Titta vad jag fick!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Titta vad jag fick!

Inlägg av Eson »

http://www.galilmc.com/products/legacy/dmc1000.html
DMC-1040, ISA Bus 4-axis

Min bror som gjorde sitt examens jobb på Stanford University fick, av en professorerna där, ett stegmotor & servokontrollerkort!

Professorn fick höra talas om vårat projektarbete som var en kass plotter och beslöt sig för att ge oss ett 15.000krs kontrollerkort. Snacka om att man föll av stolen när man hörde det.

Plottern skäms jag för och nu när jag fick detta + att jag går ut gymnasiet om ett par veckor så skulle jag vilja ge mig på en riktig CNC-fräs. Den ska vara så precis att man kan fräsa egna små hobbymotorer som är min passion (som jag aldrig kunnat ägna mig åt) dvs, nogrannhet ner till tusendelar. Jag hoppas att min nya elektronik klarar av detta, kan ni svara på det?

Och dessutom undrar jag om jordade uttag är ett måste för att inte förstöra nått, jag har inga i mitt hus. :( Bilder på kortet kommer snart.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Kul!.
Men det är ju inte elektroniken som sätter gränserna utan den mekaniska delen!. Steg / Servo Motorns upplösing & vilken stigning du har på kulskruvarna eller liknande!.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Jo precis, du vill kunna skära på 1/1000 del(ar) av en mm.

Jag hoppas du har mycket pengar, och/eller en liten verkstad med bra maskiner.

"Riktiga" cnc-maskiner som kostar upp till några miljoner har svårt för att gå ner till så små toleranser (tror jag, har inte kollat så noga). Iaf. dom som jag pysslar med.



Fint stegmotor & servokontrollerkort du fick :).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det blir många saker att tänka på om du skall ha den upplösningen på mackapärn... Förutom noggranhet och glappfrihet i kulskruvar och liknande så blir kraven på vibrationsfrihet och stadga i stativet enorma plus att du nog måste börja räkna med temperaturutvidgning av materielt du fräser då fräsningen ger värme i materialet vilket för det att röra sig.... Men sika mot månen och nå till trädtopparna iaf... ;) Har för mig att riktigt noggranna maskiner mäter med laser kontirnueligt för att ge en kalibrering och kontroll under hela förloppet. en 1/1000 mm är inte mycket..
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Kanske tusendelar var att ta i. Men på förra årets hobbymässa här i sthlm så var det en kille som byggt sig en CNC-fräs baserad på http://www.rcmodels.net/cnc/hobby/classic.html och elektronik från http://nc-step.de/, den hade en noggranhet på 1/100-del. Hela bygget gick på 5000kr, då var det elektroniken som kostade mest. Jag kommer inte ihåg vad han hade för skruvar, men det var inga kulskruvar.
Senast redigerad av Eson 15 maj 2005, 18:20:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Men med en lagom stigning & några stegmotorer, så blir upplösningen inga problem. De jobbiga är ju hela bygget i sig med stabilitet, glappfrihet & allt som det innebär!.
Själv har jag 6 tusendelar på X & Y axeln och 2 tusendelars uplösning på Z-axeln!.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, man måste skilja på upplösning och noggranhet... Det är likssom inte samma sak...
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Det vet jag så klart.
Motorerna jag har hemma har 1.8deg/step, 18V, 0.27A 2-Fas, mer ver jag inte.
Killen på hobbymässan använde 4st kullager för att induviduellt kunna justera X och Y axeln.
När man skruvade ihop kullagerna så klämde den åt rundstaven så att den tvingades upp och ner. Liknande konstruktion finns på mitt ritbord.
Se bild:
Bild

Btw, vad kallas de snea kullagerna, koniska kullager är det inte.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Di har gjort en liknande lösning på min maskin, fast där är det 3st vanliga kullager som är satta med 120graders förskutning, & det ena lagret är sjusterbart för att döda glapp!. Så det lär nog funka fint!.
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Skulle inte tro att du kommer att behöva jordade uttag när du ändå inte använder 230 i din maskin. du använder en trafo eller switchat aggregat för att få lämplig spänning.

/Hogge
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Ingen aning om vad trafo eller switchade nätagg är dock, har tänkt fokusera på konstruktionen nu.

Men jag skulle vilja ha lite länkar till affärer som säljer aluminum (solid som profiler) och kullager som jag visade i bilden. Har sökt men hittar inget.

Jag läste på specifikationerna om kortet (http://www.galilmc.com/catalog/catlegacy.pdf) och då står det "Power requirements: +5V 750mA, -12V 40mA och +12V 40mA"

Betyder detta att jag bara kan använda motorer med max 24V (-12V + +12V)?
Det kommer jag väl inte långt med i en CNC-fräs :cry:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det låter nästan som om det behövs externa transistorer för att driva motorerna.

Finns det inga exempelkopplingar?
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Det finns inget man kan koppla in extern ström i. Troligen tar den allt från ISA-porten.

Galil som företaget heter som gjort kortet säljer Server Amplifier. Mitt dotterkort ser precis likadant ut, men den övre delen saknas det komponenter, kanske inte är så svårt att löda dit? Kan man använda serverförstärkare till stegmotorer?
Skriv svar