Motorstyrning med sensor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Motorstyrning med sensor.

Inlägg av Groover »

Hej alla. Jag har ett problem som måste lösas.

Här är problemet. En motor ska köra enligt ett enkelt schema med två sensorer.

När sensor 1 går från 1 till 0 så ska motorn starta.
Sensor 2 kommer att gå från 1 till 0 och sensor 1 från 0 till 1.
Strax efter går sensor 2 från 0 till 1 igen.
När sensor 2 går från 0 till 1 igen ska motorn byta håll.

När motorn bytat håll kommer sensor 1 att byta från 1 till 0 och tillbaka. När sensorn växlar tillbaka från 0 till 1 ska motorn stanna.

Var det förståligt? Och är det möjligt att lösa utan att behöva använda en microprocessor?

Edit: liten bild för att förklara bättre.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det kan nog lösas med vanliga logiska gates men jag har inte tid att lösa det för dig.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Instämmer med Icecap, jag måste iväg till jobbet nu. :)


Funktionen för aktiveringen av motorn är ju att gate:a ihop sensor 1 och sensor 2 med en NAND-grind. Då får man ut en 1:a när motorn ska gå, förutom under pulsen då motorns ska vända håll. Då får man en 0:a. Växlingen mellan framåt och bakåt borde man kunna fixa m.h.a. en vippa.

Visst går det att fixa med enbart logik, det blir nog inte alltför komplicerat. Ovanstående resonemang kan kanske ge lite tips i alla fall.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Tack, efter att ha stirrat på problemet ett par timmar så gav jag nästan upp. Behövdes lite fräsha åsikter. Fick en massa andra ideer under tiden och nu blir det nog en PIC i 12C5xx serien som styr det. Då skulle man kunna programera den att ta emot olika styrsignaler och då kunna utföra bestämda grundmönster. Det är alltså en liten del i ett större sammanhang och det var därför jag inte från början ville använda microprocessor.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Såja, knopade ihop ett schema som jag tror skulle funka. Upptäkte att motorn kommer att stanna när den ska byta håll om jag inte la in en sensor till där.


Bild

Schemat är såklart inte färdigt för bygge utan bara principen för hur det ska funka. Mostånd, värde på komponenter förutom logiken mm får såklart räknas ut och läggas till.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du kommer att få problem med PNP-transistorn högst upp i schemat som aktiverar motorn, om du använder logik i 74-serien (eftersom de jobbar med 5V). Antingen lägger du motoraktiveringen på (-)-sidan av H-bryggan (en FET skulle passa bra här), eller så går du över till 4000-logik som kan drivas med 12V.

EDIT: Såg nu också att du kopplat ihop utgångarna på 7404a och 7404c. Detta fungerar ju bara om de alltid har samma logiska utsignal, i annat fall kommer du att driva dem mot varandra.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Gjorde ett med detaljerat schema nu när jag sitter vid datorn.

Skulle dioderna på 7404 A och B motverka att de arbetar mot varandra?

http://upload.slackersdelight.com/schema.png
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, det borde fungera.
Du kanske borde sätta ett pullup-motstånd till +12V på basen på Q9, så att den inte hänger i "luften" när Q10 inte leder. Kopplingen Q9-Q10 blir nog annars väldigt störkänslig eftersom Q9 är en darlingtontransistor.

EDIT: Sedan tycker jag att H-bryggan ser lite märklig ut vid en första anblick. Nu är jag ingen expert på motordrivningar, men det finns ju flera här på forumet som hållt på mycket med H-bryggor.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

H-bryggan ska tåla 40V 400mA tror jag. Ärligt talat så "lånade" jag den från ett annat schema så det ska förhoppningsvis vara rätt. Fast jag behöver inte några 40V i min koppling.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ok, då fungerar den säkert. Pullup-motståndet på Q9 bör du nog sätta dit i alla fall.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Kan 10Kohm vara lagom?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, 10k blir nog bra.
Skriv svar