Smidig 4 Axis lösning.
Smidig 4 Axis lösning.
Satt o sökte lite ideer på en fjärde axel där man kunde både svarva o fräsa direkt i ett program
o snubbla över denna lösning baserad på en X2.. Gillar speciellt hur han löst låsningen av spindeln
med en pneumatik lösning (se hans andra videos).. Det ja inte greppar e hur han får till det i styr
programvaran, enligt hans egen utsago kör han Mach3. =)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Smidig 4 Axis lösning.
Läckert
Frågan är väl vad han har emellan Mach3 och servostyrningen, index puls direkt från axeln och enkoder på servot. Detta börde vara körbart i min CombiMill med KFlop/Kanalog, mao ett nytt projekt som det ska skissas på

Frågan är väl vad han har emellan Mach3 och servostyrningen, index puls direkt från axeln och enkoder på servot. Detta börde vara körbart i min CombiMill med KFlop/Kanalog, mao ett nytt projekt som det ska skissas på

Om man kikar på hans andra videos så ser man att det sitter en encoder på en skiva som spinner med spindeln, den skivan agerar även "bromsskiva" för den pneumatiska låsningen..
Han använder en spindel från en gammal svarv vad de verkar, version 1, har t.om den gamla gjutgods delen kvar.
Jag sitter o skissar lite på hur det hela skulle kunna se ut.
Vad de verkar så kör han Whale3 driver och DC servon iaf - han nämner till o med cncdrive i ngn av kommentarerna. =)
Han använder en spindel från en gammal svarv vad de verkar, version 1, har t.om den gamla gjutgods delen kvar.
Jag sitter o skissar lite på hur det hela skulle kunna se ut.
Vad de verkar så kör han Whale3 driver och DC servon iaf - han nämner till o med cncdrive i ngn av kommentarerna. =)
- tecno
- Kontakt:
Den 'bromsskivan' kunde jag bara se ett index hål på.
Det som han använt sig av är en 5C indexer och kan för enklare bitar vara en bra utgångspunkt.
Det om Whale hade jag missat, frågan kvarstår vad han har för controller emellan. Har mailat Steve och ställ frågor.
Det som han använt sig av är en 5C indexer och kan för enklare bitar vara en bra utgångspunkt.
Det om Whale hade jag missat, frågan kvarstår vad han har för controller emellan. Har mailat Steve och ställ frågor.
Om du bestämmer dig för o bygga en så e jag klart intresserad av o haka på. . 
Jag började sätta mig o skissa lite i mitt cad program, men e lite dåligt på sånt där med kullager storlekar, förspänning och andra saker man bör kunna för o bygga en spindel som kan rotera en 1000rpm iaf.. =)

Jag började sätta mig o skissa lite i mitt cad program, men e lite dåligt på sånt där med kullager storlekar, förspänning och andra saker man bör kunna för o bygga en spindel som kan rotera en 1000rpm iaf.. =)
- tecno
- Kontakt:
Det kommer att bli så men dit är det en bra bit innan jag kan tänkas börja ett sådant bygge.
1:a frågan blir väl hur stor material genomgång som behövs till spindeln och utgå från detta.
1:a frågan blir väl hur stor material genomgång som behövs till spindeln och utgå från detta.
Ja min tanke me detta var jue att fräsa/svarva och gänga AN kopplingar, så mitt fall behöver jag upp till typ 24mm i genomföring för o kunna göra dom större kopplingarna jag använder. =)
- tecno
- Kontakt:
AN koppling, vad är detta för nåt?
Ja säg 25mm genomgång blir ju en ganska så bastant bit med tanke på lagring. Sen kan man ju fråga sig om man kan nöja sig att tillverka från styckegods?
Ja säg 25mm genomgång blir ju en ganska så bastant bit med tanke på lagring. Sen kan man ju fråga sig om man kan nöja sig att tillverka från styckegods?
AN är en standard för självtätande slangkopplingar/rörkopplingar med kona. Standarden togs fram för amerikanska försvaret
http://www.everyspec.com/AN+SPECS/AN100+-+AN999/
Men används frekvent inom bilsport i dagsläget för bränsle, vatten och olja.. Då man får en fullt demonterbar slinga.
AN finns både som kona med gänga och rak gänga.. som exempel på denna adapter, http://www.summitracing.com/parts/AEI-15610/
Men den vanligaste användningen är dessa: http://www.summitracing.com/parts/MRG-S6/?rtype=10
Innanför "muttern" finns det en flänsad kona som en slang pressas över och sedan går muttern på och komprimerar slangen mot konan så den sluter tät.
Den skruvbara änden har sedan en invändig kona som sluter emot en skruvkoppling, iom dom är av sk. "swiwel" modell så är det enkelt att få dom och passa
in överallt och sedan bara dra fast dom i en viss position som inte är baserad på gängan. =)
Poängen här är att det är en demonterbar produkt som inte kräver limning eller liknande. nackdelen e väl att dom e skitdyra. ;D
gjorde väl över med en 16st bara på bränsleslingan och returen här sist. Och tänkte dra i såna där på allting annat med för dom är enkla o jobba med, men dyra o köpa.
---
Ja jag sitter o kikar lite på ebay om de går o hitta ngt befintligt, typ ett gammal svarv huvud eller liknande som man kunde utgå ifrån hade jue vart de bästa.
http://www.everyspec.com/AN+SPECS/AN100+-+AN999/
Men används frekvent inom bilsport i dagsläget för bränsle, vatten och olja.. Då man får en fullt demonterbar slinga.
AN finns både som kona med gänga och rak gänga.. som exempel på denna adapter, http://www.summitracing.com/parts/AEI-15610/
Men den vanligaste användningen är dessa: http://www.summitracing.com/parts/MRG-S6/?rtype=10
Innanför "muttern" finns det en flänsad kona som en slang pressas över och sedan går muttern på och komprimerar slangen mot konan så den sluter tät.
Den skruvbara änden har sedan en invändig kona som sluter emot en skruvkoppling, iom dom är av sk. "swiwel" modell så är det enkelt att få dom och passa
in överallt och sedan bara dra fast dom i en viss position som inte är baserad på gängan. =)
Poängen här är att det är en demonterbar produkt som inte kräver limning eller liknande. nackdelen e väl att dom e skitdyra. ;D
gjorde väl över med en 16st bara på bränsleslingan och returen här sist. Och tänkte dra i såna där på allting annat med för dom är enkla o jobba med, men dyra o köpa.
---
Ja jag sitter o kikar lite på ebay om de går o hitta ngt befintligt, typ ett gammal svarv huvud eller liknande som man kunde utgå ifrån hade jue vart de bästa.
- tecno
- Kontakt:
I värsta fallet så kan du alltså tillverka från försågat material (visst, lite mera spill) och använda dig av nåt byggt på ER32/40 så blir ju inte lager/hus så vulgärt stort.
Vad har du för fräs som du ska köra detta i?
Jag kom att tänka att jag har en stomme med MK2 som jag kunde göra en mindre variant av med någon ER??
Vad har du för fräs som du ska köra detta i?
Jag kom att tänka att jag har en stomme med MK2 som jag kunde göra en mindre variant av med någon ER??
Jag har en halvägs konverterad BF20L.. ska byta till kulskruvar här och göra det "ordentligt" nu tänkte jag.. Sista rycket innan domedagen.. Eller ja jag har tröttnat på att handveva. ;D
- tecno
- Kontakt:
OK, då är det ju inte läge fär något vulgo bygge. Kolla på Sherline och deras spindelhus, kanske nåt att använda?
nee inte direkt men en ER32 borde gå o montera upp iaf om man e lite kreativ.. Och förankrar fräsen ordentligt =)
Hej
Kanske ett Spindelhus från en Sieg C2/C3 svarv kan vara ett alternativ.
Går att köpa som reservdel från ex. Little machine shop i USA för rimliga pengar. http://lmscnc.com/2299
Då får man en MT3 spindel med i paketet, klarar inte 25 mm men man kan använda en riktig svarv shuck eller Er chuck beroende på vad man vill göra.
Jag har sett liknande byggen baserade på detta spindelhus i USA.
/Lasse
Kanske ett Spindelhus från en Sieg C2/C3 svarv kan vara ett alternativ.
Går att köpa som reservdel från ex. Little machine shop i USA för rimliga pengar. http://lmscnc.com/2299
Då får man en MT3 spindel med i paketet, klarar inte 25 mm men man kan använda en riktig svarv shuck eller Er chuck beroende på vad man vill göra.
Jag har sett liknande byggen baserade på detta spindelhus i USA.
/Lasse
Ja den där såg jue helt sjukt smidig ut.. Och kosta inte alltför mkt heller, vart runt 1150.- med dhl frakten från usa. (har en dropshipping adress i usa).
Så det är helt klart en kandidat faktiskt.. Och som du säger man kan jue montera en större chuck i den och skippa genomföringen. =)
Man får såga lite mer bara. ;D
Så det är helt klart en kandidat faktiskt.. Och som du säger man kan jue montera en större chuck i den och skippa genomföringen. =)
Man får såga lite mer bara. ;D