CNC-fräs 1200 x 550

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

En hel del pusselbitar börjar falla på plats och det kanske är dags att presentera mitt bygge.

Jag börjar i liten skala med att berätta att skenorna till X-axeln är monterade. Jag har även svarvat lagerhusen med passning för två vinkelkontaklager till kulskruvarna. När jag började med första lagerhuset kände jag mig otroligt osäker eftersom jag inte stått vid en svarv på 30 år. Med min kompis som rådgivare bakom ryggen kom jag dock igång ganska snabbt och tredje lagerhuset var jag ordentlig i swing. Nu återstår locken och borrhålen samt motorfästen. Är svarven ledig ett par kvällar i veckan som kommer så har jag kommit ytterligare ett steg framåt.
lagerhus.jpg
Det underlättar väsentligt om man har ett bra mätverktyg så jag kvistade iväg till min kompis och lånade en mikrometer.
mikrometer.jpg
mikrometer2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av X-IL »

Kul att få se lite byggbilder, det var ingen liten mikrometer du lånat.
Trodde du skulle ha skenorna på utsidan?
Berätta mer om fräsen, finns det någon ritning att kolla på? Sen uppskattar jag stora bilder, de blir automagiskt mindre och klickbara från forumet, så du behöver inte förminska dem själv när du laddar upp.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Hej X-IL!

Nej de sitter på undersidan av fräsbordet och vagnarna sitter på portalens nedre tvärprofil. Jag använder en kombination av CAD-ritningar och skisser på papper så jag har inte mycket att presentera här på forumet. En skärmdump på lagerhus och motorfäste kan jag dock prestera. Har du behov av motorfäste så kanske jag kan svarva åt dig också, det är himla roligt att svarva. Skicka ett PM i så fall.

Ingen fullskalebild nu heller men tack för tipset om att jag inte behöver skala innan jag laddar upp.
motorfaste.jpg
PS. Om man lyfter bort motorfästet ser man hålen med cc för aluminiumprofilen jag använder. DS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av labmaster 23 april 2011, 15:07:35, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av X-IL »

Jag tycker också det är kul att svarva. Men tack för erbjudandet
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Har provat att montera portalen ikväll men det behövs ett par adapterplattor till vagnarna.
provmontering_portal.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av X-IL »

Blir bra det där, vad använder du för metod att hålla ihop profilerna med? Hur kapar du dem för att få det så rakt som möjligt? Söker alla tips jag kan få.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Som du ser på bilden har jag inte monterat några vinkelhörn. Jag använder FlexLink som har två hål man kan gänga med M8 där det sitter två insexbultar i T-spåren. Jag drar åt bultarna genom två hål som är borrade i var ände av X-axelns långsidor.

Jag har fått hjälp av en kompis med kapningen av profilerna. De är kapade i en presissionsåg med kapklinga som bara används för att kapa aluminiumprofiler och är således speciellt intrimmad för att kapa rätvinkligt. Har man inte tillgång till en sådan kap antar jag att det är en smula knepigt att hamna så rätt. Då får man sannolikt använda vinkelhörn som ofta finns att köpa hos den som levererar aluminiumprofilerna. De har klackar som passar i T-spåren som riktar prifilerna rätt när man drar åt bultarna. I mitt fall behöver jag sannolikt inga vinkelhörn eftersom profilerna är hundraprocentigt vinkelräta i ändarna.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av X-IL »

OK,
Själv tänker jag använda mig av Bosch-Rexroth och deras "Bolt Connectors", skall enlligt dem själva vara starkaste vinkelräta förbandet. Dock kräver det ju bra kapning, så jag får planera lite så att jag använder rätt ändar av de aluprofiler jag har på rätt ställen. Har dock en del hörnbeslag också så det kommer nog att bli en kombination av båda på maskinen.
Kapningen har jag väl tänkt lite på, men hittar inga bra lösningar. Att såga med kap/gersågen är väl det som ligger närmast till hand, men måste nog skaffa en finare klinga, den nuvarande är lite grov men funkar till grovkapning. Bandsåg är bara att glömma, min lilla träsåg sågar snett när det går lite tungt.
Jag skulle ju kunna fräsa eller slipa ändarna plana efter snittet, men vore skönt att slippa.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Ett steg till som innebär att ena styrskenan med vagn är monterad på Y-axeln. Aluminiumbitarna mellan profilerna är bara tillfälligt stöd vid monteringen.
Yaxel_1.jpg.jpg
Imorgon eftermiddag skall jag svarva locken till lagerhusen och motorfästena. Jag har skrivit CNC-program med hjälp av min egenutvecklade svarvsimulator som i dagsläget kan läsa in DXF och skapa G-KOD. Än så länge finns inte stöd för mer än två verktyg eftersom jag inte kommit längre i utvecklingsprocessen så jag har fått göra en del manuell programmering också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av X-IL »

Vad är det för storlek på linjären? Ser biffig ut. Iofs är nästan alla skenor overkill på såna här fräsar, tror sällan de används till ens hälften av sin kapacitet, men jag kan ha fel.
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av sledneck »

Nä precis, skenan är knappast den svagaste länken.
Den passar perfekt när han vill uppgradera.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Skenorna som jag använder går inte av för hackor. Det är LH30 och enligt mina kalkyler lär det räcka med en vagn uppe och en nere på Y-axeln.

Avståndet mellan skenorna blir cc 190 mm om jag skruvar dem i yttre t-spåren. Är det någon som kan ge mig feedback ifall detta avstånd är bra?

By the way, fräsmåttet blir 590 mm i y-led så jag kanske skall uppgradera rubriken :-).
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av X-IL »

190mm cc låter väl alldeles förträffligt, fast ärligt talat så skulle du nog klara dig på en vagn på en skena, men då skulle väl aluprofilen vrida sig istället.
Mina linjärer med kulskruv som jag ska bygga med har två vagnar på en skena i varje, och kollar man moment och krafter på dem så inser man att det är stadiga prylar, och det är THK SHS20 tror jag.
590mm, har du verkligen så stort även med en Z-axel (inkl spindel) monterad? Den lär väl bli lite bredare än linjärvagnarna i alla fall? Hur bred är maskinen, 750+?
Räknade lite (NSK LH30 har 90mm cc för monteringshålen) och du borde ligga närmare 800+?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Typ 750++ :-).
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-fräs 1200 x 550

Inlägg av labmaster »

Nu är motorfästen svarvade och adapterplattor frästa. Locken till lagerhusen skall också tillverkas innan jag ställer mig i borrmaskinen.

Jag har fräst plattorna för att de skall bli vinkelräta med snygga kanter. Behöver dock inte planfräsa dem eftersom de är tillräckligt plana för att uppfylla kraven där de skall sitta.
motorfaste-1.jpg
adapterplattor-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar