Två servo & en basic stamp2!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bante
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 maj 2005, 18:56:44

Två servo & en basic stamp2!

Inlägg av Bante »

Hej allihopa!

I ett hemmabygge har jag kopplat två servon till min Basic Stamp 2, och två potar ( en joystick ) för styrningen. Strömmen och signalerna till servona åker genom en 5polig DINkabel på ca 2 meter. Servona delar på plus och minus i DINkabeln, och Stampen har en egen strömkälla.

Här är problemet.

När båda servona är inkopplade, så svarar inte servo nr1 emellanåt på joystickens rörelse. Men när jag kopplar bort servo nr2, försvinner problemet. Det är precis som om dom stör ut varandra. Vad kan detta bero på? DINkabeln kanske inte klarar av att levera tillräckligt med ström till båda servona? All tips och hjälp är välkommen!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, möjligen. Vad är det för kabelarea då ? Servon drar inte så satans mycket, men ett par hundra milliamp för de lite störe, så visst är kabeln väldigt tunn så kanske det blir problem. Tror snarare ändå på glapp kontakt eller något liknande. Testa att koppla av matningen borta vid servona med en e-lyt och en polyesterkondig paralellet, är det dippar på matningen så bör det ta bort problemet. Annars skulle jag rekomentera att mäta vid servona för att se hur mycket det dippar vid belastning. Fram med scopet och mät !
Bante
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 maj 2005, 18:56:44

Inlägg av Bante »

Idag mätte jag strömmen på DINkabeln och det visa sig att strömmen kunde sjunka till 2V emellanåt. Inte bra, så jag kopplade två extra, grövre sladdar för plus och minus. Då försvann strömdippen, men problem med förlorad signal kvarstår! :S

Vad är det jag missar här? Är det så att jag måste förstärka signalen från Stampen på nått sätt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ström mäter man i ampere inte volt. Det är spänningen du pratar om.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Blanda inte ihop ström och spänning.

Har strömkällan till Stampen samma jord som den till servona? Det måste den nämligen ha.
Bante
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 maj 2005, 18:56:44

Inlägg av Bante »

Hoppsan! .. joo, jag menade spänning och skrev ström .. hehe .. my bad! :)

Jodå, servona och stampen delar samma jord.

Men jag märkte en sak innan. Min 6v regulator var sketavarm. Jag antar att den inte pallar med o driva båda servona. Dom kunde tillsammans lätt dra 2A, och det tycker nog inte regulatorn om, som ska klara av 1,5A.

Jag testade koppla en in en extra strömkälla till det ena servot och då funkade allt som det skulle. Jag ska testa imorrn att koppla in en extra regulator så varje servo har varsin. Snälla funka då .. ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Testa med en kylfläns på regulatorn.
Skriv svar