Robotbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

om man vill lära sig är det väldigt smidigt om man bygger en sån, man behöver bara en liten aluminiumbit som man bockar och sedan skruva fast två servon. Hjulen kan man köpa lr göra själva i nåt material. Där bak kan man ha en stödpinne lr nåt liknande. Väldigt enkelt

Programmera Basic är inte svårt, det är i stort sett engelska. Allt bygger nästan på:


Main:
If Simon = 1 then Sverige
goto main

Sverige:
Simon = 0
goto main

ett helt meningslöst program men ändå :D Men om du lär dig java så är det ju bra att köra den i utbildningssyfte.

btw, hur gammal är du?
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag är 18 går i 2an på IT-Gymnasiet..

Jag kan ganska mycket programmering så jag är inte så orolig för programmeringen. Det är iof webprogrammering (php, asp osv) men jag förstår ju ändå grunderna. IFsatser, loopar och sånt

Men jag har hört talas om att man i vissa programmeringsspråk måste använda nåt som jag tror hette pekare och det verkar svårt.. men den koden du skrev verkar ju inte så hopplös..

Jag får ta och köpa mig grejjerna nu så att jag kan börja leka i sommar så kanske jag kan göra det som projektarbete till hösten.. :)
Det skulle ju vara trevligt. Har ganska många kunniga lärare på skolan som har gått på olika chalmerslinjer och jobbat lite med chalmers robotar. Dom borde kunna hjälpa mig till hösten men jag vill ju börja nu.. Det verkar skoj med robotar. :D
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

den här sidan postade jag i en annan tråd men ser att den passar bra här också. http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/index.html

Det är en sida där det står hur register, portar, tabeller och liknande fungerar. Nu är det där till AVR kretsar, men PIC och AVR är uppbyggda på samma sätt men har olika kommandon och namn på register. Om du går in på "Beginner's introduction to AVR assembler language" och sedan börjar läsa vid "Register" och neråt. Samtidigt kan du ju snappa upp lite information om AVR Assembler också ;)

Jag skulle vilja göra en guide men jag har inte tid med det, det kanske kommer i sommar om du har tålamod att vänta :D

Det jag skrev i förra inlägget är alltså det enklaste man kan göra i Basic, alltså till BasicStamp. Sen kan du ju läsa i den där andra tråden "Programera Roboten" om du vill se hur man programmerar riktig PIC Assembler.
Kul att du är intresserad av robotar. Vi behöver fler intelligente människor här i Sverige :D
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

tackar.. ska läsa det. men du får gärna skriva en guide i sommar. det är alltid bra att ha en nybörjarguide även när man börja kunna saker litegranna.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Men vad är det nu egentligen som jag behöver till min robot?? Nu har jag ju börjat fatta biten med mikrokontroller och så och vet att jag behöver en sån men jag behöver ju lite andra saker också. Någon som kan göra ihop en liten lista med bra motor, experimentplatta och såna saker. Gärna bra tips på var man kan köpa grejjen också. Jag tänker köpa antingen en BS2 eller JavaStamp så det är bra om dom passar till den.

Sedan så skulle det vara bra om jag fick tips på någon bra komponent som är lätt att stoppa in i roboten så att den gör något. (vänder om den krockar eller nåt)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

om du kollar lite noga på förra sidan så finns det en länk till robotshop. heter typ lls.se/mux. Där står typ allt som behövs. Budgetroboten är typ det billigaste man kan hitta. Kolla också runt lite efter Boe-bot. Där står också lite. Men annars får du sitta och experimentera lite, man lär sig mest av det.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

basic är väldigt simpelt och lätt att lära sig :) kul och lätt att experimentera med och det är väldigt logiskt språk!
Skriv svar