Köprecension av 40 W Laser från Kina

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av hyperion »

Ang CorelDraw, när du har öppnat filen som du gjort tidigare och den ser ut som du visat på bilden till vänster, där linjerna är lite tjocka, markera allt och ställ in linjebredden till "hairline". Sen kan du även prova att använda funktionen "Join Curves" när du har valt allt. Testa inställningarna Gap tolerance: 1,0mm och Radius: 10,0mm och tryck Apply.

Det är vad jag måste göra när jag öppnar en DXF fil skapad i SolidWorks då Solidworks inte knyter ihop sammanhängande former såsom en rektangel utan behandlar den som 4 linjer. Detta är säkert en inställning jag missat men det är inget jag stör mig på.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av mippen »

Tycker det är märkligt att samma orginal i inkscape fungerar ra.
Just nu kör jag via incskape och lägger upp jobben där.
Copy paste in i Corel för att komma åt lasern.. Jäkligt synd att lasern inte har en generisk printer driver.

Skall testa att köpa batterivatten tror jag.. har lite "slembildning" som får rensas ut...
Största problemet dock är att vattnet snabbt blir varmt när man kör ngn timmes körning.
Går åt ett par kylklampar men då håller det ialla fall tempen bättre.
SnoWFreaK
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 februari 2012, 01:51:30

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av SnoWFreaK »

Lite sent svar på de försöken med PCB och lågwatts laser( som inte klarar bränna koppar ), pudra skrivartoner på ett rent pcb kort utan uv lack på.
Kör programmet så att den bränner fast tonern på kopparn där kopparen ska vara, dvs inte invertera för att bränna bort det som är runtom det man vill ha kvar.
Sedan är det bara att etsa och sedan slipa eller tvätta bort tonern med aceton eller så.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av mippen »

Är det någon som själv har kört, eller har sett, någon lösning för att "gravera / etsa" porslin?
Glas går som bekant bra men skulle vilja skapa ett par kaffemuggar med graverat motiv.
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av markusp »

Är själv på g att köpa en lasergravör. Min tanke är att gravera både trä, plaster, bergarter och metall men jag har hört mig för och det verkar som att 40w co2 inte är lämpligt till metall? Hur är det med 455nm laser? Jag har hittat en på 5.5mW 455mn som de påstår skall funka att gravera mjuk metall, tror ni att denna även kan gravera marmor och andra bergarter? Eller måste man upp i +40w för detta? Kan det vara så jävligt att jag skall behöva köpa en av varje? Hur är det med 50w laser? Vilken kapacitet har den till mina projekt tror ni?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av Meduza »

Ingen av de våglängderna är särskilt bra på metall, (och 5.5mW 455nm graverar du inget med, hoppas du har skrivit ett "m" för mycket)

455nm är en synlig våglängd, och tänk dig att du tar en ficklampa och lys på metall, då kommer den allra största delen att reflekteras, inte absorberas, därav att det inte fungerar att använda den för att gravera metall. CO2-laserns 10600nm absorberas inte heller särskilt bra och är därför rätt dålig på metall. (och ska jag vara ärlig är 455nm ett riktigt dåligt val för gravyr på alla punkter förutom priset)

Är det gravera metall du är ute efter så är det YAG-laser på 1064nm du vill ha, den absorberas enormt mycket bättre i metall och graverar riktigt bra (men är å andra sidan inget du skär med)

Så ska du verkligen kunna gravera allt av det du nämner så behöver du iaf både en CO2 och en YAG-laser.
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av markusp »

Fick med ett m för mycket, 5.5w ska det naturligtvis vara, jag har hittat ytterligare ett projekt på kickstarter där de påstår att deras 3.3w laser kan gravera i mjuka metaller (antar att de menar silver, koppar o dylikt). För övrigt verkar den maskinen jävligt intressant, 3d printer, cnc, pcb etsare samt laser gravör! Fundrar starkt på att backa detta projektet men har tidigare idag backat en 3d-skrivare och en 3d-skanner så jag håller lite på mig nu...

Tillbaka till allvaret, en YAG-laser låter som avancerade saker, i vilket prisintervall ligger dessa och kan man hitta en "mini eller desktop"-variant då jag vill ha en maskin som är någorlunda portabel!
Lyckas inte hitta ett skit på ebay, google eller aliexpress...

40w co2 laser skall funka till allt jag räknade upp förutom metall. Kanske får lugna mig med metall-biten ett tag och köra på den enklare 40w från Kina!

Men vad tror ni om 5.5w lasern, är den helt värdelös eller kan man ha den till enklare saker som trä- och plastgravering?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av Meduza »

Jag skulle säga att skit i 5.5W lasern och köp en 40W CO2-laser, vill du köra på metall så får du nöja dig med att köra med LMM-sprayer som tex Thermark (http://www.thermark.com/).

Jag vet inte vad dom syftar på med "Soft metals", men jag har väldigt svårt att se att du skulle gravera silver eller koppar med den eftersom det är två av de absolut svåraste metallerna att gravera med laser då dom både är väldigt reflektiva vid dessa våglängder och leder bort värme sjukt bra, jag skulle vara jävligt tveksam till detta påstående om de inte kommer med tydligare information.

Sen ogillar jag starkt många av de kickstarterprojekt som har dykt upp med blåa lasrar, konstruktionerna är nästan alltid öppna utan skydd trots väldigt höga lasereffekter på synliga våglängder, och alla som vet hur lite lasereffekt som krävs för att ge dig livslångt bestående ögonskador inser att dessa bör användas med skyddsglasögon på i ett låst rum utan fönster så att ingen utan korrekt skyddsutrustning kan bli exponerad till reflektioner från lasern (vilket tillverkarna är väldigt dåliga att informera om...)

YAG-lasrar är mycket riktigt rätt dyra nya, men du kan hyfsat ofta komma över begagnade gravyrhuvuden för under 20k, kolla tex denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=67823
Det är inte heller något du har på skrivbordet hemma :-)
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av markusp »

Tack som fan för infon Meduza :) Det fick mig att backa från Kickstarter-projektet, tror att anledningen till att jag inte hoppat på det tåget än är att jag tvivlat på maskinens kapacitet. Låter det för bra för att vara sant... brukar man ju säga!

Några planer på att skära i metall finns inte än, jag har beställt en cnc för det ändamålet. Möjligen kommer jag att skära i akryl och trä med maskinen men det är inte helt säkert.
Är det någon som provat att gravera titan med en laser? Jag kan tänka mig att den är rätt så jävligt men titan lär ju inte reflektera värst mycket i alla fall? Hårt och segt är det förvisso men jag jobbar en del i titan och jag anodiserar en del smycken i olika färger, hade varit en trevlig bonus om det även går att gravera.

Men en 40W ska jag beställa hem, är de svåra att komma igång med? Jag vill gärna ha en maskin som i princip är redo att användas direkt jag får hem den, att sätta ihop kylning och dylikt förstår jag krävs men jag vill gärna kunna komma igång ganska omgående med gravering.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av mippen »

Men en 40W ska jag beställa hem, är de svåra att komma igång med?
Man får lite vad man betalar för... och det gäller även dessa 40w lasrar.
Helnöjd med min men det är inte "tryck på print" i något program. Är en hel del pyssel.
Beror på hur mycket energi och ork man har men för budget priset på en 40w så får man räkna med en hel del pill.

Men visst. man lär sig men det är inte att tuta igång efter 5min inkoppling.
Är man helt främmande för att behöva lägga ner en hel del energi på att prova sig fram så är det nog att ta fram plånboken.

Tex:
Om den släpps ordentligt så kommer det nog bli en till jobbet då den är lätt att jobba med = många kan nyttja den utan massa förkunskaper.
Kostar dock en rejäl slant i jämförelse... >$2500
Men med tanke på enkelheten och supportprogramvaran så är det helt klart en bra produkt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har en vacker Julgran!
Här är dem stående framför en vacker bild från en Sef medlem.
Julgran.jpg
Den är skuren i en maskin (utanför Helsingborg) som inte har stor beläggning!
Hur kan man dela på resurserna?
Skulle gärna vilja dela på en resurs!

PS/ Att det står ett utsug där är för att förklara dimensionen /DS

PS2/ Man behöver inte äga allt som är vackert eller bra /DS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av ghost_rider »

Tjusigt!
Hur tjockt kan de köra??
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av eeedis »

Jag har ju inte kört så himla mycket med min Kina-maskin, men har tyckt att den har gått sakta när man graverar. Har inte forskat så mycket i det, men den har skött sig bra hittills ändå. Gjort lite skyltar och liknande.

Men bytte dator i somras och nu i helgen var det äntligen dags att ta tag i installationen av Lasern. När jag sedan fick igång allt så blev jag vääääldigt glad, för helt plötsligt så gick den i upp till 320mm/sekund så nu känns den som en ny maskin helt plötsligt :shock: :lol:

Passade på att köpa lite prylar att "lasra" på när jag beställde dekalfolie från http://www.signcom.se senast, blev lite testprylar, men helt plötsligt är man sugen på att beställa mer :vissla:
markusp
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:09:07
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av markusp »

mippen: Tack för länken, den verkar ju ganska trevlig och väldigt enkel att komma igång med. Vad skall man skylla på för att köpa en sådan till jobbet tro...? :D

Läste att den kan gravera i titan vilket för mig är extremt intressant, är det någon som provat att göra detta?

Är det stor skillnad på 40w och 50w lasermaskin? Jag kan ju räkna ut att 50w är kraftigare rent matematiskt men hur pass mycket skiljer sig dessa åt när det gäller kapacitet på olika material?

Jag kör med den kinesiska, jag har inget emot att pilla lite innan jag kommer igång och skulle det vara krångel så verkar en hel del härinne ha koll så det är bara
att fråga. :)

Jag har inte plats med en sådan pjäs i lägenheten och grannarna skulle säkert ha synpunkter på om jag smäller igång med ett projekt sent på kvällen, vilket jag mycket väl kan få för mig så jag kommer att ha den ståendes på jobbet så varför inte "snacka in" nödvändigheten med denna maskin (faktum är att vi tillverkar en del grejer själva så helt orimligt är det inte).
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av lond »

Välj en med en så stor arbetsyta som möjligt till storleken på maskinen.

/// Marcus
Skriv svar