Har stött på problem vid stora program (mer än 1000 block) i mitt tnc 155 styrsystem. Tänkte då använda blockvis överföring "drip feed". Är det någon här på forumet som känner till hur detta skall gå till?
Det som händer är att jag får meddelandet: "EXT. UT/IN EJ KLAR" när jag trycker in program nummer samt ent på tnc panelen. När jag skickar från datorn far programet iväg utan att visa sej på maskindisplayen.
Du hade väl fått själva överföringen att fungera?
Dvs. när du tankar upp ett program till minnet som är mindre än 1000 block?
Eller fungerar inte det heller?
överföring av ett helt program fungerar men då tror jag att det fungerar mer som ett sopnedkast. Vid drip feed skall man ställla om en maskinparameter (mp223 till 1 istället för 0 för vanlig överföring). Jag tror att maskinen förväntar sej någon form av komunikation med datorn om när det skall sändas och inte. vid vanlig överföring funkar en kabel där bara pin 2,3 och 7 är kopplade.
funkar det med drip feed och bara plint 2, 3 och 7 ? jag har kanske krånglat till det.
Provade att ladda ner tncremont men fick larm när jag instalerat det att någon fil fattades, jag använder xp.
vilken version använder du?
Jag tror inte jag har de inställningsmöjligheterna i mastercam.
maskinteknik skrev:Jag tror att maskinen förväntar sej någon form av komunikation med datorn om när det skall sändas och inte.
Jag är inte maskinkunnig men det är just vad hårdvaruhandskakningen används för, out of band flödeskontroll via vilken mottagaren styr när sändaren får sända för att inte överfylla mottagarens buffertar.
Koppla alla pinnarna (RTS/CTS osv) så borde det fungera
Har installerat TNCremoNT v.2.6 nu fungerar det att med hjälp av TNCserver hämta och spara program från/till pc minnet, programmen skall ha nummer och ändelsen H ex. "1.H" . När jag provar att ladda ett för stort program till maskinminnet stoppas sändningen när minnet är fullt. När jag skall köra dripfeed fortsätter TNCserver att fylla på när det är fullt i maskinminnet. Varför?
Fräsarn känner du till dina maskinparametrar 218-224?
Har samma parametrar som dig.
Såhär är min kabel, fast pc-sidan är översatt till en 9-pinnars såklart.
Fixa byglingarna bara så kommer det säkert funka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du kör på en com-port i datorn (db9) kan du använda följande kopplings-schema (se bild). Flödesreglering skall vara inställd på ingen i windows-enhetshanteraren för com-porten, samt som nämnt i tidgare inlägg: 1 stopp bit, 7 bitar, jämn paritetsbit. Kör själv 4st maskiner samtidigt i dripfeed (eller blockwise som heidenheins variant heter), använder dock inte TNCremo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.