Tillverkning av acetalmutter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Tillverkning av acetalmutter

Inlägg av jihe »

Acetalmuttrar är ju trevligt att använda på våra maskiner, men det är ju lite bökigt att göra trapetsgängor. Så när jag såg den här metoden nu kände jag mig nästan tvungen att dela med mig:
http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=43645

Misstänker att det kommer att tillverkas en och annan ny mutter nu! Jag kommer definitivt att testa metoden.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tillverkning av acetalmutter

Inlägg av DW »

värme metoden var ju smart men att göra en trapetsgänga är inte svårare än att göra en vanlig gänga
om du gör den i svarven eller tänker du på någon annan metod?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Tillverkning av acetalmutter

Inlägg av hubben »

!! Blir att testa denna så snart jag orkar skruva isär fräsen! Klockrent råd, den lär ju bli totalt glappfri oxxo!
Skönt att man slipper jaga trapetsgäng med konstiga dimensioner, och sabba den som sitter vill man ju inte.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Tillverkning av acetalmutter

Inlägg av jihe »

DW skrev:men att göra en trapetsgänga är inte svårare än att göra en vanlig gänga
om du gör den i svarven
Jag har i och för sig aldrig försökt, men nog måste det vara svårare. Om man tar en 12 mm-trapets som exempel så har den en rotdiameter på runt 8 mm. För att få in verktyget måste det alltså ha ett skaft på under 6 mm. Då kan man inte göra särskilt långa gängor innan det svajar för mycket. Så jag har nog avfärdat möjligheten att svarva trapetsgängor kring den storleken. Men det kanske finns någon smartare metod?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tillverkning av acetalmutter

Inlägg av Mizzarrogh »

Hade jag inte heller tänkt på :tumupp: Men detta kan ju vara användbart även till andra sammanhang där man kanske önskar en mjukare del av tekniska orsaker.
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: Tillverkning av acetalmutter

Inlägg av Dr. Rob »

Jo, jag såg det också. Aldrig provat.

Kan tillägga dock, att sist jag kollade vad en trapetsgängtapp kostade (visserligen hos Bästa Dyraste Verktygs Affären) var det något alldeles hiskeligt dyrt. Flera tusen spänn alltså.
Skriv svar