Modd. av spindelfäste Kress - CNC 6040- klart!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Modd. av spindelfäste Kress - CNC 6040- klart!

Inlägg av drh »

Köpte mig som sagt en Kress och till den ett passande fäste.
Fick borra upp två hål i den för att kunna skruva fast den i fräsen.

Men det blev lite trångt för skruvskallarna, tror ni att man kan sätta den
i en pelarborrmaskin med ett 13mm borr och låta borret sakta nöta bort 1mm?

Nu skulle man haft en fräs :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av drh 4 december 2011, 23:55:20, redigerad totalt 1 gång.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av labmaster »

Du kan med gott samvete sätta upp fästet i pelarborrmaskinen ty hålen är inte särskilt kritiska. Det som är kritiskt är att planet där hålen kommer ut är exakt parallell med väggarna i hålet där spindeln sitter och detta plan bearbetar du ju inte när du borrar upp hålen för bultarna.

By the way, skaffa en försänkare och ta upp ett hål med den så att bultskallen ligger an mot plan yta. Alternativt att du filar bort krökarna på fästet.

Lycka till!
Senast redigerad av labmaster 30 november 2011, 21:35:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av POS »

Jag skulle fixera det ordentligt och tagit en pinnfräs i pelarborren i stället för en borr om jag fick välja.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av drh »

POS, jag satt just och tittade på pinnfräsarna på Jula och tänkte ställa den frågan :)

Det väldigt mjuk aluminium som ska avverkas så det borde nog gå bra.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av drh »

Nu har jag börjat köra med pinfräsen som jag köpte idag.
Tyvärr så tar min pelarborr max 13mm, och fräsarna finns i storlek 12 eller 16mm.
Och skruvskallarna är 13mm. Blir till att köra flera gånger.


Bild

Bild
Efter första körningen
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av drh »

Bild
Fästet på plats

Bild
Och spindeln likaså

Bild
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av zealotry »

Riktigt snyggt tillslut!
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av drh »

zealotry skrev:Riktigt snyggt tillslut!
Tack!

Som den sitter nu så hamnar den lite för högt och man måste höja upp det man ska fräsa i.
Lösningen är att man borrar upp hål i den skyddsplåt som sitter på fräsen och monterar den på den.
Då kan man borra hålen lite längre ut på fästet och slipper på så sätt att fräsa bort så mycket som jag gjorde.

Man kan också välja skruvar med lite mindre "skalle".
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av labmaster »

Det är nog så att Kressen är på gränsen till för stor till denna fräs och det bästa hade varit att tillverka en adapterplatta i 15 mm aluminiumplåt. På köpet hade du kunnat montera fästet längre ned och då finns inte behovet att höja upp arbetsstyckena på samma sätt som nu.

Vad var det för fel på den frässpindel som följde med?
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av drh »

labmaster skrev:Det är nog så att Kressen är på gränsen till för stor till denna fräs och det bästa hade varit att tillverka en adapterplatta i 15 mm aluminiumplåt. På köpet hade du kunnat montera fästet längre ned och då finns inte behovet att höja upp arbetsstyckena på samma sätt som nu.
För stor?
Fysiskt, effekt eller viktmässigt?

Bild
Denna skyddsplåt tänkte jag montera det nya fästet på (har ingen alu.)

labmaster skrev:Vad var det för fel på den frässpindel som följde med?
Måste vattenkylas, stör stegmotorerna, stör åskskydd, sämre lager, svårare att sköta...

Här stoppar man i sladden och fräser :)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av labmaster »

Fysiskt, du ser ju själv. Det var knappt att du fick dit skruvarna för infästningen mot den rörliga delen i Z-axeln. Hur som helst, det är ganska ovanligt att spindelfästet sitter monterad direkt på linjärvagnen som du gjort så plåten du visar är bra att använda.

Nu har du ju redan fräst plats för skruvskallarna så du behöver inte skaffa någon bredare plåt. Jag nämner det mest för kommande generationer, det vill säga om det är någon annan som går i tankar att köpa en Kress till samma fräs.

By the way, även jag har en Kress till min fräs. Jag skulle dock ha föredragit att kunna få ytterligare lägre hastighet ty lägsta hastigheten 5 000 varv är lite för mycket för fräsning i aluminium.

Än så länge har jag bara testkört lite i aluminium och har först och främst fokuserat på att fräsa i trä. Just nu har jag ett fräsbord i form av bänkskiva i bok och det är inte så bra om man skall fräsa med kylvätsa. Jag avse montera en 15 mm tjock aluminiumplåt på bordet så småningom och då finns det inga begränsningar när det gäller "våt" fräsning.

Jag mätte föresten spindelns vinkel i förhållande till bordet med indikatorklocka igår och det slår bara på några tusendelar så jag är helnöjd med monteringen. Plockar jag bort spindeln och sätter tillbaka den i fästet så blir det samma tolerans. Jag köpte dock inget fäste i samband med köpet av Kress:en eftersom jag redan hade tillverkat ett eget fäste.

Har du mätt in monteringen av ditt fäste?
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Modd. av spindelfäste Kress - tipps önskas

Inlägg av drh »

Nu har jag byggt om fästet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
m_thread
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 oktober 2011, 15:42:56
Ort: Huddinge

Re: Modd. av spindelfäste Kress - CNC 6040- klart!

Inlägg av m_thread »

Nu kommer jag inte exakt ihåg vad måttet mellan infästningsbultarna som du borrade hål för är exakt, och jag är för trött för att gå ner i verkstan och mäta nu, men jag hittade ett alternativt fäste här: Länk

/F
Skriv svar