Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av GunnarW »

Jag har kollat lite snabbt och det har nog med hur postprocessorn är inställd att göra. Kryssrutan finns och det funkar klockrent till min Heidenhain, men ändrar jag till en standard Fanuc (dvs vanlig iso-kod) så blir det korta raksträckor ändå i den färdiga koden. Det jag testad är helix entry i en enkel ficka, 12mm fräs 15djupt enligt bild. Eller har jag missuppfattat vad ni talar om :?
Bild
Bild

Sedan är väl frågan om Mach3 klarar denna funktion, så långt har jag inte kommit i min studie av detta pgm.

Kollat att filterfunktionen påverkar INTE vad jag får ut i ISO, så jag tror fortfarande på postprocessorn.

Och jag kanske ska nämna att jag kör MC-X6, men det vi talar om har funnits i många år...
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av H.O »

Inga problem med helix i Mach3.
Enkel testkod:

Kod: Markera allt

G2 I5 Z-2 F200
G2 I5 Z-4
G2 I5 Z-6
G2 I5 Z-8
G2 I5 Z-10
G2 I5 Z-12
M30
Resultat:
Mach3 helix.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av GunnarW »

Då så, då är det bara att pilla i postprocessorn då... men den är ju specifik för det camprogram man använder.
Jag har för mig att Mastercams post har en rad där man kan ställa in detta, men jag använder än så länge bara min Heidenhain, så jag vet inte...

Sen testar jag bara att ladda upp en av de tidigare bilderna. De förra var länkar till en extern server. Föredrar detta forum det ena eller det andra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

Föredrar detta forum det ena eller det andra?
Bäst är det om bilderna ligger här lokalt, externt så finns risken att det försvinner/ligger nere mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Har experimenterat lite under kvällen och klickade i Line/Arc settings & Smoothing settings och upplösning på 0.005 så sjönk filstorleken på en helix körningen från 600 kb filstorlek till 30 kb.... Nu går det hur bra som helst! Nu nu ska det gå och köra dynamsikt med mach3.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Nu är encoder skalorna och drivstegen inkopplade mot pulsboxarna och testat med 1000 i acceleration och 4000 matning, X går väldigt tungt så det blir nog att stanna där. Imorgon blir det en del körningar i aluminium för att pröva hur allt fungerar :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Sitter och funderar lite hur det är om jag ska ha Backlash aktiverad eller inte undra hur det blir när jag kör closed loop men med skalan. Ni som har servo och mach 3 kör ni Backlash?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

I första hand ska/bör du lösa detta mekaniskt, hjälper inte det så bör du mäta dig fram till hur stort vändglapp du har och sedan kompensera detta i Mach3. Nu bör ju du kunna få detta kompenserat med dina glasskalor, frågan är bara hur mycket glapp du har och hur pass bra du kan ställa in detta så du slipper självsvängningar.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Går inte och spänna dom kulskruvarna jag har vad jag har sätt. På Y är de 0.07 och X 0.03. Z vet jag inte än. Vet att den är ojämnt sliten iaf. Ska pröva.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Mr3D »

Kan du inte köra "ball-oversize" på X och Y? Eller är även de ojämnt slitna? I Z spelar väl glappet inte såååå stor roll, du har tyngden från spindelhuvudet som gör att glappet alltid är på samma sida.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Aktiverade Backlash nu och hittade på en inställning på boxen som inte fanns dokumenterad så nu försvann overshootingen med nästan helt, tror jag.... Måste testa mer.

Börjar ställa ner accelerationen nu för maskinen står och gungar på hockeypulsarna.... Blir dax och spänna upp något snart och provköra och se om man får ut det man kör.

Från att kört systemet utan boxarna till att köra den med dom är det som natt och dag. Hoppas kunna få lite ork och skriva en manual snart och hoppas att någon vill prova en box på sin maskin.
Senast redigerad av Terho 7 september 2014, 18:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Mr3D »

Ska bli kul att se något provfräst!

Nått som vore intressant att se är hur bra det skulle fungera med servomotorer och dessa boxar.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Testade i aluminium, ska leta reda på mer aluminiumskrot så man kan prova mer :)

Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Mr3D »

Gick ju hur bra som helst. Men nästa gång tycker jag du ska ta allt i ett skärdjup men eventuellt mindre sidsteg om det inte går bra. Man räknar ju med hela pinnfräsen i skärdjup men bara ca 10% i sidsteg när man kör dynamiskt. Kör du mer i skärdjup styvar hela pinnfräsen upp sigsjälv, har jag märkt när jag fräst impax(ca 30hrc) går mycket tystare när man kör mer i skärdjup.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Tack för tipset ska prova det nästa gång :)
Skriv svar