Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nu har jag börjat titta på fräsen igen efter sommaruppehåll. Har lagt beställning på tre 19" racklådor. Jag tänkte mig ha 80V agget i ena tillsammans med kontaktor för att bryta matningen till den vid behov. Sedan tänkte jag ha VFD:n i en, kanske tillsammans med övrig elektronik, men är lite rädd för störningar där mellan. Jag har inte stora förhoppningar att en billig Kina-VFD skall ha någon som helst kvalité när det gäller avstörning. Så jag går nog på alternativ två, att ha övrig elektronik i den tredje rack-lådan. Förmodligen ändå med avskärmning mellan motordrivare och övrig elektronik. Får se när racken kommer hem, vad som får plats i dem.

Sedan är det dags att beställa USB-RS485-konverterare. Lawicel har en billig väldigt enkel, men jag skulle helst ha den i en kapslad enhet.

Det kommer bilder så snart jag börjat montera saker i racken.

Edit: Kanske denna USB-RS485 från Elfa? 25-202-50
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av POS »

Om det känns nått bättre kan jag säga att i min suda-fräs (kina) sitter all el utom datorn i samma plåtlåda, vfd, drivare, nätagg osv.
Jag har kört massor med den, långa pass och korta, aldrig nån gång har jag märkt av nån störning,rusningar, tappat steg eller andra problem som kan bero på störningar.

Det enda fel/störning jag haft berodde på ett inbyggt fel i mitt C11-bobkort men det är avhjälp på ett enkelt sett. :)
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Som jag just sagt i min "19" racklådor"-frågetråd så har jag just fått racklådorna levererade. Funderar lite över hur jag skall dela upp komponenterna. Ingångsfiltret för 230V får bara plats i stora lådan, det samma gäller VFD:n. Och kontaktorn för nödstoppen hade jag tänkt skulle bryta matningen till VFDn och servomotormatningen. Så den behöver också sitta i samma rack för att det skall bli smidigt.

I mellanracket måste 80V-agget sitta. Jag tänkte ha 24V-agget som matar bromsarna där ocskå, så att bromsarna slår till också när nödstoppen aktiveras. Frågan är om jag skall försöka få in motordrivarna här också, för att minimera störningarna på matningesledningarna mellan 80V-agget och drivarna. Jag tänkte ha oskärmade kablar där. Men då vill man ju ha in breakoutkortet till motordrivarnar (både drivare och BOB tänkte jag köpa från Granite Devices) där också eftersom det är så många kopplingar där mellan. Men då är det ju många kopplingar mellan smoothsteppern och BOBen också, så det kanske är bättre att sätta motordrivare, BOB, smoothstepper och 12V-agg i den lilla lådan. Och kanske filtrera lite på matningarna till motordrivarna om det nu stör.

Dator har jag inte tänkt så mycket på ännu, vore snyggt att få in den i ett 19"-rack också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Så, nu snurrar spindelmotorn styrt från Mach3 via RS485. Det var ju inte svårt att installera alls, jacka i kablar, installera plugin:et, kör.

Fått leverans av nätagg idag, 12 och 24 volt till elektronik och bromsar. Plus lite kontaktdon till lådorna. Får se om det blir bygge av lådor ikväll.

Edit: Lite lådbygge blev det. En klar nackdel att inte ha CNC-fräsen när man håller på att bygga den. :) Fick handjaga hålen i lådorna. Men det blev rätt bra iaf. Kanske hinner man med lite kabeldragning idag.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Beställde häromdagen två plåtvinklar för att dels hålla i VFD:n och dels för att ansluta skärmen på kablarna så nära VFD:n som möjligt. De skall komma på måndag. Så då borde "HV-lådan" kunna vara klar måndag-tisdag om jag kan dra kablaget klart i helgen. Det är inte så mycket kablage att koppla VFD, ingångsfilter och kontaktorn som bryter strömmen till VFD och motordrivarna. Tänkte ha en knapp med en lysdiod i på denna låda också, så att man kan göra "override" på nödstopp/ändlägesswitchkedjan, och där lysdioden lyser när kontaktorn är dragen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag har faktiskt en viktig funktion som jag inte tänkt mycket på. Kylningen av spindelmotorn. Jag har fyra stycken riktigt fina pumpar (behövs bara en till att pumpa kylvattnet) som jag skulle kunna använda, men hur löser jag isf själva kylningen? Och om jag gör något själv så behöver jag fixa med regleringen också. Eller iaf ha en temperaturvakt som kan bryta om det blir för varmt.

Är det värt att lägga ner jobbet att bygga något eget, eller finns det sjyssta prylar att köpa som har en lagom prisklass. Jag har en 2.2 kW spindel, hur mycket kylanläggning behöver man för en sån?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Sådär ja, 8 timmars arbetstid senare är HV-boxen färdig så när som på de två plåtarna för att hålla i VFD:n som jag får på måndag eller tisdag. Ja, och så skall det fräsas hål i frontpanelen så att panelen för VFD:n kan sitta där. Inte för att jag tror att jag kommer behöva knappa på den så ofta, men det kan bli snyggt, och så kanske det kan bli något fel på VFD:n som kan vara bra att se.

Hur har ni andra gjort med VFD:n och säkerhet? Jag har så att matningen till den bryts när nödstoppslingan bryts, men har ni något annat också? Typ signaler in till VFD:n som stänger av den? Jag funderar på om man behöver tre lägen, ett helt av när nödstoppen är till (från?), en disable där allt är på, men inget kan köra, och så helt aktiv när maskinen skall arbetar.

När jag gjorde kablaget för RS-485-anslutningen till VFD:n funderade jag över hur andra gör med den inkopplingen när det gäller jorden. Jag satte den på ingången som heter ACM på VFD:n. Den verkar vara jord för VFD:n. Jag vill gärna ha jorden ansluten eftersom matningen till RS-485-drivaren kommer från ett nätagg, och mottagaren i VFD:n har sin matning från ett annat (från ett internt i VFD:n). RS-485-ledarna är ju differentiella, men det finns en risk att man får en common mode-spänning mellan VFD och RS-485-drivaren. Har man otur blir den så stor att man blåser någon av RS-485-chippen, eller iaf stör ut funktionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Vad säger manualen till VFD:n beträffande monteringen?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ja du, det vet jag inte, massa kinesiska tecken bara. Syftar du på orienteringen? Jag resonerar såhär, det finns ingen vätska eller liknande som kan påverkar funktionen i enheten, så orienteringen påverkar bara luftflödet. Sedan skall det finnas viss mycket utrymme på alla sidor om enheten, åter igen handlar det om kylningsförmågan. Alltså borde det räcka att jag ser till att ha en tillräckligt pustande fläkt för att kunna skita i vad instruktionsboken säger om just det. Felresonerat?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Rätt resonerat men det kan ju vara bra att kolla på lite mått osv. nu ska du ha forcerad kylning så då bör det ju vara OK
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

När jag väl vet hur lådorna hamnar i racket på slutet så kan jag se över luftflödena. En tanke är att ha en stor ordentlig fläkt mellan VFD:n och sidan av själva lådan. Där får jag ta upp ett hål ut.

Helst vill jag blåsa luft in i lådan, för då kan jag ha ett filter där som stoppar damm, och det blir övertryck i lådan som ser till att det inte smiter in damm i alla springor.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av POS »

ang. kylning så av egen erfarenhet duger i princip vilken aktiv kylning som helst.
Jag har långa smala slangar lågt flöde och en 120mm kylare, spindeln blir bara ljummen.
Det är också en 2,2kw

Bild
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ja då kanske man skall ta och köpa billigaste vattenkylningssystemet för datorer och använda en sån.

Måste ta och googla lite på hur andra har löst (om det finns någon som har) övertemp-skydd till Mach3. Det kan vara bra för VFD, spindel och nätagg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nu har jag tittat lite mer på mekaniken. Jag tror jag har börjat få lite koll på hur saker och ting måste lösas. Så jag har ritat plattorna som sammanbinder vagnarna med x-axel-rörelsen. Synd bara att det tar några dagar att få delarna. Jag har ingen verkstad själv som jag kan bearbeta 20mm aluminium i. Basen blir iaf 180 x 88 cm. Har inte skenor som täcker hela den sträckan, och inte kulskruv heller, men det är ju väldigt enkelt att uppgradera iom alu-skenornas spår.

På bilden ligger basen på ett bord, men jag har ben som jag hade tänkt använda, problemet är att de är 180 cm långa och alldeles för grova för att jag skall kunna kapa dem själva. Det är något jag måste få hjälp med.

Angående vattenkylningen så är jag lite osäker på om jag skall göra ytterligare en rack-låda med kylningen i. Isf tänkte jag sätta den nederst i rack-stacken och så ett gäng fläktar i den så att den agerar kylning för alla lådor ovanför. Men å andra sidan är det lättare att dra en 12V-kabel extra ut till spindeln och sätta hela kylningen där, det är ju bara en pump och en fläkt. Nackleden med det är om radiatorn dammar igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Vet någon om vart man kan köpa den här typen av spår-muttrar. Jag har ett gäng med M4-gänga och massor med M8-gänga, men bara 6 med M6-gänga. Och det är just M6 som alla skenor skall dras med. Jag uppskattar att 2 skruvar per skena är lite för lite, så jag behöver fler.

Finns inte samma sort att få tag på, får jag väl beställa de som Solectro har antar jag.

Tackar för tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar