Lite maskinporr (halvdåliga bilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nerre

Lite maskinporr (halvdåliga bilder)

Inlägg av Nerre »

Jag brukar käka hos mina föräldrar varje onsdag före scouterna och kom idag på att det kunde ju kanske vara kul för er att se vad jag är uppväxt med för nåt i källaren hemma (farsan har alltså firman i källaren). Jag sprang runt en snabbis med mobilen men det blev lite dåliga bilder på grund av solen låg på in genom fönstren och jag hade lite bråttom.

Först ut är den gamla Abenen. Den har funnits i verkstaden i över 30 år (den fanns innan verkstaden flyttade hem till oss så den kan nog nästan vara 40 år gammal). Den försågs på 80-talet med digitala skalor. Stänkskydden har farsan gjort själv.
IMAG0039.jpg
Bredvid den står den nya Abenen, med Heidenhain-system. Farsans första NC-maskin. I början använde han den medföljande kasettbandspelaren för programmen men sen skrev vi ett program till ABC80 för att ladda upp/ner program (han drog RS-232-kabel från maskinen in till kontoret och hade en 4-portars RS-232-switch där). Den har likadana stänkskydd som den andra Abenen men de är inte uppmonterade på bilden.
IMAG0038.jpg
Inte så många år senare kom NC-maskin nummer två, en Dynamyte (har jag för mig den heter, kallas för "Dynan" normalt, lite osäker på modellnumret men 4400 kan det vara). Den har verktygsväxlare (8 verktyg tror jag) och programmeras i nåt som mer liknar Basic.
IMAG0037.jpg
Den tredje NC-maskinen var Nakamuran. Lite osäker på specarna på den. Den har i alla fall en bak-spindel (eller vad det kallas) och kan ha drivna verktyg (fräsar) i revolvern. Den bakre spindeln har dock ingen positionsgivare så den kan inte skära gängor där (det kan den dock i huvudspindeln). Fanuc-system sitter det i den.
IMAG0041.jpg
Den fjärde NC-maskinen har jag aldrig pysslat med, den köpte han efter att jag flyttat hemifrån. De andra maskinerna har jag pysslat lite med när jag sommarjobbat i verkstan. Det är också en Dynamyte (med Mitsubishi styrsystem). Har ingen koll alls på specarna på den, men jag skulle tippa att den är lite vassare än Nakamuran.
IMAG0042.jpg

Sen har ju farsan såklart en massa gamla manuella maskiner. En liten och en stor Schaublin t.ex.
IMAG0043.jpg
IMAG0040.jpg
Och en STOOR svarv som jag inte minns märket på. I bakgrunden ser man också en Weiler revolversvarv.
IMAG0044.jpg
Ett par "vanliga" simpla fräsar (vet faktiskt inte varför han kvar kvar bägge, de är rätt likvärdiga).
IMAG0046.jpg
Sen den här fräsen som man kan fräsa en massa vinklade grejer med. Den har en massa tillbehör och fräsen kan monteras både vertikalt och horisontalt och vinklas, precis som bordet. Minns inte märket på den nu tyvärr... och man ser inte på bilden.
IMAG0045.jpg

Observera av de flesta av maskinerna har fått digitala skalor. Undantagen är Schaublinerna och Weilern.

När jag jobbade där hade han en till manuell svarv som var lite mellanting mellan stora Schaublin och den jättestora svarven. Den hade t.ex. tillbehör för gängskärning och lite såna grejer. Men den rök när han skulle klämma in Dynamyte-svarven.

Sen har han ju ett sliprum också. På första bilden ser man planslipen i mitten, det gröna på väggen är en borrslip och på högersidan är diamantslipen.
IMAG0047.jpg
Här ser man andra halvan av sliprummet och verktygsslipen.
IMAG0048.jpg
Sen har han ett par kapmaskiner också (han har haft en automatkap men den sålde han får nåt år sen, han är ju pensionär numera så han trappar ner på firman). Men jag orkade inte gå ut i garaget och plåta dem. Lite plåtverktyg finns också, MIG-svets såklart. Och några pelarborrmaskiner av varierande storlek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiSTer
Kontakt:

Re: Lite maskinporr (halvdåliga bilder)

Inlägg av MiSTer »

Jag hade *ALDRIG* flyttat hemifrån om man bodde med något sådant i källarn!!! :tumupp:
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Fasen vad mycket kul grejer. Har det varit fri lek för dig där nere? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har faktiskt inte saknat verkstaden så mycket som jag trodde, jag är ju mer åt elektronik och datorer liksom och har hittat en massa andra kul hobbies som funkar utan verkstad:)

Det är ju lite synd att jag aldrig pluggade maskin, med de kunskaper jag har idag kan jag tyvärr inte ta över firman (som min farfar startade efter att han sålt sin del av Stålex, han saknade kontakten med verkstadsgolvet när Stålex växte). Osäker på vad som hände med Stålex, de finns inte kvar under det namnet i alla fall, det Stålex som finns idag säljer skyddsskor.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

*suck* vad är väl en bal på slottet... det kan ju vara trist, och tråkigt och... och alldeles UNDERBART! :shock: Du måste haft en toppenuppväxt med så många möjligheter att få utöva dina kreativa sidor! (avundsjuk, jag är så avundsjuk :( )

Om far din börjar avveckla så finns det många intressenter här gissar jag, lägger en tjing på den lilla Schaublinsvarven :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Hardcore

:tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Där skulle jag kunna bosätta mig 8)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Skulle jag ha de där i min källare hela mitt liv skulle jag nog dö lycklig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul tråd. Tack för alla bilder! :tumupp: :tumupp:
Det måste vara en ganska stor källare.

MiSTer: :mrgreen:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, källaren är stor. Och man var ju rätt poppis hos polarna när det skulle mekas moppe och grejer (även om nu inte maskinerna användes så mycket till det så fanns det ju verktyg i mängder).

Det har väl byggts en del smågrejer sådär men jag har aldrig gjort några direkt kompletta grejer. Men svarvat lite distanser, fräst och borrat bottenplattor till grejer och så har det ju blivit. Men farsan har ju byggt väldigt mycket själv. När han mekade bil och det behövdes nåt specialverktyg så gjorde han det ju ofta själv (men på äldre dar har han blivit lat och köper istället, fast det beror kanske på att det numera är lättare att få tag på specialverktyg till vettigt pris).

Sen har ju jag nu inte plåtat alla lådor med fräsar, borrar, brotchar och såna grejer. För att inte tala om alla askar med nålfilar av olika modeller och såna grejer.

Tyvärr har han rensat ut väldigt mycket, vilket är trist (men samtidigt förståeligt).

Kan ju tillägga att farsan mig veterligen aldrig använt nåt CAM-program (för 20 år sen fanns det ju knappt så han har väl inte känt nåt behov av att lära sig).
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-den stora svarven är med sannolikhet en Colchester 10-12" x 1500. Nerre, du såg min. Den är en kopia på din fars maskin.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det är det säkert, det låter bekant i alla fall:) Jag har ju som sagt var knappt varit i verkstan de senaste åren och tog en snabbvända med mobilen i onsdags bara.

Noterade ni förresten att farsan monterat fast en miniräknare på alla NC-maskiner? Han tröttnade på att hela tiden behöva springa och leta efter miniräknaren.

Såna lösningar är typiskt farsan. Samma sak med t.ex glasögonen när han började få problem med synen, han köpte ett dussin glasögon på macken så han har ligger på många ställen:)

Skrivplattor har han också monterat dit på de flesta av NC-maskinernas kontrollpaneler.

Och så har han ju hembyggda oljeskimmers till skärvätskan.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Tack för bilderna, kul att se!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, blev också fast här en bra stund. :)
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Modigfräsen och den till höger om den, som lite grann liknar en Bridgeport, är ju klart intressanta. Härlig verkstad i alla fall och många fina maskiner. :tumupp:
Skriv svar