Interface till cnc maskiner

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Interface till cnc maskiner

Inlägg av Hempe »

Är det bara parallell porten som gäller för att köra hemmabyggda cnc maskiner. När jag kollat runt på olika programvaror verkar de bara stödja parallellporten. Finns det inga man kan köra med seriport eller USB och ha en extern processor som styr maskinen?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jo då, alla mer avancerade CNC-program har seriellutgång, men det blir lite svättigt för en microcontroller att hantera 3-5axlar samtidigt i realtid!. Så för hobby bruk finns det ingen anledning att krabba till det, i & med att steg/servo drivarkorten styrs med stepp/dir pinnar!.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla in nya GECKO 200X serien, usb ansluten 'pulsgenerator' som i sin tur lämnar ut vanlig step/dir till motorkorten. Info kommer att finnas där så snart kortet släpps. http://www.geckodrive.com
Det finns annat 'matnyttigt' att läsa på deras support sidor, ladda ner deras 'white papers' och läs på.

Idealisk kompanjon till Mach3. Detta släpps inom en snar framtid, mera om detta senare på mina sidor.

Finns andra seriellt styrda pulsgeneratorer men inget som jag 'supportar'
bl.a DeskCNC.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag kör med linistepper-kort som är paralellstyrda. Det går att bygga serie-interface om man vill men varför krångla?

http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm

Upp till 3A per fas, de kostade ca 700:- för alla tre inklusive frakt och komponenter. Det sitter en PIC på varje som ger olika modes:

Supports the standard modes:
200 step - full step
400 step - half step (with Full Torque)
1200 step - microstep 6th!
3600 step - microstep 18th!

9 current levels, 3600 steps,
with linear ramping!

And some hard to find "magic" modes:
NO STEP - stepless operation via constant current linear smoothing
High-Torque half stepping
low power "hold" mode

Det är open source sp schema och programvara är gratis för den som vill labba.

/d
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om man nu ska välja unipolära motorer så bör man titta på moderna chopper-drivers så man slipper att ELDA upp all enegri. Stort och klumpigt blir det med dessa STORA kylflänsar och fläktar. Ej heller får du ut någon kraft till större motorer. Linisteppers fungerar visst men det finns modernare lösningar som inte kostar skjortan, ta 4AUPC från HobbyCNC tex. eller Xylotex nya unipolär driver som bygger på samma drivkrets.

Bipolärt + driver med mikrostegning + vanligt nätagg = mest för pengarna!

Men, klarar man sig med 1.5A för att driva prylarna så OK
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har lite funderingar på stegmotorstyrning till samma sak som alla andra vill ha dem till, CNC. Har två Moons 23HS2014 bipolär tvåfas stegmotor. 1,5 A, 4,05V per fas, segvinkel 1,8grader 7,6mH per fas. Skulle dessa gå driva och duga tro ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Att få fart på dom är inget större problem, frågan är vad du ska hänga på dom? Är dom 'stora' nog för att klara av det du vill?

Vill du bygga styrkorten själv från scratch eller byggsats alt färdigbyggda? Om inte vad många slantar vill du lägga ner på kort/motor?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Köper gärna korten hel eller halvfärdiga, men mer än dryga tusenlappen vill jag helst inte betala för styrkorten, så måste väl bygga själv antar jag. Jo, momentet skall nog räcka till min lilla maskin. Man får offra lite speed för att få det starkt nog. Känns som om stegmotorer med högre moment blir lite svettiga att driva till rimliga pengar..
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

tecno: 4AUPC verkar prisvärt och effektivt! Jag ska kolla på det nästa gång jag bygger.

tack för tipset!

/d
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

bengt-re skrev:Köper gärna korten hel eller halvfärdiga, men mer än dryga tusenlappen vill jag helst inte betala för styrkorten, så måste väl bygga själv antar jag. Jo, momentet skall nog räcka till min lilla maskin. Man får offra lite speed för att få det starkt nog. Känns som om stegmotorer med högre moment blir lite svettiga att driva till rimliga pengar..
Stämmer bra att det blir allt svettigare slantar ju mer man krama ur motorerna. Till min fräsmaskin har jag Gecko's som ju klarar upptill 80V och hela 7A. Portalen som jag håller på att få klar kör jag nu med kort baserade på Nationals LMD18245 http://www.embeddedtronics.com/microstep.html korten har jag köpt från dessa bröder i USA.

Nu är det så att jag förmodligen kommer att byta till Gecko's till denna maskinen också, så då blir dessa kort till över och därmed till salu om du är intresserad. Monterade på kylfläns, pris vet jag ännu inte riktigt vad jag vill ha för dessa dvs 3st. men troligen släpper jag dessa för 1000/st kompletta med kylfläns. Bara kretsarna från Elfa kostar 595/kort + allt annat. Köper du korten + PIC från USA så får du punga ut minst $30/st och då är man uppe i dryga 800 spänn + alla andra komponeter osv...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

dar303 skrev:tecno: 4AUPC verkar prisvärt och effektivt! Jag ska kolla på det nästa gång jag bygger.

tack för tipset!

/d
Sulass köpte min 4AUPC kontroller som jag hadde till salu, den bidde för klen för mina behov. Annars hadde jag INTE sålt den. En bra kontroller för unipolära motorer.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Det är nog riktigt att köra med parallellporten när jag tänkt efter lite. Man kan eller bör iaf inte använda den till något annat än cnc maskinen. Har kollat lite på linistepper korten förut men när jag såg 4AUPC korten tycker jag de verkar trevligare.

Har förresten en del andra frågor om styrningen, kanske ska starta en ny tråd men jag tar det här.
Steppar man fram positionen på borren eller fräsen till något typ av utgångsläge innan varje körning eller har man nån specifik punkt på kortet som man placerar över någon viss punkt och en viss vinkel på fräsbordet?
Måste man göra likadant varje gång man byter fräs för att maskinen ska veta hur långt frässtålet är?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

bengt-re skrev:Jag har lite funderingar på stegmotorstyrning till samma sak som alla andra vill ha dem till, CNC. Har två Moons 23HS2014 bipolär tvåfas stegmotor. 1,5 A, 4,05V per fas, segvinkel 1,8grader 7,6mH per fas. Skulle dessa gå driva och duga tro ?
Om du tänker hålla dig till dessa motorerna, så rekomenderar jag att du bygger en drivare med L297 & L298 kretsarna!. Dom pallar leverera upp till 2A per lindning "chopprat"!.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En 'liten' nackdel med L297/298 är att du inte får microstegning, kanske något att sätta bakom örat och fundera ett tag.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jo, det beror ju på vad man har tänkt att använda för stigning på driftstängerna!. har man en stigning på 1mm så vid halvsteg blir upplösningen 2,5 tusendelar, vilket borde räcka till gått & väl för hobby bruk, & även 1hundradel som man får vid 4mm stigning!.
Skriv svar