Daniels lilla cnc fräs // ny skärvätskeannordning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 31/1-11

Inlägg av thewho »

Märkte att de bara är vi som skriver i den här tråden :lol: hur som helst så är de trevligt att nån gör det :)
Något negativt med den typen av kylning? (på svenska?) har grejerna som behövs redan. Nödvändigt är det säkert inte, men skulle ju vara kul att göra bara för sakens skull :lol:
Jo den är jävligt klumpig :doh: skulle gärna vilja ha en "vanlig" svarv istället.. men man kan inte få allt man vill ha :lol:
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 9/1-11

Inlägg av Coastcarpenter »

thewho skrev: Men själva kapslingen/lådan till fräsen funderar jag lite på, har tänkt använda spånskiva för prisets skull och pensla fuktspärr på insidan.
Åsikter på det någon?
Hej Daniel.
Min åsikt om spånskiva :evil: . Om du orkar köra till Prästö så kan jag bjuda på lite kryssfaner. Om det duger med begagnad vara :wink: .
Den skrynklar ju inte ihop vid första droppe iaf.
Hur stora bitar behöver du?
Fredrik
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 31/1-11

Inlägg av thewho »

Kul att du tittar in :D
Tror du inte att det fungerar med min fuktspärrsfundering? Jag har ritat lite i sketchup men de är på datorn i verkstan :doh: men de ändras säkert under byggets gång :lol:
Botten är 80x56, skulle ha varit 80x60 men de va nån som tövla vid kapningen :roll:
Funderar på dörrar, skulle vara kul att ha såna dom riktiga maskinerna har :humm:
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 31/1-11

Inlägg av thewho »

Bordet har fått hyllor och baljan har påbörjats :)
Bild
(titta inte så noga, det finns några fel :wink: )
Bild
Passar nästan, typ 1mm för bred men däremot 35mm för kort :doh: vet inte var det blev fel i måtten, men får väl lösa det på något vis :humm:

Någon som har något smart tips hur och var skärm och t-bord ska placeras?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 01/02-11

Inlägg av X-IL »

På en svängarm på sidan av tror jag kan bli bra, eller som det brukar vara i vissa 19" rack, se denna bild. Alltså utdragbar och uppfällbar.
Sen tycker jag du skall ha trackball eller touchpad a la laptop och inte mus, tar mindre yta.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 01/02-11

Inlägg av thewho »

Det har hänt lite grejer igen ikväll:
Bild
Bild
hmm, det här är väl bra :doh:
Bild
bordet verkar ha fått sig en känga nån gång, får kanske lämna bort till yrkesskolan och få den planfräst. Men de är nog inte mitt största problem just nu :lol:
Det blev en dyr mdfskiva istället för en spånskiva till lådan, funderar om det blir tillräckligt tätt om man bara målar insidan? Tänkte på fuktspärr först men de kunde man tydligen bara köpa i hinkstorlek för 35euro :tumner: men grannen är målare så man kanske kan prata snällt med honom :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 02/02-11

Inlägg av X-IL »

Ja där glipade det lite allt. Men du skall väl ha offerskiva ovanpå i alla fall? Den kan du ju planfräsa själv om inte annat. Fast det är klart, om de Åländska yrkesskolorna tar åt sig småjobb gratis eller billigt så är det ju mycket bättre.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 02/02-11

Inlägg av thewho »

Finns bara en här på holmen :) och dom gör jobben till materialkostnad, så i det här fallet, ingenting eller lite kaffepengar :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 02/02-11

Inlägg av X-IL »

Snyggt med grön skoltavla och kritor i verkstan. Jag borde ha en tavla i mitt garage också. Men finns så lite plats på väggarna.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 02/02-11

Inlägg av thewho »

Det är ganska praktiskt när man kommer ihåg att den finns där :lol: men folk har en tendens att skriva en massa konstiga saker när dom går förbi :roll: syns de att jag editerade bort ett par ord? :lol:
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 02/02-11

Inlägg av thewho »

Nu har det hänt lite grejer igen :tumupp: Men det enda som är användbart är att jag fick datorn stabil så att fräsen går mjukt och fint :)
Och nu kommer lite bilder på sakerna som blev fel :lol:
Först ut är en spindelaxel, finns två fel på den, varav ett synligt. Någon som hittar? :wink:
Bild
Här är spånet som blev när det gick lite på tok :doh: ser ganska cool ut :lol:
Bild
Den här ska grejerna in i.
Bild
Och resultatet:
Bild
Bild

Synd att den bara fungerar som ett dörrstopp eller liknande :(
Jag har ingen 6mm brotsch så jag tänkte att det kanske fungerar om jag först borrar till 5.5mm och sen kör med en 6mm fräs.. De gör det inte kan jag ju nu konstatera :doh:
Den riktiga chucken är ju som sagt beställd så den här gjorde jag mest på skoj och i övningssyfte.
Så vad har jag nu lärt mig;
Det är svårt att göra saker utan rätt verktyg
Man borde ha en micrometer
Det är enklare att göra grejer om maskinerna är i skick
Revolversvarvar är inte optimalt för den här typen av arbete
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 06/02-11

Inlägg av X-IL »

Den har för stort kast den där chucken eller vad var felet med den? kan du inte gå upp till 8mm då? Och skaffa en brotsch? Jag gillar hur du testar att göra saker, det lär man sig massor av.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 06/02-11

Inlägg av thewho »

Japp, hålet blev 6,10 enligt skjutmåttet. De skulle man kunna göra, men alla mina små fräsar har 6mm skaft. Funderar om man skulle borra ur den till t.ex 8mm och pressa in en ny bit som man skulle borra ur till 6.00mm? tänkte göra de tidigare, men tror inte att jag har verktyg för så små hål :humm:
Det är kul att testa jo :lol: btw så är hållaren "planad" i svarven med min "bromsskivsplanfräs" dvs en gammal bromsskiva med ett hss skär :lol:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 06/02-11

Inlägg av X-IL »

Snyggt jobbat med planingen.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Daniels lilla cnc fräs // uppdaterad 06/02-11

Inlägg av thewho »

Idag har jag gjort klart spindel och motorfästet.
Bild
Bild
Bild
Bild

Kommer nog att få svåra kylproblem med spindeln den blir nästan för varm att hålla i vid lägsta fart efter ca 5min. Vet inte vad det är för varvtal då men maxvarv är ungefär 11-12000rpm och då blir den varm på bara några sekunder :( Kanske göra en rund kylfläns?
Vad är en acceptabel spindeltemperatur? <50°?
Rundgångsproblemet tänkte jag försöka lösa genom att svarva ur "chucken" och pressa i en "hylsa" och sedan svarva ur den till 6.00mm med hjälp av fräsen. Alltså montera ett svarvstål på fräsbordet.
Skriv svar