Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av labmaster »

Man finner dem på ebay
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Thorped »

Och den heter "Kina Spindel" antar jag :P ?

Edit: hittade den.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

@POS: Mmm, jag har funderat på en sån där lösning för skruven också. Eller jag tänkte sätta klotsar ovanpå vagnarna bara (när jag tittade efter bland mitt junk precis nu så såg jag att jag har tre stycken 20mm tjocka sådana där). Men muttern är 80mm i diameter, vilket betyder att jag behöver typ 80mm höga klotsar. Det blir som på torn.

Jag skall låta din lösning mogna lite i några dagar, så får jag se vad jag kommer fram till. Om jag kan komma på något så att de inte behöver bli så himla höga. Tack för tipset ändock.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av labmaster »

:humm: vad har du för skruv till Z?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag har lika dana skruvar till alla axlarna. 31mm grova med 10mm stigning. Ungefär lika långa (1180mm), så jag behöver kapa den till Z (och förlänga den till X). Hittar man något riktigt riktigt bra lim från framtiden så kan man skarva biten som blir över från Z med X. :)

För att vara exakt, Bosch Rexroth R1502340861080.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av labmaster »

Ja det vill till att satsa på rejäla doningar. Jag får en känsla av att du bygger en för liten fräs till dessa skruvar eftersom du inte får plats med muttern i Z.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Det finns väl inget som säger att jag inte kommer att få plats med den, bara inte inklämd mellan Y och Z-vagnarna. Skruvarna finns inritade i min senaste post med bild.

Grejen är den, som med ganska många andra som bygger hemma, att man har det man har. Jag hade skruvar, linjärgejdrar, alu-skenor och motorer från början. Eftersom motorer och skruvar har suttit ihop en gång, så behövs ingen anpassning där. Jag har haft en tanke att byta Z-skruven, men då blir det direkt en massa anpassning.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Någon som har några bra "att tänka på" när det gäller att trimma GraniteDevices drivarna? Torque-mode funkar fint, även om jag tycker att parametrarna blir lite höga, vad nu hög är...

Men om man tex försöker trimma velocity, så skall man ha tur om drivaren ens försöker. Gör den ett försök så blir det lite darr i början på kurvan, sedan ger den upp och bestämmer sig för att reglera mot noll istället. Men har man kört "Run step response" några gånger så slutar det alltid med att man får en rät linje bara, dvs den bestämmer sig att uppgiften är för svår och skiter i den helt. Då måste göra reset på drivaren för att få den att försöka igen.

Jag har försökt att följa guiden, och har lyckats få någon slags kruva under position mode som liknar lite börvärdet. Men inte i närheten så bra som i pdf:en med beskrivningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Och här ser den ju inte riktigt ut att göra det den skall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av säter »

Agwan skrev:Jag har lika dana skruvar till alla axlarna. 31mm grova med 10mm stigning. Ungefär lika långa (1180mm), så jag behöver kapa den till Z (och förlänga den till X). Hittar man något riktigt riktigt bra lim från framtiden så kan man skarva biten som blir över från Z med X. :)
Tror du det fungerar att skarva skruven?
Jag har själv tänkt tanken någon gång, men tror du kulmuttern klarar skarven?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

När du "tunar" ström-regler-loopen (torque) är det viktigt att du gör det med en relativt hög ström som target/setpoint, kanske 75-80% eller mer av motorns märkström - men det kanske du gjort. Graf.2gif visar tydliga tendeser till självsvängning och min gissning är den triggar ett fel när den verkliga hastigheten avviker för mycket från bör-värdet. Minska P och/eller öka D i hastighets-loopen (om det finns D i den(?)) och prova. Du kan ju prova att öka "fel-tröskeln" också, i alla fall temporärt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag trodde också först att den avbröt av att regleringen var för dålig. Men jag fick inga felmarkeringar. Och när jag lite senare fick grafer där den sket i första men försökte reglera mot nästa steg så dumpade jag den iden. Det är något som är lite fishy. Men jag skall prova det där med strömmen under torq-trimmningen. Tack för det tipset.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Det kanske gjorde en del det där med strömmen. Men det mesta var nog felaktiga motorparametrar. Man kan ju tycka att en sak så som poltal kan kanske stå i databladet för motorn, men nej...

Det funka bättre nu. Undrar bara hur man skall komma att tycka att man är säker på att reglerparametrarna är helt rätt/tillräckligt rätt inställda. Man kan ju alltid få några µm i bättre precision bara man trimmar lite bättre på ström-loopen eller nått... Men det börjar kännas lite coolt nu iaf, repetitiva händelser så att man kan förstå varför saker händer.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Leverans av ytterligare en bit till fräsen. Y-vagnen. Jag var faktiskt orolig över om den skulle passa eftersom jag handborrat och bara mätt in med stålskala för att få skenorna parallella. Men den passade perfekt. Jag kan inte påstå att jag känner på något vis att det går tyngre att dra vagnarna fram och tillbaka mellan att skruvarna är lösa och åtdragna. Inte heller någon variation i trögheten längs hela skenorna.

Jag tror att nästa steg är att få den på egna ben och att rita Z-vagnen klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Spenderade kvällen till att koppla lite i nästa rack-låda. 80V agget till motorerna och så skall motordrivarna in där bara jag ritat hur hålen skall fräsas i panelen. Till höger om 80V agget sitter just nu 12-volt agg till motordrivarna, men sedan skall 24V broms-agget sitta där istället. Jag gjorde en liten tankevurpa när jag bestämde mig för att jag får plats med all resterande elektronik (minus dator) i den här lådan. Nämligen att 230V-matningen till hela lådan slås av helt när nötstopp/ändlägesgivare går i. Och jag vill ju egentligen att 12V till drivarna skall finnas kvar. Men med platsbyte på 12 och 24V-agg så är det löst.

Till höger om 80V-agget sitter Smoothsteppern och VSDEPI-breakout board till motordrivarna. Där skall jag även in med en USB-hub hade jag tänkt. Smoothstepper, breakout-kortet och USB-RS485 behöver alla USB, så en hub kanske inte är så dumt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar