Säkert att köpa från kina?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

Ja, det låter bra på Paypal's sida...jag undrar hur dom har råd att betala alla som blir lurade...en massa folk kan bli lurade på kort tid innan Paypal hinner reagera och stänga av företaget...men det kan bli dyrt för Paypal...
Vore intressant att höra från folk som fått tillbaka sina pengar...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Meduza »

Tja tillexempel så har dom ju ett av världens största nätföretag i ryggen (eBay)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av mrfrenzy »

I dom flesta fall tar paypal helt enkelt tillbaka pengarna från säljarens konto, därför undviker säljare som ska luras att erbjuda paypal.

Båda dom två sakerna i kombination gör att kostnaden inte blir så stor för paypal. Dom tjänar bra mycket mer på den lilla avgiften dom tar av säljaren på varje transaktion.

Samma sak med kreditkort, när du betalar med sådant (på nätet eller i butik) så får säljaren betala en liten avgift, en del av dessa pengar används för att betala ut chargebacks om det inte går att återvinna från säljaren.

Jag har skapat ett paypalcase en gång när säljaren slingrade sig och inte skickat varan på två veckor. Samma dag som jag skapade caset skickade han varan och återbetalade hela fraktkostnaden till mig eftersom han vet att det blir stora problem för säljaren om det eskalerar till ett claim.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av netrunner »

Hur är det om paypal säger nej då?

Tex på Ebay så har säljaren 60 dagar på sig att säga "paket postades i förra veckan, vänta lite till". Hur länge är PayPal öppet för klagomål?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av mrfrenzy »

Man ska öppna ett case inom 45 dagar från betalningen.

Om inte säljaren kan presentera ett kollinummer som är inlämnat av säljaren och levererat till köparen så dömer paypal alltid till köparens fördel.

Finns ett kollinummer som är uthämtat så får båda parter skicka in bildbevis och annat. Vid tveksamheter dömer paypal oftast till köparens fördel.
Är någon part missnöjd går det givetvis gå till domstol (mycket ovanligt)

Om man som köpare blivit nekad hjälp av paypal kan man sedan alltid gå vidare och göra en chargeback, då kräver banken in bevis från säljaren att varan levererats.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av janaf »

Betala dessutom PayPal med kreditkort så är du garderad även av kreditkortsutgivaren.

Acceptera aldrig förklaringar om förseningar (på Ebay) som passear sista klagodatum. Jag har gjort det en gång. Efter klagodatumet passerats hörde säljaren aldrig av sig igen. Det var bara en bok men i alla fall. Snopet, men rätt billiga läropengar. Klaga och om varan sedan kommer fram så är det ju bara att ta tillbaks klagan.

EDIT: och tänk på att på Ebay så är det ALLTID säljaren som har hela ansvaret för att varorna kommer fram. Dom kan inte avskriva sig ansvar för frakt, post, spårning etc.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av DW »

precis som mrfrenzy skriver vad gäller Paypal.
Min erfar enhet av att handla från Kina är att byta vara mot dyrare är ok men att få garanti eller ens bra support är
ibland mycket tveksamt. Jag har tidigare gjort runt ett köp i veckan från Kina men ganska få direkt mot egna websidor.

Så mitt tips är ebay + Paypal. Ebay ger ju dej stora möjligheter att kolla upp tidigare köp likt Tradera.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av geidnert »

Ja nu var det mycket fina tips och råd, tack så mycket för att ni delar med er av era erfarenheter, detär säkert många som kan ha nytta av den.
Swedcharger
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 april 2012, 09:44:07

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Swedcharger »

Jag fick ett email, troligtvis från Kina, med info om en ny website med "billig" konsumentelektronik.
Har en bestämd känsla av att företaget som lurade mig har återuppstått under nytt namn...min emailadress hade dom minsann!

Företaget som lurade mig hette Honlk.com och det här nya heter Abuyes.com. Ang. PayPal skriver dom att endast gamla (och stora) kunder kan använda PayPal, deras Kreditkortslogon verkar vara kopplade till Western Union penningöverföring...och sen är det massor av options för direkt betalning till dom...

Nej, tycker det luktar illa, kolla noga innan ni beställer något här.
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Säkert att köpa från kina?

Inlägg av Mattias Hellore »

Min erfarenhet är blandad.
Jag blev kontaktad av ett företag i Kina som säljer titanplåt (grad 5), kollade deras hemsida.
Såg seriös ut, beställde 66 kilo till ett pris av 3500 dollar, betalade med banköverföring, materialet kom, rätt spec men optiskt sett ej så bra som de försökt påskina, fick tillbaka 1000 dollar.

I övrigt rek jag Ebay och paypal.
Skriv svar