Verkstadsprojekt+CNCfunderingar F.D.CNCstyraÅsbrinksvarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Som jag sa förut...funkar dom är det en jättebra affär...om det saknas pc eller prog/stykort till PC turn så kommer du aldrig att få igång den. Samma gäller 120P om den tappat minnet (vilket dom ofta gör om dom står avstängd i några månader) och det inte finns en backupkassett så är det inte omöjligt däremot förbannat knöligt att få igång den igen.

Missuppfatta mig nu inte till att jag försöker skrämma dig att inte köpa dessa maskiner, det är verkligen bra maskiner men jag har själv varit i situationen att styrsystemet strular så jag vet hur svårt det kan vara att få liv i dom. Det är därför som du verkligen borde säkerställa att dom funkar innan du köper. Reservdelar till styrsystemet är löjligt prissatta så om du skall köra dessa på hobbybasis kan kan du aldrig försvara att köpa reservdelar till dom. Det finns en anledning till att många bygger om dom till modernare grejer när dom går sönder.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Men om det strular och jag inte får igång skiten sen och sitter där med hål i båten, kan man rädda det genom att konvertera dom eller retrofit-a dom eller liknande, eller snackar vi fantasibelopp där med för att få igång det? Jag vill ju inte köpa nåt som bara står och ser "fint ut" men som inte går att använda. Det är ju investeringar vi snackar om, om även på hobbybasis till en början... Om jag får göra någon fulkonvertering för under tio tusen kronor sen och köra mach 3 eller liknande spelar för mig ingen roll, det viktiga är att det på sikt går att få ur bitar ur dom..

Kör du stål med i dina förresten? Eller är du limiterad till mjukare material som mässing och alu?
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av arla »

Det går att göra en retrofit till Mach3 eller EMC2 så du sitter inte i sjön om dom skulle haverera senare. Tror knappast att du kommer klara dig under 10' dock...men det är ändå billigt jämfört med att köpa kort från Emco...tro mig jag har provat. Cencema, den svenske generalagenten är väldigt hjälpsam och så men han har inte den enda billig pryl i prislistan, inget kostar under 20000:-

Visst, det går utmärkt att köra stål i dessa maskiner...dom håller industristandard sin storlek till trots :)
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Jag gör färdigt affären ändå. Om inte båda fungerar som dom ska, så är ju oddsen för att en ska fungera iallafall högre, och då kanske man har nytta av delar eller verktygshållare osv från den andra. Eller om en funkar så kan man retrofita den andra som ett kul projekt eller vad nu framtida ekonomi håller för. Tanken var att jag skulle köpt en pc turn 120 och en pc mill 100 av en kille från början för 55000, men jag köper nog kanske bara fräsen av honom sen då, om det nu är något att ha till dom pengarna?! Det är ju en liten fräs, men kan man trots den ringa storleken ha nytta av den?

Mvh. nicke
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Men varför TVÅ svarvar?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

För att sälja den ena när jag fått en av dom att funka. Kände att det var en Once in a lifetime deal och tillbehören till svarvarna verkar ju vara värd guld, så tanken var att om jag köpte två så skulle den ena betala den andra s.a.s. Det är sånt jag kommer syssla med sen när jag fått snurr på rörelsen, köp och sälj. (renovering, rengöring, marknadsföring och småskalig tillverkning samt blästring med...)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Den övre OK om den fungerar fult ut men den nedre av bilderna = no way.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Motivera ditt svar tack, så jag förstår hur du resonerar kring det. Om vi säger såhär, en köper jag för 12500 eller två för 20000 = 7500 för den undre på köpet = lätta pengar att få tillbaka bara på delar alternativt att sälja av den.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

Gammal otymplig 'häck' som tar stor plats. Varför tror du att den säljs 'billigt' för? Förmodligen ej komplett och/eller ej fungerande. Tro nu inte att detta är lättförtjänta pengar för då hade man gjort nåt av det. Var rädd om dina pengar, detta kan bli dyrköpt!

Förvissa dig om ATT de fungerar så har du en chans att få ut nåt av denna affären. Alternativt planera en direkt ombyggnad till modernt styrsystem, frågan är ju bara om man får ut för sina utlägg + någon extra krona. Detta är ändå små skolmaskiner och är begränsade i vad som kan göras med dessa dvs inget för mindre produktion direkt men som rena hobby maskiner bör dom fungera.

Slutsats = var rädd om dina stålar!
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Nu är ju inte det här en tråd om min ekonomi, men ändå. Jag beaktar det du skriver Bengt.

När jag åker och kollar på svarven sen innan köp (och det kommer jag göra oavsett vad som sägs!) så vad är det då jag behöver eller borde gå igenom för att kolla maskinens funktion? Hur går jag enklast till väga för att se så den inte tappat minne osv? Borde jag köra något/några enkla kommandon för att se att funktionerna svarar eller liknande. Tänk nu på att jag är helt grön på CNC-svarv (varav jag köper en pjäs i denna kaliber). Eller är det mer en fråga om att starta upp datorn och se att där finns programvara och sen nöja mig med det?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av säter »

Har du redan bestämt dig, kan du lika gärna testa maskinerna hemma.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Jag menade att jag skulle åka och kolla på dom oavsett. :) så...?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

emco pc mill 100 vs. storebro combi mill tnc145 för samma pengar? Om man ska göra lite finlir. Har förstått att tnc145 är 2,5axlig och inte gör någon 3dlinjestyrning. Är det mer att lära och lite mer mångsidigt att utgå från en emco kanske? Återigen lite hobbypryl och inte någon tung produktion.

Jag såg tråden om storebro combi mill här med retro fit förresten. Mycket läsvärt, är det något som kanske skulle dra fram mer potential ur storebron? Värt pengarna att konvertera?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av tecno »

PC100 är en liten klen maskin mot CombiMillen. Sen att styrsytemet inte är av det senaste snitten gör ju den inte oduglig men en aning handikappad jämfört med modernare styrsystem.

Vad är det du ska göra med din styrda fräsmaskin?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: CNC-styra en Åsbrinksvarv

Inlägg av helipop »

Det är mest för att lära mig och som hobbypryl, komlement till abene vhf3, storebro gk195 svarven och emco pc turn 120. vill ju ha en liten rolig verkstad där jag kan lära och utveckla mitt verktygsberoende. så just i fräsen är det mest att lära mig, men att kanske kunna göra saker som är svåra manuellt i abenen. dock inget för avancerat egentligen. lite hålbilder etc. har läst att tnc 145 är stabilt och rätt bra men den verkar vara på efterkälken redan till 155 sett.
Skriv svar