Problem att få kontakt med COM1 från JAVA-prog

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
larsboy
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 april 2005, 13:51:50

Problem att få kontakt med COM1 från JAVA-prog

Inlägg av larsboy »

Jag har laddat ned ett javaprogram som heter SimpleWrite för att skriva till COM1. Detta fungerade alldeles utmärkt på en tidigare dator. Nu har jag flyttat över programmet till en annan dator och då hittar programmet inte längre COM1.
Jag vet att COM1 fungerar då jag använder den för att programmera AVR-kretsar. Förstår bara inte vad som är fel.

Javaprogrammet använder Javax.comm classerna. Kan det finnas någon drivrutin som måste installeras??

Finns det några systeminställningar som kan göras för att programmet ska hitta COM1??

Jag famlar i mörkret här men om det är någon som har erfarenhet av detta så vore det jätte fint med lite tips
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Vilket OS var det på den dator där det fungerade bra?
Vilket OS har du nu?
Användarvisningsbild
larsboy
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 april 2005, 13:51:50

Inlägg av larsboy »

OS är winXP på båda datorerna.
Den dator som det fungerar på har en intel-processor medan den andra har en AMD-processor

I övrigt är mjukvara nästan helt lika.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Java kan egentligen inte prata med hårdvara såsom COM-portar. Det kräver att programmeraren använder JNI för att kunna prata med .dll:er och systemfiler som implementerar i det här fallet serieportskommunikation.

Kanske du har missat att kopiera en .dll eller något liknande? Fast du borde få ett annat fel då kan man tycka.

/a
Användarvisningsbild
larsboy
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 april 2005, 13:51:50

Inlägg av larsboy »

Hittade faktiskt en .dll fil som jag inte lagt in i \lib biblioteket.
Nu fungerar det igen. :D
Skriv svar