Bygga frässpindel (funderingar)
Bygga frässpindel (funderingar)
Vad tror ni om att bygga en högvarvig frässpindel som är glidlagrad?
Glidlagring borde bli bra mycket enklare och billigare att bygga, jämfört med "riktiga" spindellager.
Dessutom mindre känsligt vid en eventuell ikörning.
Har ni några synpunkter?
Glidlagring borde bli bra mycket enklare och billigare att bygga, jämfört med "riktiga" spindellager.
Dessutom mindre känsligt vid en eventuell ikörning.
Har ni några synpunkter?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Hur tänker du dig att lösa bortforslingen av all värmen och är tanken 'luft-lagring' eller olja? Vilken effekt är du ute efter?
- Mizzarrogh
Inte för att jag kan svara på din fråga, men tryckoljesmörjning borde fungera och lösa detta?
Tanken var väl en riktig oljelagring, och då sker värmetransporten med oljan.
Effekt? Tja, 5kW kanske och 30 000 r/m.
Effekt? Tja, 5kW kanske och 30 000 r/m.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Rejäla donigar och lite pyssel med axeln och vertygsfästen, vad har du i dina tankar på verktygsfästen till detta? Lär ju bli en del funderingar med balansering om inte annat.
Integrerad fräschuck borde bli det som bygger ut minst, men i gengäld blir man väldigt inlåst om vill köra med flera verktyg.
En mindre modell av HSK kanske kan vara något? Den bör klara åtminstånde klara ø16mm verktyg.
Balanseringsproblemet, det har man ju även om man använder kullager.
Om man tittar på en bild av en "kinaspindel", tycker jag chucken ser oproportionerligt stor och lång ut.
Är det någon som har koll på diametern på spindelaxeln vid det nedre lagret?
En mindre modell av HSK kanske kan vara något? Den bör klara åtminstånde klara ø16mm verktyg.
Balanseringsproblemet, det har man ju även om man använder kullager.
Om man tittar på en bild av en "kinaspindel", tycker jag chucken ser oproportionerligt stor och lång ut.
Är det någon som har koll på diametern på spindelaxeln vid det nedre lagret?
Glidlager med uppvärmd cirkulations olja smörjning borde vara bästa typen av lagring.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glidlager
http://en.wikipedia.org/wiki/MORGOIL_Bearings
Med uppvärmde olja innebär ökade förluster endast minskad behov av
tillförd värmen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glidlager
http://en.wikipedia.org/wiki/MORGOIL_Bearings
Med uppvärmde olja innebär ökade förluster endast minskad behov av
tillförd värmen.
- Mizzarrogh
Off Topic
Mmm... Nu tror jag det var tanken också men cirkulerande system är nog ett måste om man väljer glidlager...
Väckte onekligen en del minnen från "tidigare liv" då jabbade med urgamla maskiner från sekelskiftet, förbrukade säkert 5-6 liter olja per dag enkom för axellagren, då visserligen lågvarv, tror inte öppna system någonsin funnits för högvarv vad jag vet av förklarliga skäl... Men annars är oljebronslager förbanskat bra då de tål i princip hur mycket stryk som helst jämfört med många andra lösningar om de är riktigt gjorda och innehåller korrekta legeringsproportioner (tex, koppar, bly, samt några procent antimon och möjligen tenn ihop med någon procent arsenik i kopparblandningen (vet ej vad man använder idag) beroende på vad man söker, kopparbronslager är vida överlägsna fusklager i mässing trots att de är mjukare, endel legeringar innehöll förvånansvärt hög andel bly. Antimon från däcksvikter innehåller vad jag mins ca 4% så det bör vara perfekt att legera med kopparskrot, mins dock ej exakta proportioner men vet det skulle vara olika i lagerhalvorna (tror inte man behöver krångla med arsenik och grejer till sådanthär och antimon ger ändå betydligt bättre egenskaper så tror inte det har någon större betydelse för sådanthär...). men här spelar det ju ingen roll då lagerna ju inte är delade och kraften likafördelad till skillnad mot tex en pressaxel).
Mmm... Nu tror jag det var tanken också men cirkulerande system är nog ett måste om man väljer glidlager...
Väckte onekligen en del minnen från "tidigare liv" då jabbade med urgamla maskiner från sekelskiftet, förbrukade säkert 5-6 liter olja per dag enkom för axellagren, då visserligen lågvarv, tror inte öppna system någonsin funnits för högvarv vad jag vet av förklarliga skäl... Men annars är oljebronslager förbanskat bra då de tål i princip hur mycket stryk som helst jämfört med många andra lösningar om de är riktigt gjorda och innehåller korrekta legeringsproportioner (tex, koppar, bly, samt några procent antimon och möjligen tenn ihop med någon procent arsenik i kopparblandningen (vet ej vad man använder idag) beroende på vad man söker, kopparbronslager är vida överlägsna fusklager i mässing trots att de är mjukare, endel legeringar innehöll förvånansvärt hög andel bly. Antimon från däcksvikter innehåller vad jag mins ca 4% så det bör vara perfekt att legera med kopparskrot, mins dock ej exakta proportioner men vet det skulle vara olika i lagerhalvorna (tror inte man behöver krångla med arsenik och grejer till sådanthär och antimon ger ändå betydligt bättre egenskaper så tror inte det har någon större betydelse för sådanthär...). men här spelar det ju ingen roll då lagerna ju inte är delade och kraften likafördelad till skillnad mot tex en pressaxel).
En hydrostatisk lagring? Krävs det inte väldigt högt oljetryck? Hur tänkte du lösa det med återlopp av olja?
Vore kul att ha utrustning för tvåplansbalansering. Har en luftlagrad spindel som jag plockade loss rotorn från och således förstörde balansering på ...
http://static.patsnap.com/patent/downlo ... P0860232A2
Vore kul att ha utrustning för tvåplansbalansering. Har en luftlagrad spindel som jag plockade loss rotorn från och således förstörde balansering på ...
http://static.patsnap.com/patent/downlo ... P0860232A2
Senast redigerad av cypher 28 oktober 2011, 21:54:52, redigerad totalt 3 gånger.
- Mizzarrogh
Tror mer han tänkt sig ungefär som ett gammalt B-18 lager?

Riktiga tunnfilmslager kräver relativt extrem precicion.

Riktiga tunnfilmslager kräver relativt extrem precicion.
Hydrodynamisk tror jag det heter, om man ska vara noga.cypher skrev:En hydrostatisk lagring? Krävs det inte väldigt högt oljetryck? Hur tänkte du lösa det med återlopp av olja?
Vore kul att ha utrustning för tvåplansbalansering.
Oljetrycket ska väl inte behöva vara högre än på bilmotor? Snarare lägre.
Ang. oljeretur tror jag man ska snegla lite på hur lagringen till en turbo är gjord. Kanske finns en del andra lösningar där också som intressanta, tex att låta lagren rotera både utv. och inv.
Tvåplansbalansering? Är det den principen vanliga balanseringsmaskiner använder?
GFEF:
Fina länkar det där.
personligen tror jag inte på det
mycket värme blir det, det är svårt nog med vanliga kullager som blir varma vid högre varvtal
nu har man oftast fettsmorda lager och dom kräver inkörningstider på 12 timmar inkörningsprogram(15k rpm iso 45)
förr försökte dom med dimoljesmorda lager (skf) och det på lägre varvtal 10 k rpm, det hördes mycket när dom skar
jag hadde gått på bra kullager
mycket värme blir det, det är svårt nog med vanliga kullager som blir varma vid högre varvtal
nu har man oftast fettsmorda lager och dom kräver inkörningstider på 12 timmar inkörningsprogram(15k rpm iso 45)
förr försökte dom med dimoljesmorda lager (skf) och det på lägre varvtal 10 k rpm, det hördes mycket när dom skar
jag hadde gått på bra kullager
- Mizzarrogh
Off Topic.
Skulle tro cypher tänkte på tunnfilmslager för större grejer, de brukar ofta ha många tons tryck mellan två extremt finbearbetade ytor.
Edit: Dessa mindre lager är betydligt enklare, de består av ett system med en tryckpump och lågtrycks system för recirkulation istället för att hålla konstant tryck annat än vid drift.
Då toleranserna är större brukar det vara gjort så att antingen oljetrycket kör igång alldeles innan eller mer vanligt på äldre utrustning att lagerna i sig är mer robusta så de kan köra igång på tex doppsmörjning eller bad/etc ögonblicket innan pumpen fått upp trycket då metallen i sig är legerad så att den blir sas självpolerande eller vad man skall säga med korrekt ordval (därav att det är noga med sammansättningen om det skall fungera optimalt) men vet ej hur det är gjort idag.
Skulle tro cypher tänkte på tunnfilmslager för större grejer, de brukar ofta ha många tons tryck mellan två extremt finbearbetade ytor.
Edit: Dessa mindre lager är betydligt enklare, de består av ett system med en tryckpump och lågtrycks system för recirkulation istället för att hålla konstant tryck annat än vid drift.
Då toleranserna är större brukar det vara gjort så att antingen oljetrycket kör igång alldeles innan eller mer vanligt på äldre utrustning att lagerna i sig är mer robusta så de kan köra igång på tex doppsmörjning eller bad/etc ögonblicket innan pumpen fått upp trycket då metallen i sig är legerad så att den blir sas självpolerande eller vad man skall säga med korrekt ordval (därav att det är noga med sammansättningen om det skall fungera optimalt) men vet ej hur det är gjort idag.
Svårt att veta med värmeutvecklingen. Jag tycker den borde inte bli så hög.
Å andra sidan, kan man stabilisera värmen på en rimlig nivå, borde det inte göra något.
Undrar vilken periferihastighet vid lagret som kan tänkas vara max?
Lagerspelet inbillar jag mig ska vara litet, tillsammans med en tunn olja.
Lagermaterial tror jag inte är så kinkigt, när man inte ska starta spindeln utan oljetryck.
Å andra sidan, kan man stabilisera värmen på en rimlig nivå, borde det inte göra något.
Undrar vilken periferihastighet vid lagret som kan tänkas vara max?
Lagerspelet inbillar jag mig ska vara litet, tillsammans med en tunn olja.
Lagermaterial tror jag inte är så kinkigt, när man inte ska starta spindeln utan oljetryck.
- Mizzarrogh
Nä, detta blir ju heller icke ett asymetriskt belastat lager (eller vad det heter) belastningen borde bli relativt jämn och i allafall ej extrem i egentlig bemärkelse även om man inkluderar sidobelastning av redskap +säkerhet för eventuellt verktygshaveri.
De vi körde hade ca 1:180 ton (dvs, egenvikt kontra punktbelastning i axelns övre (verktygets nedre) läge)... Antagligen därför de måste vara sammansatta... Förr löstes det tydligen medelst en direktkopplad kolvpump men varvtalet var ej extremt. (stannar den sprack dock lagren oavsett vad de var gjorda av pga värmeutvecklingen, har tom sett närmare 250 mm gjutgods spricka tvärt av pga värmeutveckling ihop med extrembelastning... Någon hade gjort en smörjskåra 2mm för djup med påföljd att en 220mm tjock helsmidd stålaxel sprack tvärt av i två halvor... )
Så, detta torde vara småpotatis i jämförelse...
De vi körde hade ca 1:180 ton (dvs, egenvikt kontra punktbelastning i axelns övre (verktygets nedre) läge)... Antagligen därför de måste vara sammansatta... Förr löstes det tydligen medelst en direktkopplad kolvpump men varvtalet var ej extremt. (stannar den sprack dock lagren oavsett vad de var gjorda av pga värmeutvecklingen, har tom sett närmare 250 mm gjutgods spricka tvärt av pga värmeutveckling ihop med extrembelastning... Någon hade gjort en smörjskåra 2mm för djup med påföljd att en 220mm tjock helsmidd stålaxel sprack tvärt av i två halvor... )

Så, detta torde vara småpotatis i jämförelse...