Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Jag tänkte koppla in skalorna till mach3 encoder position men det står i manualen att det inte är bra för att man oftast använder olika strömkällor så nollan blir och strula så då blir det inte att fungera. Men jag använder datorns 5vdc från nätdelen och driver pulsboxarna och skalorna som även driver utgångskortet så det borde inte vara något problem och koppla in skalorna på kortet för att få encoder position i mach3?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Mr3D »

Det bör väl inte vara några problem, och om man hade använt olika strömkällor är det ju bara att koppla ihop de nollorna för att få en nolla. Så har jag gjort på julafräsen, nollan från datorn och nollan från elskåpet sammankopplade. :)

Jag är inte jätteinsatt i elektronik men Morgons sa att det blev bättre om man gör så.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Så länge man har lika spänning så ska det väl funka :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Jag tänkte koppla in skalorna till mach3 encoder position
Frågar då, vad ska du med detta till? Detta är enbart för att se position och inte återkoppling dvs 'closed loop'.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Vet ej men måste pröva om möjligheten finns :mrgreen:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Vilken möjlighet då?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Möjligheten att se encoder position i mach3.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Du har väl detta i dina kina displayer?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Ja jo men bara för att prova hur det fungerar :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Bortkastad tid om du frågar mig :wink:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Ja det är troligen det :mrgreen:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Efter en del letande på Kinesiska sidor hittade jag på en manualen för full closed loop boxen så nu vet jag typ vad resten av inställningarna är, ska läsa ikväll och pröva mig fram vad som händer och sker när man ändrar.

A1
Set the number of encoder software segment, with 1, 2 or 4, three choices.
A2
Setting the number of encoder lines.
A3
Testing the encoder is connected and function properly, do not know the parameters that can be used in particular encoder line
Few find.
A4
Setting the stepper motor and drive pulses per revolution.
A5
Setting or looking to start work load speed stepper motor state. (Unit: r / min)
A6
Setting or looking stepper motor load operating state of the highest attainable speed. (Unit: r / min)
A7
Setting internal acceleration, deceleration curve size grades.
A8
The controller automatically parametric analysis.
A9
Coefficient coordinate values displayed when setting work properly.
C1
Set whether to display the coordinate values negated during normal operation.
C2
Set the number of steps error alarms.
C3
Set using the internal acceleration, deceleration mode or use an external acceleration, deceleration mode.
C4
Set whether to use with Z-phase encoder or photoelectric switches and users looking for absolute zero origin and automatically returns to zero.
C5
Set the overall closed loop error of the machine. (Includes mechanical hysteresis, belts, error sum grating and screw)
C6
Set maximum speed precision closed loop compensation when.
C7
Set linear error compensation grating. (Can be positive or reverse compensation compensation)
C8
When setting up a full closed loop compensation fast and slow speed factor compensation Precision Compensation.
C9
When setting up a full closed-loop operation under different operating speed pulse feedback circuit and mechanical hysteresis.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Har hunnit kört en hel del med maskinen med full återkoppling och det har funkat bra utan problem. Köpte en beggad 3D taster men efter ha prövat den verkar den inte vara så exakt som jag trodde. Funderar lite om man kan skicka de på kalibrering? Någon som gjort det? Iofs har jag glapp på alla skruvar med då de är 50 år gamla men är en 3D taster helt centrerad som nyom man skulle snurra tippen mot en annan indikator klocka? har prövat och ser den slår lite.



Mvh Terho.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av LaRdA »

Man brukar behöva justera in 3d-tastern när man har monterat den i hållare för att den ska visa helt rätt, och ser du med ögonen att kulan inte är helt centrerad så behöver du helt klart göra så.
Även efter man har bytt spetsen så bör man kontrollera med en vippindikator att kulan är helt centrerad.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Morgons »

Kolla med vip indikator att den är centrerad. Tänk på att när du fräser nått att den inte blir exakt det mått som du skriver med. Fräsar har tolerans på dom med :)
Ta en parallell eller nått och mät med något precis, sedan nolla den och lägg biten imellan och nolla igen. Rotera den 90 grader och gör om så ser du om den är i centrum också. Gör så hela varvet runt

angåeng noll volt, lägg alla 0v som är DC i gemensan nolla och se till att jorda bra. Jorda skärmen också i kablen annars får man massa störning
Skriv svar