog att du skall fixa i ordning svarven till en liten fin manuell maskin :tumupp:
På tok för dyrt att mekaniskt byta allt för att det skall fungera med cnc. Frekevensstyrning, motor, servo, servomotorer,
kulskruvar mm under 15000 i grejor är väl knappast troligt. För de pengarna kan du få en med trasig styrning som är gjord på -80 kanske -90 talet.
Du har ju fått med mycket grejor + kugghjul, HMH längdmätare osv så priset är nog okey.
Lämna in allt som är rostigt på en ytbehandlingsfirma o få nyskick för ett par hundra på dina verktyg.
Har du någon annan svarv eller har du tillgång till maskiner? Du lär behöva både fräs o svarv för att konvertera.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Snart har jag en svarv till, en stor som jag ska ha som brukssvarv sen i mekverkstaden.

Ytbehandligen får jag fixa på sikt själv sen då jag faktiskt ska starta ett företag kring just blästring och rengöring. Ska även fixa ett bad med fosforsyra sen som man kan doppa lite delar i och fosfatera ytorna innan lackering.. Så det är mycket på gång. Men allt kommer nog ta tid och det är nog 5 år med harvande på sidan av mitt montörsjobb som leder dit..

Får väl se hur det blir, kanske köper en digital och försöker maximera kvalitén på Åsbrinken istället. Beställde Soba snabbfäste idag från OTD. 3000riksdaler där med på fästena, stickstål och den svarta handboken.. =) Sen har jag Mac-graw Hill Machining and metalworking och Machinerys handbook liggande med, och en hel massa andra böcker om allt från ritningsläsning till regler och styrteknik. Men har sällan tid att läsa nåt.. På tal om helt ovesäntlig nonsens. :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Mycket trevliga tillbehör där, klart avundsjuk.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av jihe »

Varför har du bytt länkremmen mot en gummirem? den såg väl ok ut? Vill du sälja den?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

När jag köpte svarven så hade han satt en länkrem som nödlösning för att testa svarven, så som jag förstod det så var det just en nödlösning. Men det kanske funkar bra ändå. Såg för övrigt såna remmar på ebay när jag sökte på andra svarvtillbehör, kan "länka" ;) om ni vill köpa. Jag sparar nog gärna tillbehören som jag ändå inte får nåt för begagnat. Insåg att det säkert är lättare med en länkrem än att ta bort spindeln, spindellåsningen och mellanhjulen till spindeldrivningen. Iof var det inte så mycket arbete, men det kändes lite läskigt när man skulle trycka tillbaka spindelaxeln genom dom tunna brons,koppar?!-lagren då det satt en vass kil på axeln bakom första radiallagret närmast chucken, dvs rädd att hyvla ett spår på insidan när man satte tillbaka kilen och axeln.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Ja behåll tillbehören du, jag hade nog kunnat ge nån hundring för verktygshållaren och remmen, och det är ju inte så mycket på det stora hela.

EDIT: Saknar du omkastaren för riktning? Alltså biten med två kugg som ska sitta mellan lyrans hjul och kugget som sitter på spindeln?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av labmaster »

Mitt tips är nog att du skall fixa i ordning svarven till en liten fin manuell maskin
Jag tycker detta var ett alldeles utmärkt tips. Kombinera detta med att CAD:a in svarven i 3D så blir det en bra grund för att eventuellt gå vidare med nästa steg som kan vara en projektkalkyl. Visar denna kalkyl att det inte är lönsamt att satsa på konvertering så har säkerligen värdet på Åsbrinksvarven ökat så pass att den kan säljas med vinst som kan användas till att köpa en begagnad CNC styrd svarv som renoveringsobjekt.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Jodå dom kugghjulen och armen finns kvar, hade bara plockat bort dom tillfälligt. Som tur är ;) hade nog inte varit lätt att finna begagnat utan att få köpa en Åsbrink till. =)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av jihe »

Testa att montera tillbaka länkremmen. Jag har aldrig fått tillfälle att testa, men som jag förstår det är det långtifrån en nödlösning utan tvärtom tystare, vibrationsfriare och som bonus enklare att hantera. Men rätt dyrt i inköp.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Det var ett litet ponnyjobb att få dit gummiremmen så den får sitta till sin död. =)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av X-IL »

Ett litet tips om du vill komma fram snabbare: http://www.blocket.se/goteborg/Boxford_ ... 7.htm?aw=1
Skriv svar