Huvudsäkring för att driva maho CNC fräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
fpms
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 mars 2012, 19:39:22

Huvudsäkring för att driva maho CNC fräs?

Inlägg av fpms »

Hej alla ! Ny här på forumet är inte jätte insatt i elektronik men kan en hel del om mekanik och bearbetning. Är så att jag har kommit över en maho 800e från 1988. Har kört den på mitt jobb innan den blev stående med lite små defekter. Innan jag släpar hem detta as så vill jag veta om det finns en sportslig chans att koppla in den i verkstaden hemma. Lär behöva softstart på både transformatorn och spindel motorn men den stora frågan är om detta kommer räcka? Vill inte plöja ner hundra tusen i ombyggnationer för det är den inte värd men för övrigt är den bra, stabil och har stort användnings område.
Och som sagt mina el kunskaper är begränsade men verkar finnas gott om duktigt folk på detta forum !

Förutsättningar:

Från manualen

gemensam anslutning 27,2 KVA
Spindelmotor 7,5kw
Trafo 35KVA Prim.200/220/420/440/500V
Sek. 380V

Har 25A i verkstaden hemma. På jobbet har den gått på 63A
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av Meduza »

Vet inte om jag räknar rätt i huvudet men om jag tänker rätt så borde 27,2KVA vara strax under 40A matning...
fpms
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 mars 2012, 19:39:22

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av fpms »

Tror det stämmer bra men det är väl vad som krävs när du kör väldigt hårt i stål samt för att klara av de ström peakar som uppkommer vid uppstart. Jag tänkte ju bygga bort dessa peakar med soft start..och det är väl det man undrar om dessa åtgärder räcker för att starta upp maskinen.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av persa »

Uträkningen stämmer. Men frågan är om 27,2 kVA stämmer :humm: . Hur stora är dom 3 matningsmotorerna då. Jag säljer nya 3-axliga maskiner med 11 kW spindelmotor som bara har 15 kVA totalt och då utan problem kan köras på 25A säkring
fpms
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 mars 2012, 19:39:22

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av fpms »

Jag håller med det låter mycket.
Vet inte storlek men jag vet vad dom heter.

Fabrikat Indramat
2 st: MDC 10.20F/MMA-0/S06
1 st: MDC 9.30B/SSA-1/S031
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av TomasL »

Hittade detta
INDRAMAT MDC 10.20F/MMA-0/S06
caracteristics of the motor : Ieff 13A, Imax 100A, Umax 170V, Nmax 2000tr/min.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av grym »

man gör helt enkelt så att man provar
det finns inte många andra sätt

till viss del kan man kanske faskompensera bort någon A i hjälpdrifterna, kylvätskepumpar och transformatorer
fpms
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 mars 2012, 19:39:22

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av fpms »

Jo det är väl så man får göra i slutändan..kan ju iofs testa å slänga på en 32A handske på jobbet..går det starta då så lär det ju funka med 25A ihop med nån form av softstart.. Vill helst inte transportera hem 4 ton fräs för att konstatera att jag måste byta ut hela elsystemet .

Tack alla!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av grym »

dom fräsar jag byggde hadde 63 anslutning, och relativt låg tomgångsström, runt 10A
då med el och hydralpump igång

i en industri vill man alldrig ha bortfall på grund av för små säkringar, det är onödigt dyrt
men man kan snoka lite på hur mycket saker vid sidan om som tar ström, hydralmotor, spåntransportörer, kylvätskepumpar o.s.v och försöka summera det
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av AndreasL »

Gammal tråd men lite i samma båt har jag suttit.

Har en MH500C och den provkörde jag på 16A i början. Vill minnas att den "vill ha" 25A enligt manualen vilket jag nu bytt till.

På 16A fick man ganska ofta frånslag på säkringen vid uppstart. Vill minnas att det inte hänt sedan bytet till 25A men en softstart hade nog inte varit fel. Ork och tid har dock inte innfunnit sig att bygga en...jag är ju dessutom elanalfabet. ;)

Vore kul med lite bilder och info på maskinen. Alltid bra med kontakter som kör samma typ av maskin.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Huvudsäkring för att driva maho cnc fräs?

Inlägg av labmaster »

Du kan testa maskinen på mindre säkringar genom att använda en byggcentral eller liknande. Alternativt skaffar du tre lösa automatsäkringar och tar hjälp av en elektriker som bygger en liten undercentral till dig med dessa.

Med en sådan kan du dessutom bygga softstarten på jobbet innan du flyttar hem maskinen så vet du att det fungerar när du kommer hem med klumpen.
Skriv svar