X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av X-IL »

Kjell har allt och inget... Givetvis fanns det inte tillräckligt med kontakter, så får åka förbi den andra butiken i stan på vägen hem.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av X-IL »

En liten intetsägande film om kugghjulsfräsning:
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av Limestone »

Hur går det med ditt bygge :?:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av X-IL »

Elskåpet är mer eller mindre färdigt, jag måste fortfarande ordna upp in- och utgående kablar lite snyggare. Fräsen har fått stå tillbaka lite på grund av bland annat en bilbrand och trädgårdsjobb. Lägger in en bild på elskåpet snart.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av X-IL »

ImageUploadedByTapatalk1368900218.943253.jpg
Så ser elskåpet ut inuti, trångt om saligheten. Innehåller 24VDC-enhet, alla drivare, BoB, en kraftig papst-fläkt och lite annat. Hade velat få in väggvårta osv inuti skåpet också. Med lite våld kanske det går att få till. Känns lite risky att mata 7805 samt 7810 med 28VDC som trafon ger (använder 220-lindningen).

Måste sätta filter på fläkten också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av Limestone »

Oj, ja där har du knölat in allt fint :D
Fick du tag på kontaktdon? Jag köpte mina XLR-don till motorerna på http://www.tme.eu/se/ :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Letar kontaktdon

Inlägg av X-IL »

Ja jag köpte xlr på Kjell & Co. De funkade fint att löda osv, däremot stämde inte databladets ritningar, de var dessutom inkompletta. Men det fick bli att mäta sig fram istället.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Inlägg av X-IL »

Testade att fräsa aluminium igår med diverse olika inställningar, men det är nog bara att konstatera att den är för vek på några punkter för att få fina resultat. Får se om det blir att försöka stabilisera upp det hela lite.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Inlägg av X-IL »

Kört in tummen i fräsen, under sista sekunden av ett 40min-program, profilfräs som är mycket bredare upptill var åtminstone en del av orsaken(förutom klantighet och idioti).
Det blev inga stygn, men en stelkrampsspruta och förband, fanns inte så mycket att sy i och var heller inte så djupt. 3-4mm in vid nagelns "hörn" typ, ont satan gjorde/gör det i alla fall.

Det ska jag inte göra om, varför i helvete petade jag inte med biltema braständarpinne som jag brukar?

Nå man lär sig förhoppningsvis.

Maskinen har gått många timmar på sistone, och nu när jag kom ut för att städa upp (inget blod) såg jag att Z-motorn skakat loss, ska nog byta min defaulthastighet för nergång från 300mm, det är fruktansvärda resonanser just där som antagligen skakat loss motorns fästskruvar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Inlägg av ensten »

Jag var i en fräs (med spindeln avstängd) med översidan av handen och rev upp ett rejält jack det var en tvåskärig 6 mm pinnfräs. Så dom är rejält vassa.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Inlägg av X-IL »

Jaha, en liten statusrapport på fräsen:

Ett irriterande vändglapp har återkommit, jag misstänker men har inte bekräftat att det är min tidigare lagning i Y-axelns infästning av kulskruven. Detta upptäcktes när jag körde en stor uppsättning klockor till min sons klass. Planen är att detta ska åtgärdas snart, men jag har övertygat Zealotry om att han ska få hjälpa till :) Dessutom passar det bra med min nästa punkt i denna post.

Jag har köpt en ny(begagnad) linjär till X-axeln, mycket kraftigare och med lite större rörelseområde, så nu behöver jag bygga om/förstärka min portal och på nåt vis flytta över min Z till den nya linjären. I samband med mina funderingar och diskussioner med Zealotry om detta så har det kommit upp idéer om att bygga om till rörligt bord istället, bygga en ny Z osv. Men jag tror att jag ska ta det ett steg i taget. En fördel med denna ombyggnad är att jag får en kulskruvsenhet över från min X som då kan byta plats med den misstänkt "trasiga" Y. Eventuellt bara byta den aluminiumbit som jag misstänker står för glappet(se tidigare i tråden).
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Inlägg av X-IL »

Nu har jag åtminstone påbörjat arbetet med att anpassa den nya X-axeln till maskinen, ett motorfäste är tillverkat av en bit aluminiumplattstång. Det ser ut som att jag lyckades linjera upp det väldigt bra men jag får se, när jag borrat ur en ny axelkopplingshalva och kan docka ihop den med en motor på riktigt, om det duger. Planen är att ha linjären färdig för ett "kastbyte" till maskinen innan jag plockar bort nåt, detta för så lite nedtid som möjligt.

Jag hade "lite" tekniska problem med min DRO-lösning till Jula-fräsen (start och stopp av motorn stör ut arduinon på ett eller annat sätt), så det var lite svårt att lyckas få alla hål på precis rätt ställe.
X-adapter.jpg
Har jag tur kan jag hinna köra linjären under motor i helgen. Den skall smörjas upp och kanske rengöras lite först dock, är nog ett tag sedan den rörde sig i nån längre utsträckning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar