CNC-fräs design och funderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av thewho »

Hejsan, sitter här och ritar lite på en ny större fräs :)
X=500
Y=300
Z=300
Byggmaterial: Mestadels Epoxygranit och stål
Linjärlager från "linearmotionbearings2008" på ebay .
Kulskruvar från samma säljare.
Lägger in bilderna (för stora) som länkar ifall någon sitter med en liten skärm och en gammal webbläsare :wink:
http://i1186.photobucket.com/albums/z36 ... /Frs_1.jpg
http://i1186.photobucket.com/albums/z36 ... nativZ.jpg
http://i1186.photobucket.com/albums/z36 ... ativZ2.jpg
Kraven jag har på fräsen är att det till viss mån ska gå att fräsa stål. Ex. 10mm HM fräs, full bredd, 0.5mm djup
Och i aluminium vill jag kunna mata på ordentligt, samma ex. som ovan fast 2-3mm djup
Snabbmatning 4m/min?

Och nu har jag lite frågor till er som kan och har erfarenhet :D
1. Kan designen förbättras på något vis? Jag tycker X/Y delen bygger väldigt i höjd
2. Kommer linjärskenorna (SBR20 från ebay) klara vad jag vill?
-Stålbearbetning?
-Alu?
Drivelektronik, är det gecko som gäller i den här storleken och hastigheten?
Vill gärna klara mig på stegmotorer då servon är så dyra :(
Transformatorer har jag så det räcker och blir över :lol: fick tag i 7st 24V 20A transor idag :tumupp:
Andra synpunkter?

Ha det bra allehop, tack på förhand för eventuella svar :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: cncfräs design och funderingar

Inlägg av dar303 »

Hej,

Fint projekt!
Jag tycker att det ser ok ut men är lite skeptisk till SBR-skenorna vid tyngre bearbetning då det är en stålaxel som sitter förankrad med ganska få typ M5 bult genom en halvklen aluminiumprofil.
Jag skulle satsa på beganade eller överskotts THK, INA eller Borsch-Rexroth-skenor från forumet eller Ebay.

Angående motorer så är min spontana känsla att en G540 och de motorer som sitter på "Boris-fräsarna" (sök på forumet för bild/data!) funka på din maskin, mina motorer kom i osynk i 6000mm/min och böjde hela det 10mm tjocka stålbordet som en banan i sidled säkert en cm!
Det var med sådana rails och skruvar du beskriver.

48 volt är max spänning på en G540 så det kommer lite väl nära gränsen, är det 24V olikriktat så borde det bli runt 30V likriktat. Jag kör med 36V och det funkar bra på min maskin och är lagom långt från säkerhetsmarginalen. Jag har dock ett switchat agg som verkar ha lite ful utspänning så mina motorer surrar när de är still, ett linjäraggregat som du tänkte bygga är troligen bättre för ljudet i alla fall.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: cncfräs design och funderingar

Inlägg av thewho »

Jag misstänker att man måste bita i de sura äpplet och punga ut och köpa "riktiga" skenor :humm:
Jaha, är det därför motorerna surrar så jävligt när dom står stilla :o kan man göra något åt det eller måst man ha en ny linjär nätdel?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av Cano »

Du skulle få väldigt svårt att skruva fast vagnarna till bordet om de sitter mittför varandra.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: cncfräs design och funderingar

Inlägg av dar303 »

thewho skrev:Jag misstänker att man måste bita i de sura äpplet och punga ut och köpa "riktiga" skenor :humm:
Jaha, är det därför motorerna surrar så jävligt när dom står stilla :o kan man göra något åt det eller måst man ha en ny linjär nätdel?

En fet konding på 10.000 uf ska hjälpa enligt Mariss på Gecko men det hjälpte inte alls på min! Har en på 6000 också, ska testa parallellkoppling men har inga större förhoppningar, extremt ful utspänning eller stressat kortslutingsskydd spåddes på ett annat forum.
Fast det funkar och den fräser fint så det får vara, den står på jobbet och används inte så ofta så det gör inget.
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av H.O »

Håller med föregående skribenter, de runda skenorna är inte i närheten lika stabila som de profilerade. Dels för att dom sitter skruvade på en alu-profil, dels för att kulorna i bussningen löper mot en stång istället för i en "kanal" i skenan. Jag har postat denna enkla bild förut men här kommer den igen:
Bild
Anliggningsytan per kula blir mycket större på en profilerad skena vilket gör att den blir styvare/stabilare.

Försök, om det går, att flytta ner de två nedre "vagnarna" på Z-axeln. Helst skulle de var under spindelnosen eller ännu längre ner men jag förstår att det kan bli svårt.

En annan stor sak att ta hänsyn till är vad för typ av spindel du ska ha. Aluminium föredrar höga varvtal 10, 20, 30k rpm är inte ovanligt medan stål ska skäras mycket långsammare, kanske 1000-3000rpm. Det är inte lätt att uppnå med en och samma spindel. Att t.ex fräsa stål med en kina-spindel tror jag absolut inte på (men jag har inte provat). Att fräsa aluminium med en spindel som "bara" fixar ~3000rpm GÅR men det går jävligt sakta, speciellt med mindre verktyg.

Hur är stativet tänkt att konstrueras och monteras ihop?

Finns flera anledningar till att stegmotorer tjuter, billiga drivare är nog en vanligare anledning än rippel på matningspänningen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17099
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av AndLi »

Men är det inte det surret man ska kunna trimma in med de små trimpottarna för varje kanal?

Jag kör på ett 48V aggregat själv, men har inga tjutproblem, jag har ingen koll på vad det är för typ av agg jag kör, mer än att det väger multum.

Magkänslan säger att ditt bord kommer tippa och trycka upp den del du tänker fräsa i när du kör ut borden i ändlägena, men jag har ingen mer erfarenhet av de skenorna mer än när jag skruva ihop min boris fräs...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av dar303 »

Semi-OT men kanske bra för trådstartaren omhan väljer Gecko:
Det man kan trimma bort på G540 är ljudet vid låg fart, inte stillastående. Väger det multum är det linjärt med trafo, billiga switchade är lätta!
Är inte problemet med att köra 48V att man kan få högre spänning vid inbromsning och då bränna kortet, maxgränsen är 50V? Fast det finns säkert lite säkerhetsmarginal, har inte läst om nån som bränt det i alla fall så det funkar nog bra!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17099
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av AndLi »

Om gecko säger att 50V är okej som drivspänning utgår jag från att de klarar av att hantera den backspänning som kommer vid en inbromsning, det är ju inte direkt något ovanligt jag försöker göra med dem.
Mtp på deras rykte utgår jag från att det håller.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av dar303 »

Det var ingen kritik, jag bara läste "CAUTION! Power supply voltage in excess of 50 VDC will damage the G540." i manualen och vet att fenomentet back-emf existerar så beroende på motor och tillämpning så kanske man får akta sig, typ om man har stor massa i rörelse och ligger nära gränsen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17099
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av AndLi »

lungt ;)
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av thewho »

Tack för alla svaren, är på telefon nu men jag ska läsa igenom ordentligt när jag kommer hem
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av thewho »

Cano: Haha, de var de också :lol:
H.O: Tack för svaret :)
Jag vet att de undre "lagerparet" bör vara under ändan på fräsen, eller ändan på fräsen ska väl helst vara mitt mellan lagerbockarna?
Ang. montering och bearbetning så tänkte jag fyra ingjutna gängstänger (typ M16) i Z pelaren som går genom bottenplattan och muttrar på undersidan.
Och för att få dom monterade nära 90º så funderar jag om man skulle gjuta in stålbitar där Zpelaren och botten möts. Dom skulle isf bearbetas för att få en någorlunda rät vinkel :humm:

Men kom gärna med tips :) nu ska jag leta runt lite på ebay
mrchris
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 januari 2011, 22:57:05
Ort: Karlskrona

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av mrchris »

Hej

Har 6st nya superstarka INA vagnar till ett vrakpris:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=49113

Kan det vara nåt för dig?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: CNC-fräs design och funderingar

Inlägg av thewho »

Har kollat din annons tidigare :wink: men dom vagnarna är för stora tyvärr
Skriv svar