Renovera borrchuck, går det?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Renovera borrchuck, går det?

Inlägg av X-IL »

Jag har en borrchuck som på något vis (innan jag fick den) har fått förstörda backar. Om man stoppar i en borr och spänner åt så hamnar den snett, alltså ej parallellt med chuckens axel. Jag tittade på backarna och de såg nog allt lite knasiga ut. Nu är min fundering om man kan göra något åt det? Stoppa chucken i svarven, ha en dremel med slipstift (diamant?) som får snurra inuti chuckens öppning samtidigt som chucken roterar med svarvens hjälp.

Nu vet jag att ni kommer att säga att en borrchuck inte kostar så mycket, och det stämmer. Jag har inte heller något direkt behov av denna chucken då jag har flera till, men det vore kul att kunna fixa till den, så kanske man kan ha den apterad med t ex en dubbhålsborr hela tiden.

Om vi utgår från att jag vill göra detta hemma i garaget och utan extra kostnader för maskiner eller extern bearbetning, går det?
"Maskinparken" består av bl a: Svarv, Julafräs, borrmaskiner, dremelkopior, rundmatningsbord, bandsåg (trä, alu, plast), skruvdragare, en stor mängd olika handverktyg.
Eftersom chucken är skrot så förlorar jag ju inget på att prova "det kan gå"-lösningar.
svanted

Re: Renovera borrchuck, går det?

Inlägg av svanted »

du kan inte bearbeta backarna i en öppen chuck, de sitter inte fast utan glappar.
utgår ifrån att det är en stor pelarchuck, skruva isär den så ser du skadan exakt.
antingen kan du helt enkelt fräsa ner prismat i backarna det lilla som behövs, de blir lite smalare men ngn tiodel borde inte göra något. eller så bygger du på dem mha en svets och fräser ner till originalmått.
men du måste tillverka en jigg så att du fräser dem exakt lika annars kvarstår problemet.
om skadan är liten kan du bara fräsa ner den plana ytan i toppen på prismat, men den tar då inte lika små borrar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Googlade runt lite efter att jag skrivit och hittade detta: http://books.google.com/books?id=8ScDAA ... ll&f=false , där spänner de ut backarna, löder fast dem och slipar sen om jag förstått rätt.
Misstänker att min chuck skall pressas isär och jag har ingen press tyvärr så jag tror det blir svårt att bearbeta backarna på sidan av. Jaja, det blir väl inget av med detta antar jag, bara funderade.
Man skulle ju kunna spänna backarna mot en kort cylinder i botten på chucken och slipa backarna "framför" denna.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

en kort cylinder i botten på chucken och slipa backarna "framför" denna
Ja det är väl bara att prova, kan ju inte mer än gå fanders.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej precis, och gör det det så spelar det mindre roll... Visst klarar den inte lika små borrar då, men kanske blir användbar i alla fall. Tänkte kapa av en liten bit från en 1/8" borr eller så, och sen slipa med ett mindre slipstift. Nå vi får väl se om det blir något med detta. Man kan ju inte heller köra borrarna i botten längre.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bara att drumla på djupet med ett längre slipstift
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men då har jag ju inte spänn på backarna, anledningen att jag inte kunde slipa ända in var ju den lilla cylinder jag tänkte spänna dem mot. Men om man använder lödmetoden så går det ju ändå.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Endera slipar du så det räcker med en pinne längst inne, sen slipar du för hand bort den klacken och nöjer dig med det du slipade eller så slipar du genom ett kort rör det sista längst bak men det känns som en överkurs.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ahh nu trillade poletten ner, det behöver ju inte vara "bra" längst in.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Behöver och behöver, shit in = shit out (frågan är om det är ens värt besväret att pilla med chucken)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När en borr kastar i en borrchuck, beror det sällan på att backarna sitter koncentriskt.
För det mesta har chucken fått en smäll, och backarna sitter "kobent" i chuckkroppen. Dvs. den greppar bara längst in.
Det här beror oftast på att ytterkonan + backstyrningarna är deformerade.

Jag håller med Tecno, släng skiten om det inte är en kvalitetschuck, typ Albrecht.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Som jag skrev högst upp... Jag vet att det är billigt att köpa en ny, men jag är trots mina unga år (31) inte en ur slit och slänggenerationen. Om man sen misslyckas och har slängt bort en del timmar, det struntar jag i, jag gillar utmaningen. Korkat, jag vet!

Hur som helst, jag tyckte mig se att backarna var olika slitna, och borren lutade jämfört med chuckens rotationsaxel, vilket väl kanske blir resultatet om det bara greppar längst in nu när jag tänker.

Ja vi får se om jag orkar testa att göra något.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kollade upp chucken lite bättre nu, och den är tydligt olika sliten på de olika backarna, och mer längre ut. När man skruvar ihop den helt när den är tom så blir det lilla topphålet inte särksilt vackert. Greppar man en liten borr (lättast att se då) så är det luft runt om den i framkant på backarna. Verkar inte vara någon kvalitetschuck.
Kanske slipar jag ner backarna med min metod bara för att testa, annars nöjer jag mig med att pressa av den från dornet och kasta den i metallåtervinningen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det enkla svaret på titelfrågan är: JA
Satte flexibla dremelskaftet med ett diamantslipstift i min hembyggda hållare, passade in slipstiftet inuti den spända chucken (en skruv i botten), och motroterade dremeln och chucken. Nu har jag en chuck som faktiskt håller borren rakt (betydligt bättre än innan, har inte klockat något). Nedan en action-bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Klockade chucken, mätte på en 5,5mm borr några millimeter från "chuckspetsen", det varierade mindre än 3/100 på hela varvet. Då hade jag inte ens bemödat mig om att göra rent borren grundligt eller så. Jag tror att detta resultat är :tumupp: , men å andra sidan sett, även om det inte är det så är det ofantligt mycket bättre än innan. Chucken satt då i en MK3-MK2 hylsa i spindeln på svarven.
Visst blir ju utslaget större ju längre ut på borren, men jag är nöjd!
Skriv svar