Stegmotor controller

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Stegmotor controller

Inlägg av gustavn »

Jag skulle behöva en styrkort till den här stegmotorn:

Fläns 86 mm
Längd 63/80/120/180 mm
Hållmoment 2.9-12.5 Nm (ström 4.5A)
Lindningsresistans 0.5-1.3 ohm
Induktans 1.6-10 mH
Tröghetsmoment rotor 1.0-5.0 Kg-cm2
Stegvinkel 1.8 grader
Vikt 1.7-5.1 Kg
Lindning bipolär eller unipolär

http://www.transmotec.net/PDF/Transmote ... 6%20mm.pdf

modellen 34h60 eller 34h80

--------------------------------------------------------------------

Alla förslag är välkomna

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Har ingen kunskap om stegmotorer men styrs inte dom av pulser?, dvs allt som behövs är en OP för o förstärka dom fråg microkontrollern??
Mvh Jim
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Alltså jag tänker bygga en cncmaskin som jag tänker styra från en dator via datorns parallellport. Jag har tänkt mig använda motorerna som jag skrev i mitt förra inlägg. Efter vad jag har förtstått efter lite sökande på google om stegmotorer så måste man ha ett styrkort för att kunna styra stegmotorer. Och vidare ska dessa styrkort klara samma ström eller mer som det står på stegmotorn, har jag fattat allt fel så säg till! Jag vill hålla det så enkelt som möjligt med styrkort och liknande, och gärna inom en human prisnivå.

De stegmotorer jag har sett har haft 6 kablar och efter vad jag har förstått så går drivspänningen i två av dessa och pulserna till hur den ska snurra går i de andra fyra. borde det inte gå att ha en separat strömförsörjning till motorerna så att man inte måste ha ett styrkort som klarar motorströmmen. (Jag kan ha fattat detta fel men isåfall, låt mig veta det snarast) De flesta styrkort jag har sett när jag sökt på google har haft ca 2.5 - 3.5 amperes märkning men de motorer jag har är intresserade av kräver ca 4-6ampere, hur ska jag lösa detta problem???

/ Gustav
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Dvs som jag sa, En bra OP borde nog göra susen :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

En OP får det jobbigt..

Inlägg av bengt-re »

En stegmotor drar ström hela tiden och ofta rätt mycket ström och dessutom så behöver du inte kunna styra strömmern annat än av och på så till små stegmotorer rekomenderar jag ULN2003 som går att interfaca direkt med uP och klarar av 500mA per anslutning och har du en bipolär motor så behöver du fyra portar. ULN2003 har sju så det går bra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Hmm.. kollade nogrannare..

Inlägg av bengt-re »

Med dina monstermotorer så behöver du en stöddig FET som du styr med en ULN2003. En stegmotor med 6 kablar är unipolär och gör att slipper koppla upp H-brygga i och med att du ansluter spänningen till mittuttaget och jordar ner än den ena än den andra anslutning för att växla riktning på magnetfältet.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Varför ska du ha så feta motorer? Ska du flytta fler hundra kilo?
Om du vill ha enkla och billiga drivkretsar som klarar upp till 3A (med enkel moddning) och har många bra funktioner så kolla på
http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm

Jag köpte tre stycken kompletta kits med färdigprogrammerad PIC-processor, kretskort, transistorer och övriga komponenter för ca 700:- inkl frakt från USA.
Små är dom också, ca en halv kvadratdecimeter. Det som behövs utöver korten är bara en kylfläns och en nätdel.

/d
Skriv svar